Starta eget...

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
David Göransson
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David Göransson »

Marcus Jönsson skrev: Min teknik bit har jag löst så att jag typ ett avtal med flera uthyrningsföretag där jag hyr av dom med en viss rabbat och att varken de eller jag tar kunder ifrånvarandra. Det gör det så att jag kan hyra ut teknik och vi båda kännar på det. och sen om de behöver en extra tekniker så tar de in mej. Sen gör jag ofta mindre konferens jobb och till det så har jag köpt några egna mindre mixerbord och trådlöst och lite andra mickar och kabel. För hyr man ut det ofta så kännar men mer på att ha eget än att hyra in det.
Nu har jag inte läst företagsekonomi, men det låter fruktansvärt mycket som en kartell att du har en överenskommelse med flera uthyrningsföretag att ni inte tar kunder ifrån varandra.

Jag skulle vilja ha en förklaring av ert arbetssätt gällande detta. Om det är så att ni kontrollerar med varandra vad ni har lagt för bud hos olika kunder och inte bjuder under det så är det olagligheter ni håller på med.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Nu är väl detta inte så mycket företagsekonomi som konkurrensrätt. Jag kan inte se hur det skulle vara konkurrenshämmande att en uthyrare (som hyr ut saker) hyr ut till en tekniker (som skruvar på sakerna). Det finns ju fortfarande andra (som både har tekniker och teknik och som förmodligen är billigare) att välja på.

Att jag sen är jag tveksam till affärsidén (eftersom jag en gång i tiden själv trodde att den skulle fungera) är en helt annan sak.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

David Göransson
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David Göransson »

Marcus Jönsson skrev:Det gör det så att jag kan hyra ut teknik och vi båda kännar på det.
Marcus Jönsson skrev: och sen om de behöver en extra tekniker så tar de in mej.
Låter som om han gör anspråk på att hyra ut saker och eftersom om de behöver en extra tekniker så verkar dem ha egna... Visst, det är alltid deras utrustning, men han skriver även att han köpt in lite eget. Jag tycker det känns som om det snuddar vid olagligheter. Ett antal volvo-försäljare här i skåne fälldes (tror jag) för prisöverenskommelser. Modellen där var också "vi konkurrerar inte med priser lägre än såhär så tjänar vi båda på det"

Det är dock fortfarande du, Per, som är jurist, och jag som är någonstans halvvägs till civilingenjör utan erfarenhet av sådana här fall.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

tycker att hela tråden svävar iväg nu!!

Om vi ska tala om vad han ska göra så ska vi väl ge han råd!!

Satsa det du vill, men räkna inte att du ska göra värdens vinster. Gör invensteringen så att du "tål" att förlora lite jobb.

Köp märketsvaror som har lite bättre andrahands värde om du ska avyttra utrustningen.

Satsa på en egen grundanläggning både ljus och ljud. Då blir du lite bredare och din kund nöjd att han kan ta allt från dig.Titta på begagnat...finns en uppsjö av billiga saker.

Marknadsför dig med direktreklam till föreningar och företag. Glöm inte kultur avd i din komun. Olika skolor kan va bra med. Glöm inte att följa upp med ett tel samtal. Försök att få hyresavtal till den lokala krogen.

lycka till

Robin Nilsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag skulle råda så här:
Köp utrustning som du själv tycker fungerar.
Kommer det inte komma några gästande tekniker som har speciella krav så skall du köpa utrustning som du själv kan arbeta med, det spelar ingen roll om det står Dbx, Klart Teknik eller behringer på den. Själv har jag har Dbx, A.R.T och yamaha i racket men även en behringer gate.
Varför?
Jo, för att jag tycker den funkar..

Största tipset är att leta begagnat.
Där hittar du "Märkes.prylar" till ett pris som ligger runt samma som nya lite enklare grejjer.

Ser vi sen på företags sidan..

Själv startade jag företag nyligen av några enkla anledningar:
1. Det är mycket enklare att jobba med kommuner och liknande som företag. Framför allt ger det ett proffsigare intryck att vara företag.
2. Det började bli lite väl mycket svarta pengar, inte kul att åka dit för ekonomisk brottslighet. F-skatt sedel, woho!!
3. Säkert nån mer bra anledning fast jag inte kommer på det 01.14 på natten.

Hoppas du har fått lite mer kött på benen nu...

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Ruggigt OT men i korta drag:

Skulle gissa att en liten ljuduthyrare i södra delarna av Sverige går under benämningen bagatellavtal.

För att samarbetet ska vara förbjudet måste det syfta till eller få till resultat att konkurrensen påverkas på ett märkbart sätt. Avtal mellan företag i samma led, så kallade horisontellt avtal, påverkar ofta inte konkurrensen på ett märkbart sätt om företagen tillsammans har en marknadsandel om maximalt 10 procent på den relevanta marknaden. Samtidigt gäller att företag med en omsättning på mindre än 30 miljoner kronor kan ingå konkurrensbegränsande avtal om den sammanlagda marknadsandelen inte överstiger 15 procent.

För vissa typer av avtal finns inga marknadsandelsgränser, exempelvis för horisontella överenskommelser om priser eller vertikala avtal om områdesskydd.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

David Göransson skrev:
Marcus Jönsson skrev: Min teknik bit har jag löst så att jag typ ett avtal med flera uthyrningsföretag där jag hyr av dom med en viss rabbat och att varken de eller jag tar kunder ifrånvarandra. Det gör det så att jag kan hyra ut teknik och vi båda kännar på det. och sen om de behöver en extra tekniker så tar de in mej. Sen gör jag ofta mindre konferens jobb och till det så har jag köpt några egna mindre mixerbord och trådlöst och lite andra mickar och kabel. För hyr man ut det ofta så kännar men mer på att ha eget än att hyra in det.
Nu har jag inte läst företagsekonomi, men det låter fruktansvärt mycket som en kartell att du har en överenskommelse med flera uthyrningsföretag att ni inte tar kunder ifrån varandra.

Jag skulle vilja ha en förklaring av ert arbetssätt gällande detta. Om det är så att ni kontrollerar med varandra vad ni har lagt för bud hos olika kunder och inte bjuder under det så är det olagligheter ni håller på med.
Det är inte kartell pga av att det finns fortfarande en möjlighet för kunden att välja en annnan och att vi kan välja att lägga pris på samma jobb. Vi har inget samarbete med priser. Den rabbaten jag får har jag möjligheten att ta ut själv så jag käna på uthyrningen eller att kunden oxå får den rabbaten. Alltså det vi gör är inga olagligheter. Vid en kartell så har varken de som har bildat kartellen till kunder något val.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

David Göransson skrev:
Marcus Jönsson skrev:Det gör det så att jag kan hyra ut teknik och vi båda kännar på det.
Marcus Jönsson skrev: och sen om de behöver en extra tekniker så tar de in mej.
Låter som om han gör anspråk på att hyra ut saker och eftersom om de behöver en extra tekniker så verkar dem ha egna... Visst, det är alltid deras utrustning, men han skriver även att han köpt in lite eget. Jag tycker det känns som om det snuddar vid olagligheter. Ett antal volvo-försäljare här i skåne fälldes (tror jag) för prisöverenskommelser. Modellen där var också "vi konkurrerar inte med priser lägre än såhär så tjänar vi båda på det"

Det är dock fortfarande du, Per, som är jurist, och jag som är någonstans halvvägs till civilingenjör utan erfarenhet av sådana här fall.
Volvo handlarna blev inte fälda för det fanns inget bevis på att det hadde gjort något lagbrott de använde bara den prislisten som Volvo hadde satt som rekomenderat pris.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20

Re: Starta eget...

Inlägg av Axel Trygg »

Axel Trygg skrev:Om jag skulle starta egen ljus- och ljudfirma. Hur stor investering måste jag lägga och hur ska man kunna välja bland alla tillverkare som finns ute på marknaden ???
:idea: Öööö. Förlåt om jag verkar lite grinig nu. Men jag tänkte att detta ämne skulle handla om att starta eget, inte kartellbildning. Ville bara upplysa om det :idea:
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Med risk för att låta tjatig... så ger jag dig tipset igen, utbilda dig först!
Det finns bra högskoleutbildningar inom det här området.

Genom att ha en utbildning så ökar chanserna för att klara sig i den här branschen.

De utbildningarna inom ljud och/eller ljus jag känner till är följande:

Piteå, 3 eller 2år
DI, 3 eller 2år
Jönköping 2år
Haparanda 2år

Sen så finns det säkert fler... Haparanda är nystartad så jag vet inte ifall den utbildningen är bra eller ej. Piteå och DI har jag hört mycket positivt om och i Jönköping pluggar jag nu, och jag är nöjd.

Men vill du ändå starta ett företag och köpa en rigg. Så behöver du minst 500 000 om du ska ha vettiga grejor.

Vad du ska köpa är jättesvårt att säga. Det beror mycket på vad du ska göra för några jobb och vilka kunder du har.
Du måste anpassa utrustningen efter vilka kunder du har...
Att välja mellan alla märken är jättesvårt. Det finns jättemycket utrustning som är jättebra, och så finns det lika mycket utrustning som är skit.
Skillnaden mellan dem kan vara väldigt liten. Men spelar otroligt stor roll efter ett halvårs användande. Den där lilla skillnaden i tjocklek i godset på en armatur kan gör skillnaden mellan en hel och en trasig armatur efter ett halvår.
Så att välja rätt utrustning för ens företag handlar om bland annat:

vad är det mina kunder efterfrågar
vad gillar jag att jobba med
vad håller för uthyrning till mina kunder
samt erfarenhet för att kunna välja rätt utrustning för förutsättningarna

Det finns utrustning som fungerar jättebra för vissa företag men där andra företag inte ens skulle ta i utrustningen med tång.

Dessutom för att starta företag så måste man kunna en massa annat tråkigt förutom ljud/ljus. t ex juridik, bokföring, skatt, arbetsmiljölagstiftning, anställningsavtal och en massa annat.

Så med risk för att vara tjatig... skaffa dig en utbildning, du kan ju alltid jobba extra som tekniker när du pluggar. Det är bra extrapengar.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tack anders för bra skrivning.

NU ska vi hålla oss till ämnet.
Inga karteller och inget snack mer om något annat heller.
Tack!
//Carpvik

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Plato!!

Du skriver:
"Dessutom för att starta företag så måste man kunna en massa annat tråkigt förutom ljud/ljus. t ex juridik, bokföring, skatt, arbetsmiljölagstiftning, anställningsavtal och en massa annat"

Det där är inte sant!!
Jag kan berätta att jag startade en helt nyverksamhet som jag kan inte ett skit om..Idag har jag 6butiker i 5städer. 1sep öppnas det i Falun. :D

Jag köper in den kompentens som jag behöver! SJÄLV har jag bara ideerna. Fast ändå är jag egen företagare

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Axel!

Jag tycker du ska köra på! Ta dina drömmar å satsa måttligt i början!
Har du kunskap och ideer så kommer du långt. Men det viktigaste är att du är ÖDMJUK och är i TID till dina kunder...Prata med dom lungt då känner dom sig trygg! Tänk på att det är DU som är proffset i sammanhanget och dom är nybörjare! Kanske första arrangemanget för dom.

Sedan så diskuteras det lite "stort" i denna tråd. Nästan som du ska ut på turne med Carola å Etype :wink:

Bygg upp en kundkrets runt din stad...det andra kommer att ge sig!

Robin Nilsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag håller med nicke!

Man behöver inte kunna allt som plato säger, kanske har du nån släkting eller bekant som kan hjälpa dig med lite pappersjobb?

Prata annars med närmaste Företagascentrum.
Där kan du gå gratis kurser och lära dig rätt mycket.
Blandannat, marknadsföring, redovisning, moms med mera.
Jag gick 8ggr fördelat på en tisdagskväll i veckan.
Väl värt det!!

Är detta vad du känner att du vill göra tycker jag du ska det också!

Börja med en rejäl marknadsföring, Visitkort, Hemsida, klistermärken.
Ring, maila och skicka brev till stadens alla potentiella kunder.
Det kommer ge sig...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Nicke Löfgren skrev:Plato!!

Det där är inte sant!!
Jag kan berätta att jag startade en helt nyverksamhet som jag kan inte ett skit om..Idag har jag 6butiker i 5städer. 1sep öppnas det i Falun. :D
Vad är det för butiker du har Nicke?
Vart ska du öppna den i falun?
Då lär du ju vara i falun och snurra nu i veckorna då?

Hade och lycka till

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Gustav!

En Frisörsalong...den första kedja av sitt slag i Sverige! :lol:

Fast i dags läget så är jag lite på "sidan" om... Så jag kommer inte vara i Falun själv

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Axel Trygg »

Trevligt. Det kanske blir en ny Ingvar Kamprad ;) Skämt och sido, hoppas att det går bra och lycka till med affärerna.
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Skriv svar