Vilka motormodeller uppfyller kraven?
-
- PAR-64
- Inlägg: 1349
- Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
- Kontakt:
Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Tjena!
Vilka tillverkare och modeller av motorer är klassade för att höjas och sänkas med människor under hängande last??
Vilka tillverkare och modeller av motorer är klassade för att höjas och sänkas med människor under hängande last??
We make good music sound great!
- Nicke Löfgren
- PAR-64
- Inlägg: 4339
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Jag kan börja
Chain Master
StageMaker
Loadstar
RigPro
ProLyft
Finns en mängd till, dessa hade jag i huvud
Chain Master
StageMaker
Loadstar
RigPro
ProLyft
Finns en mängd till, dessa hade jag i huvud
-
- PAR-64
- Inlägg: 741
- Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Det handlar väl mer om hur dom är klassade.
Jag har alltid fått lära mig att det krävs dubbelbroms för att det ska vara ok att hänga över publik. Men en så länge finns det inget skrivet regelverk för detta, lite gråzon så att säga.
Jag har alltid fått lära mig att det krävs dubbelbroms för att det ska vara ok att hänga över publik. Men en så länge finns det inget skrivet regelverk för detta, lite gråzon så att säga.
"Det är aldrig för sent att ge upp"
-
- PAR-46
- Inlägg: 468
- Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?t=3058" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- PAR-64
- Inlägg: 1349
- Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
- Kontakt:
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Tråkigt svar Nicke, det vet jag redan....jag frågade vilka modeller som är klassade!Nicke Löfgren skrev:Jag kan börja
Chain Master
StageMaker
Loadstar
RigPro
ProLyft
Finns en mängd till, dessa hade jag i huvud
We make good music sound great!
-
- PAR-64
- Inlägg: 741
- Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Chainmaster vet jag att man får välja vilken klassning man vill ha när man beställer dom.Johannes Nordgren skrev:Tråkigt svar Nicke, det vet jag redan....jag frågade vilka modeller som är klassade!Nicke Löfgren skrev:Jag kan börja
Chain Master
StageMaker
Loadstar
RigPro
ProLyft
Finns en mängd till, dessa hade jag i huvud
"Det är aldrig för sent att ge upp"
- Eric Hising
- PAR-36
- Inlägg: 229
- Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
- Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Jag skulle kontakta Sören Durango +46(0)708-99 15 1 eller Johnny Mac rigging@riggingworks.com om jag var du.
/Hising
/Hising
- Nicke Löfgren
- PAR-64
- Inlägg: 4339
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Johannes Nordgren skrev:Tråkigt svar Nicke, det vet jag redan....jag frågade vilka modeller som är klassade!Nicke Löfgren skrev:Jag kan börja
Chain Master
StageMaker
Loadstar
RigPro
ProLyft
Finns en mängd till, dessa hade jag i huvud
Prutt Gubbe Om du visste varför fråga Om du undrar modell är det ju bara välja någon. Alla fabrikat har ju det du söker
Eller har jag missat något i din fråga?
- Johannes Olsson
- PAR-30
- Inlägg: 154
- Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
- Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
- Ort: Järna
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Fick förklarat för mig av en belastningsingenjör från Prolyte här om dagen att D8, D8+ och vad den tredje nu hette är TYSKA FÖRSÄKRINGSREGLER! Så så länge du inte är försäkrad i Tyskland kan du skita i märkningen. Det är ett krav ifrån deras försäkringsbolag. Så det hjälper dig inte ett skvatt i Sverige om något händer. Här gäller EU reglerna för maskiner. och de säger "Ingen hängande last över folk". utan i teorin ska det dödhängas och motorn ska "kopplas förbi" för att du ska göra det "by the book".Johan Fälth skrev:Det handlar väl mer om hur dom är klassade.
Jag har alltid fått lära mig att det krävs dubbelbroms för att det ska vara ok att hänga över publik. Men en så länge finns det inget skrivet regelverk för detta, lite gråzon så att säga.
Den om man skiter i det kanske man väljer D8+ med dubbelbroms för att sova bättre om natten. Men det är en annan femma och har inget med reglerna att göra.
-
- PAR-64
- Inlägg: 1349
- Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
- Kontakt:
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Jag har forskat lite till och det som kommer gälla från juni/juli även i sverige är att hängande last skall vara med dubbelbromsade motorer, 8-faldig säkerhet.
Last i rörelse (ej i arbete) skall vara C1. Ett komplett system där riggen stannar om en motor avviker från gränsvärde, så inte riggen börjar åka snett.
Än så länge är det som Johannes säger alltså en tysk försäkringsmärkning, men samma värden kommer alltså att börja gälla i sverige.
Man kanske skulle börja importera motorer.....
Last i rörelse (ej i arbete) skall vara C1. Ett komplett system där riggen stannar om en motor avviker från gränsvärde, så inte riggen börjar åka snett.
Än så länge är det som Johannes säger alltså en tysk försäkringsmärkning, men samma värden kommer alltså att börja gälla i sverige.
Man kanske skulle börja importera motorer.....
We make good music sound great!
- Johannes Olsson
- PAR-30
- Inlägg: 154
- Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
- Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
- Ort: Järna
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Har du någon länk? Den info jag fick var bara några dagar sedan och han visste inte om det var nära med nya reglerna. och då jobbar han med beräkning av trossar.Johannes Nordgren skrev:Jag har forskat lite till och det som kommer gälla från juni/juli även i sverige är att hängande last skall vara med dubbelbromsade motorer, 8-faldig säkerhet.
Last i rörelse (ej i arbete) skall vara C1. Ett komplett system där riggen stannar om en motor avviker från gränsvärde, så inte riggen börjar åka snett.
Än så länge är det som Johannes säger alltså en tysk försäkringsmärkning, men samma värden kommer alltså att börja gälla i sverige.
Man kanske skulle börja importera motorer.....
- David Klämberg
- PAR-36
- Inlägg: 277
- Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
- Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
- Ort: Kinna
- Kontakt:
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Det är lätt att missa att även maskingruppen påverkar maxlasten.
Ska man vara paragrafryttare enligt nuvarande direktiv (SS7671501-utg.2) så får en telfer lyfta enligt följande, oavsett antal bromsar och användningssätt:
2m: Enligt typskylt. t.ex. 500 kg
1Am: Typskylt x0.8, t.ex. 500kg x0.8= 400 kg
1Bm: Typskylt x0.64 t.ex. 500kg x0.64= 320 kg
Vilket i praktiken renderar allt under 2m oanvändbart om det ska vara enkelt och smidigt. (Hur ska man kunna begränsa maxlasten utan lastceller m.m.?)
@ Johannes: Det nya direktivet du hänvisar till är troligtvis CWA15902-1, får man lov att fråga vem som säger att det kommer att antas?
Ska man vara paragrafryttare enligt nuvarande direktiv (SS7671501-utg.2) så får en telfer lyfta enligt följande, oavsett antal bromsar och användningssätt:
2m: Enligt typskylt. t.ex. 500 kg
1Am: Typskylt x0.8, t.ex. 500kg x0.8= 400 kg
1Bm: Typskylt x0.64 t.ex. 500kg x0.64= 320 kg
Vilket i praktiken renderar allt under 2m oanvändbart om det ska vara enkelt och smidigt. (Hur ska man kunna begränsa maxlasten utan lastceller m.m.?)
@ Johannes: Det nya direktivet du hänvisar till är troligtvis CWA15902-1, får man lov att fråga vem som säger att det kommer att antas?
Bönder gör på Bönders vis!
-
- PAR-64
- Inlägg: 1349
- Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
- Kontakt:
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Jag fick det från Sören Durango.@ Johannes: Det nya direktivet du hänvisar till är troligtvis CWA15902-1, får man lov att fråga vem som säger att det kommer att antas?
We make good music sound great!
- Nicke Löfgren
- PAR-64
- Inlägg: 4339
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Re: Vilka motormodeller uppfyller kraven?
Skulle vi kunna ta upp denna tråd igen??
Ni som riggar hur är det med D8 och D8+ vad gäller i Sverige just nu??
Som jag fattar det så är det inga lagkrav ännu??
Eller är det som tidigare, riggansvar och säkerhetstänk??
Finns det länkar så man kan läsa?
Jag vill gärna veta vad som gäller då man har 15st D8 motorer 1000kg på lagret
Ni som riggar hur är det med D8 och D8+ vad gäller i Sverige just nu??
Som jag fattar det så är det inga lagkrav ännu??
Eller är det som tidigare, riggansvar och säkerhetstänk??
Finns det länkar så man kan läsa?
Jag vill gärna veta vad som gäller då man har 15st D8 motorer 1000kg på lagret
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst