Hur började du?

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.

Inlägg av Henrik Malmberg »

Dogge skrev:på Riksteatern, där jag nu jobbar som servicetekniker och lagar saker som Hampus har sönder :lol:
Den enes död... :roll:

Var och en gör det han är bra på, jag är bra på att göra sönder saker och Dogge är bra på att laga saker! :lol:

/Hampus

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Jo...så kan man ju se det :wink:

Vissa är ganska bra på att konstatera fel som inte igentligen är någe fel åxå 8O

(lite OT där...sorry)

/Dogge

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

loudnlight skrev: Började kallas "Heavy" ca 79-80 undrar när Hjales polare födes???
Hjalle och Heavy i Kisaparken. Det var tider det. :-)
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Kontakt:

Började också i discosvängen som hang-around till en polare som hade lite prylar på skoladanser. Var ca 13 bast.

Började jobba mer och mer på en discofirma som han sedan blev delägare i. Firman fick större gig. Man byggde scener, körde gamla flyttbussar och trailers, hängde lampor och gjorde ljus.

Gick vidare när jag fick chansen att jobba på ett konserthus. Kunde utvecklas vidare där och knyta nya kontakter. Mycket givande 8,5år.

Idag är det mer frilansjobb som tekniker, designer och rigger.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Kisaparken.
Lever den fortfarande?
Cementscen, eller hur?

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

dawen skrev: Trist att du inte fått jobba så mycket för att du inte riktigt har åldern inne. Det ska vi se till att lösa hörru! :wink:
Har börjat exeptera det nu men det känns lite surt ibland. Jag får vara tacksam för de gångerna jag får vara med och hoppas på att framtiden (snar framtid) ger fler. :D
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Kul att se att många har så lika bakgrunder!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Newbee skrev:Kisaparken.
Lever den fortfarande?
Cementscen, eller hur?
Lever vet jag inte. Tror att Knutters fortfarande gör sitt årliga gig där och det är nog det ända som händer på den scenen.

Det dammiga cementgolvet som kan få det svartaste moltontyg att bli vitt och de låga PA-vingarna. Tvåvånings mixplats och inlast från parkeringen. Charmigt. :-)

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Till Knopp:

När jag var på PAAB så var det svarta sara (R.I.P) som gällde
det var faktiskt jag som körde henne sista gången hon "dog"
efter Suzzie Q :(

Att jag varit på PAAB är jag glad för
vad jag tycker om SL borde ha framgåt.....

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Hampus skrev:
Dogge skrev:på Riksteatern, där jag nu jobbar som servicetekniker och lagar saker som Hampus har sönder :lol:
Den enes död... :roll:

Var och en gör det han är bra på, jag är bra på att göra sönder saker och Dogge är bra på att laga saker! :lol:

/Hampus
Ska du ut med något skoj i höst?
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Hampus brukar åka runt med Cullbergsbaletten, har jag för mig.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Här ska vi inte klaga på Kisaparken :P... Det är en ganska så charmig folkpark, men stora scenen är ju rätt värdelös. Ja, den lever en gång om året som det sagts. Annars görs det väl lite småsaker där uppe ibland.

Jag började för ungefär 9-10år sedan eller något med en kompis då vi gick på mellanstadiet och fick spela på våra klassdiscon :P... Det gjorde vi ett par år, sedan när man börja högstadiet så tog det slut.

När jag sedan började gymnasiet så börja jag jobba med kompisar som hade mobildiskotek och nu i september vart jag invald i forte! på linköpins universitet. Så det är väl mer av en liten hobby :)
Johnny Andersson

Johan Danielsson
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Johan Danielsson »

var musiken, musiserandet, som slog ihop sig med mitt teknik intresse sen bara stog man där en dag på Hawaii scenen i huffle o tänkte, coolt. efter de så har man träffat väldigt trevliga och hjälpsamma personer i branchen som jag har fått min hitils samanlagde erfarenhet och förtroende att blinka lampor och skapa rundgångar.. :D
mkt hump i början och stort tack till en lokal gospelgrupp som stog ut med mig i mina allra första stapplade steg som ljudtekniker!

Benji: vad heter företaget som du har hängt på?? kan det vara en Anders som äger/jobbar där, kommer tyvärr inte ihåg efternamnet men vi var arbetskamrater på Montico elektronik för nåra år sen, jag på oskarshamns delen han i tranåsdelen, träffades bara nån gång.

Användarvisningsbild
Benjamin Reuber
Rookie
Rookie

Inlägg av Benjamin Reuber »

maclite skrev:var musiken, musiserandet, som slog ihop sig med mitt teknik intresse sen bara stog man där en dag på Hawaii scenen i huffle o tänkte, coolt. efter de så har man träffat väldigt trevliga och hjälpsamma personer i branchen som jag har fått min hitils samanlagde erfarenhet och förtroende att blinka lampor och skapa rundgångar.. :D
mkt hump i början och stort tack till en lokal gospelgrupp som stog ut med mig i mina allra första stapplade steg som ljudtekniker!

Benji: vad heter företaget som du har hängt på?? kan det vara en Anders som äger/jobbar där, kommer tyvärr inte ihåg efternamnet men vi var arbetskamrater på Montico elektronik för nåra år sen, jag på oskarshamns delen han i tranåsdelen, träffades bara nån gång.
Va trevligt. Jo då. Det är Anders Udell.( Himla trevlig chef) Och företagt heter Ljud Bolaget. Udde bara jobba där. Ägaren heter Thomas Fager, äger både Ljud och Mäss Bolaget.

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

knopp skrev:
loudnlight skrev:

Du berättade i en annan tråd att du körde gula bilar med svarta loggor.. Det skulle lika gärna kunna vara PAAB som det skulle kunna vara Starlight :-P

Kom bara att tänka på det..
Hmm vill tillägga att vi valde den gula färgen samma år utan vetskap om detta .Fast vi håller på att lägga om linjen till silver met fast en gul blupp runt loggan i stället . Annars kan jag säga att den gula färgen har ett stort reklamvärde .Synd bara att starlight också tog gult fast han är lite diskretare med logotyperna . Fördelen med silver met är att det är lite enklare att hitta en bil som har rätt färg från början, trist att lacka om det första man gör .
Mvh John.
P.S startade första firman 86 ombildade oss till AB 90 .Har hunnit med ett antal turneer ,ett par tusen gig i ryggen och armarna .Gör det mesta skruvar utljud ,monitor, ljus samt ljusdesign,kör lastbil, projekterar.driver företag , säljer,humpar ,roddar,riggar ,river, etc. Man får vara som potatis här i norrland bra till mycket för att det skall funka . Den dag jag slutar att lära mig nått nytt lägger jag av.

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

För mig började det med att jag fick en stereo av farsan.. med den började jag genast laborer och trixa för att få bästa möjliga bas ^^

sen i 5e klass så startades det en DJ kurs på fritidsgården som jag hakade på. i kursen så var jag den enda riktigt intresserade och seriösa medlemmen vilket ledde till att jag fick vara med och hjälpa till utanför kurstid med de som var "lärare". De spelade mest på en högstadieskola och på privatfester. allt eftsom deras rigg växte så började de leta efter spelningar på annat håll(hotell, krogar och sånt) så fick jag ta över högstadieskolans disco och PA utrustning när jag gick i 7e klass och i 8an/9an så låg hela ansvaret på mig.. där tuggar jag på än idag men är på gång att skaffa egen rigg så att jag kan växa vidare som DJ och lite ljudtekniker. musikstilen som DJ är mestadels house och liknande men spelar även mkt populärmusik.
Om det är nån här som har nån lite större riggning osv i närheten av Örebro så får ni gärna höra av er till mig så kommer jag mer än gärna och hjälper till/lär mig!

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

OK! Som alla andra ska ja gå igenom min historia!

Började med att Chefen för IOGT´s Juniorförbund frågade om jag ville vara med o leka med deras tekniska utrustning som dom använde för att köra Mobila discon runt om i södra sverige där stannade jag i 2 år och kopplade upp plockade ner och Djade. Fick sedan kontakt med Delägare på ett annat företag genom Counter Strike skumt nog lirat några gånger ihop när jag blev 16 så frågade jag om dom hade något sommarjobb till mig dom sa att jag var välkommen att prova. Sommarjobbade och jobbade vidare även när skolan började blev mer o mer skolan blev tråkigare och tråkigare...

Från att i början humpa o rodda lite kabel så så fick jag i uppdrag att lösa ett problem dom hade på stans största nattklubb att frontljuset inte funkade :D så jag fick åka ner kolla patchningen o.s.v det visade sig att dom ville att allt ljus skulle programmeras om detta blev min stora ljussättning att programmera 6st Huvuden på ett disco är ju en utmaning!

Vidare så har jag nu jobbat på Företaget i 3 år och har på senare dag gjort allt från frontljus med talanläggningar till Mässor till Stora modevisningar med advanerat ljus och av teknik.

På den banan är det!

ENJOY!
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Ja, alltså. Jag började med att engagera mig i musikföreningen hemma i Ängelholm, Engelholms Musikforum, kliven rätt ur proggen. (föreningen med Sveriges äldsta festival som fortfarande körs, 1973-) Första gigget jag humpade på var Sator Codex, 28/2 1986. Den dan är rätt lätt att komma ihåg... Blev PA-tomte i föreningen, byggde mycket hoppaplock i spånskiva, lärde mig den hårda vägen med för lite saker och för dålig ström. Gjorde blandade gig åt min gymnasieskola, fick en bongotrumma i huvet, blödde ner US' Soundcraft 8000, och hade mig.

1990 fick jag sommarjobb på Fremlab i Helsingborg, och där var jag kvar på olika sätt fram till 1994, då jag sa upp mig för att plugga och frilansa. Frilansandet tog mig till Mytek Audio, LT Audio och Technisound, plus att jag byggde OB-bussar åt Made in Video.

1998 fick jag Ett Vanligt Jobb i Stockholm, och blev som hobby indragen i Kårspexet på KTH, och där har jag varit sen dess. Ren glad amatör, således. (Som Ian skriver i sin presentation så är det han som är A1 numera, jag är numera behagligt nog gofer, tyckare, besserwisser och kör lastbil. Och så lagar jag mat.) Lite smågigg vid sidan om blir det, men inget jag lever på, utan det får KTH sköta -- jag jobbar numera på KTH som sysadmin. Senaste åren har jag varit lite mer engagerad i Branschen, åker runt och är gammeldryg med en trefaspropp och ett jordspett i handen. Men mycket blygsamt, och inte för vinnings skull. Skulle vilja hitta ett vettigt popband med lagom många helggig att få rå om, men anstränger mig inte direkt.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

För min del slogs första spiken i kistan 1984, i form av en TBV-kurs i inspelningsteknik. En av lärarna var Björn Asplind, en annan var Bernard Löhr som idag sitter på Mono Music och kan blicka tillbaks på en svårslagen meritlista.

Ljudintresset spirade under hela högstadiet parallellt med eget spelande, och det blev en hel del fritidsgårdsgig och rockbandstävlingar både bakom och framför mixern.

En prao-period på musik- och PA-butiken MUG i Göteborg ledde till så småningom till ett långt förhållande med företaget och ett stort antal livegig under många år. Vid den tiden hade MUG en PA-avdelning, ja faktiskt ett PA-dotterföretag, som inte skämdes för sig. Det var faktiskt en av landets större PA-firmor, med tunga svarta lådor från engelska Martin Audio. Alla som handstackat RS1200 vet vad jag menar.

Gymnasieåren på 4-årig T sköttes mer eller mindre med vänsterhanden, det började ju gå att få betalt för livejobben nu... :)

Efter lumpen och en kort sejour som kringrännande träslöjdsvikarie för att återskapa ekonomin så har hela yrkeslivet handlat om ljud i en eller annan form. En hel del livejobb, och de senaste 15 åren väldigt mycket broadcast - i första hand som A-ljud och musiktekniker i tv-produktion.

Efter en flerårig anställning på ett tv-produktionsbolag var jag egen i 7-8 år men är sedan några veckor anställd på Primetec.

Leo Erdfelt
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Leo Erdfelt »

Välkommen Thime :)

Skriv svar