Monitorer till musikal

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Gustav Lagnström
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 18:36

Monitorer till musikal

Inlägg av Gustav Lagnström »

Hej!

Jag har blivit involverad i att rusta upp ljudet på en gammal teater där det bla spelas mýcket musikaler. Vad brukar man ha för riktlinjer vad det gäller monitorer? Hur gör man för att lösa problem som tex att myggorna lätt rundar eller att det är svårt att få en jämn nivå över hela scenen. Golvmonitorer är av olika skäl uteslutet.

Om jag ska köpa nya monitorer, vilka och hur många ska jag ha? Och vart ska jag placera dem?

Vore grymt tacksam för svar :)

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Monitor och rundtagande myggor = dåligt.

Man kan lätta upp en enstaka huvudroll i monitor men i övrigt lägger man nog bara upp lite musik för artisterna att "pitcha" på

Många små högtalare ute på sidorna där de inte syns.
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Kör man med headsetmikar (Countryman E6, DPA 4066) så har man bättre förstärkning före rundgång och kan kosta på sig att lägga ut dem i sidefills. Annars är det som jocke säger.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Eh, rundtagande är väl rundtagande och GBF-skillnaden är hårfin. Du lär bli besviken om du provar. Antalet myggor påverkar mer än var den sitter.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

På de musikaler/revyer jag varit med och riggat på så har vi testat i ett första skede att lägga ut sång på scen för att koll om det överhuvudtaget är möjligt. Njaaaae, mycket skeptisk till det. Det hjälper sällan artisterna ändå. De i den musikalen brydde sig inte om det ändå.

Vi satte i alla fall upp två Ev-lådor i ett främre rå, typ nollan, riktade snett inåt scenen och sen hade vi två likadana på stativ som ett litet sidefill.

Hyfsat jämn spridning.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Per: Det har funkat MYCKET bättre när jag haft 4066:or nära munnen än MKE2 längre upp på huvudet för monitor. Jag har provat, även om jag inte tyckte om att lägga up skådis i sidefills så ville de ha det.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vad berodde den skillnaden på då? 4066 vs. MKE2 eller headmike vs. mygga?

Och vad är det som hindrar dig från att sätta en mygga på samma avstånd från talorganet som headmiken?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Headmike vs mygga, att man kom närmare. Det som hindrar från att sätta en mygga på det avståndet är att det är fult och låter illa; mygga vill man tejpa mot ben och inte på kinden, annars låter det illa.
"This is the updated input list"

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Våra 4088or rundar ännu mindre än våra 4066or. Vi kör nästan bara 4088or och har sällan problem med rundgång oavsett om vi har monitorer eller sidefills. Tyvärr så vill många teatrar ha myggor och inga headsets.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Fast 4088 är cardiodid och inte omni.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

isomax har funkat bra för mig när det ska sjungas. även med vanliga scenmonitorer.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag skulle föredra att använda inear så slipper man alla rundgångs problem. kanske lite sidefill kan va bra.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Gustav Lagnström
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 18:36

Inlägg av Gustav Lagnström »

Tack för alla svar! :) men hur ska jag sammanfatta detta? Det verkar vara mycket snack kring vilka myggor/headmikes som ska användas. Tyvär har vi inte råd att byta ut nuvrande sennheisser-system med sju myggor. Möjligtvis köpa till 3-4 st.. men då antar jag att det är dumt att blanda?
Förövrigt verkar det som om det är dumt med sång i monitor? eller till och med bakgrunder? Problemet är att placeringen av utljudet gör att det måste finnas lite bakgrunder och sång i monitor. Nu har jag lånat 2 st EV sx 100, funkar hyffsat men svårt att få jämn spridning med sidoplacering. Desstom så finns det inget medhör på förscen när ridån är nere. Kan ju tillägga att jag inte är jättevan vid liveljud, har gjort en del studio men jag kan inte påstå att vet skillnaden mellan en 4088 och en 4066 :( Men jättekul att så många svarar, är jättelärorikt :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster