Eltelfrar

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Eltelfrar

Inlägg av Anders Alavik »

Tjena!

Satt och kollade igenom ett bellas katalog och hamnade på el telfrar och fick syn på Liftket... Någon som provat dom?

Dom ser ju ut att ligga i vettig prisklas...

Sen när man ändå läser det så ser jag att det finns VBG8 och VBG70 klass.. Nån som kan förklara skillnaden och vad som gäller?

Det vi skall ha dom till är att rigga bla. rigga ljus och ljud i en evenemangshall över dansgolvet...

övriga tankar och ideer när det gäller telfrar?
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Vanje Ryge
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 21 nov 2006, 18:22
Ort: Uppsala

Inlägg av Vanje Ryge »

VBG är ett gammalt försäkringsbolagskrav i Tyskland, alltså inget som har någon betydelse i Sverige. Många har fått för sig att det är en tysk standard, men det var helt enkelt krav från försäkringsbolagen på hur utrustning skulle vara konstuerad för att försäkringar skulle gälla, ungefär som "Heta Arbeten" i Sverige.VBG 8 var ett slags grundkrav och VBG 70 innebar att utrustningen var säkrare, tex fick VBG 70-klassade telfrar hänga över publik utan separat säkring, enligt försäkringsbolagen. VBG 8/70 slutade gälla för ett par år sedan (minns inte exakt när) och har ersatts av någon ny beteckning (tror jag sett VBG C1 bland annat). Om jag minns Dick Granberg rätt är väl tyskarna på väg att skaffa sig en "riktig" standard vad gäller scenmaskineri. Den svenska standard som finns (revideras för närvarande) heter SS 767 15 01 och kan beställas från SIS eller STTF (svensk teaterteknisk förening). Mycket matnyttig läsning.

Vanje, GLT

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi köpte Prolyft från Bella. Den ligga varianten på 250kg. Vi är supernöjda. Det står tyvärr inga priser i katalogen, men ring dom och kolla!

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Vad gäller för riggning med last hängandes över publik? enligt svensk lag?
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Nu gällande svensk standard SS 767 15 01 säger att om lasten inte säkras skall telfern klassas ner till hälften och den skall ha en extra broms.
En en-tons-telfer får alltså ha lasten 500 Kg om den har en extra broms.

VPLT, tyskarnas motsvarighet till STTF har tilsammans med bl.a. VBG tagit fram ett material (code of practice for Event Technology, Provision and Use of Electric Chain Hoist)s där man delar in telfrarna/lyftfallen i olika klasser:
D8 - Lasten hänger i telefern ingen extra säkring
D8 - Lasten hänger i telfern med en extra säkring
D8-Plus - Halva vikten och dubbla oberoende bromsar
BGV C1 (tidigare VBG70)

D8 utan säkring = ingen får vistas under hängande last
D8 med extra säkring = folk får vistas under hängande last som inte är i rörelse
D8-Plus = folk får vistas under hängande last som inte är i rörelse.
BGV C1 = folk får vistas under hängande last som är i rörelse.

Just nu pågår ett internationellt standardiseringsarbete (CEN Workshop 25 - Lifting and load-bearing equipment for stages and other production areas within the entertainment industry) Där man föreslår att folk kan få vistas under hängande last om telferns kapacitet nedgraderas till hälften (500 Kg får hänga i en 1-tons telfer) utan att telfern är försedd med extra broms.

De besktningsmän jag pratat med (bla. Dick Granberg) vill inte lämna några entydiga svar på hur vi skall förhålla oss till detta. -Det beror på, man tar ett helhetsgrepp om hela riggingsituation och gör en riskanalys.

Så svaret är. Ska man vara helt säker på att man skall kunna använda sin telfer utan att säkra lasten med en extra säkring skall man se till att den är försedd med en extra broms.
Men en extra broms kostar pengar och gör telfern tyngre.
En extra broms till Stagemaker SM10 version A (1 ton) kostar enligt vår lista 4 310 SEK

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

I tråden motorer har det pratats lite olika modeller och märken tidigare.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Vanje Ryge
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 21 nov 2006, 18:22
Ort: Uppsala

Inlägg av Vanje Ryge »

Det finns flera skillnader mellan den svenska standarden och de tyska VBG 70/BGV C1-kraven. Vi köpte för ett par år sedan in 4 telfrar som skulle kunna köras med last över människor utan extra säkringar och trots att vi valde Chainmasters VBG 70-klassade motor krävdes vissa modifikationer innan Dick godkände dem. Ett exempel, den svenska standarden kräver att överlastskyddet aktiveras vid 1,3 till 1,5 ggr märklasten men nästan samtliga på marknaden tillgängliga motorer har fast inställning på 1,25 ggr. Vi var tvungna att köpa 1250kg telfrar, då det var den enda modellen med överlastskydd som kunde justeras till 1,3ggr. Chainmaster kunde på den tiden inte heller leverera med sk säkerhetskrok, utan vi fick specialtillverkade öglor istf krokar, iofs inget större problem då vi alltid kopplar med schackel.

Vanje, GLT

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Jonas Larsson skrev:I tråden motorer har det pratats lite olika modeller och märken tidigare.
har läst och sett vad som står....



Men när vi ändå är inne och diskuterar säkerheten...

Följande senarie:

Vi har en event hall här där vi funderar på att skaffa något lämpligt i telfer och truss väg...

Det är väll ca 10m högt till tak så eltelfer är ett måste... Sen är saken den att det kommer att riggas på olika sätt beroende på event... Men det sitter stålbalkar med 6m mellanrum som är okej att hänga i så fästningen i taket är inga större problem...

Saken är att det är konstgräs och dom sparkar fotboll där inne så vi vill inte ha nått hängandes i ljus väg där av att vi gärna vill ha det lätt riggat...


truss blir det väll vanlig prolyt 4kant... den klarar ju det utan problem...

Men vad rekomenderas för telfrar och vad krävs för att få det okej? last kommer hänga över publik vid tex. ljus rigg för disco osv...


Nästa fundering... kan man vända en "vanlig" telfer upp och ner och hänga fast i taket? eller krävs det special... (gissar på det sista)

Om man nu beslutar sig för att ha fasta häng punkter kan detta vara en fördel då man slipper åka upp med lift varje gång för att fästa kedjan..


jaja fattar ni nått av vad jag har skrivet och har nått vettigt att komma med så är jag tacksam för svar =) det skall vara bra saker men det får inte vara det dyraste bara för det är tufft och ballt.. utran den skall vara saker som är godkönnda och räcker till....

puss på er
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

De flesta vanliga motorerna kan användas "upp och ner". Motorn monterad i taket är faktiskt standardmonteringen av eltelfrar, det är vi som gör upp och ner.

Varför innebär konstgräs att ni inte kan ha saker hängandes?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Tror fotbollen är värre än gräset för lamporna ;)
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Jonathan Olsson skrev:Tror fotbollen är värre än gräset för lamporna ;)
sant det var så jag menade....


truss och telfrar kan hänga men inte kul att ha huvuden och scannrar hängandes där när p10 har träning och får försig att sparka bollar på sakerna i taket....
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Skaffa riktiga lampor :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Att invertera motorer görs dagligen i större griddar och framförallt situationer där man vill ha en diskretare "lyftpunkt" än den stora klumpen som en motor innebär. Då är det snyggare att bara skicka ner en krok och fästa i sin tross.

En variant av safety som fungerar bra om man åker med sina motorer är ju en Loadarrester, ett "säkerhetsbälte" för trossen om nu motorn skulle få för sig att släppa. Dom är dock väldigt väldigt dyra... men bra :)

Sen är det alltid bra att ta in en besiktningsman och besikta sin installation så att man har papper på det inför ett ev försäkringsärende.
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster