Vad finns det för alternativ på program tiol lådkonstruktion till ett par högtalarlådor,
Lådkonstruktion... Program till datorn?
-
Andreas Wilhelmsson
- PAR-20

Lådkonstruktion... Program till datorn?
Hejsan alla ljud-glada vänner.
Vad finns det för alternativ på program tiol lådkonstruktion till ett par högtalarlådor,
Finns dt något vettigt?
-
Jerker Björn
- PAR-30

-
Andreas Wilhelmsson
- PAR-20

-
Axel Trygg
- PAR-20

Jag vet inte vad du redan kan om högtalarbyggen men dom har en del info/program på www.ljudia.se Testa där om du kan hitta nåt.
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes
-
Bosse Ericson
- PAR-20

- Kontakt:
Det beror på hur avancerat du vill göra det.
LspCAD finns www.ijdata.com
är det en enkel låda som du bara vill stämma
av kan du göra det på ljudia
LspCAD finns www.ijdata.com
är det en enkel låda som du bara vill stämma
av kan du göra det på ljudia
-
Magnus Bergroth
- Rookie

Boxplot är ett enkelt shareware program som jag tycker fungerar bra till enklare lådor.
Men min erfarenhet är att alla program bara är något att utgå ifrån. Ska man få något fungerar bra så börjar man med programen och bygger sedan en prototyp. Prototypen ändra man storlek och stämning på tills man är nöjd.
Programen kan ge helt tokiga värden ibland. Vissa högtalarelement ger lådvolymer som är mindre än vad elementet får plats i och ibland blir det fel åt andra hållet. Programen är mycket bra hjälpmedel men de levererar inte sanningen.
Men min erfarenhet är att alla program bara är något att utgå ifrån. Ska man få något fungerar bra så börjar man med programen och bygger sedan en prototyp. Prototypen ändra man storlek och stämning på tills man är nöjd.
Programen kan ge helt tokiga värden ibland. Vissa högtalarelement ger lådvolymer som är mindre än vad elementet får plats i och ibland blir det fel åt andra hållet. Programen är mycket bra hjälpmedel men de levererar inte sanningen.