Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jag har blivit involverad i att rusta upp ljudet på en gammal teater där det bla spelas mýcket musikaler. Vad brukar man ha för riktlinjer vad det gäller monitorer? Hur gör man för att lösa problem som tex att myggorna lätt rundar eller att det är svårt att få en jämn nivå över hela scenen. Golvmonitorer är av olika skäl uteslutet.
Om jag ska köpa nya monitorer, vilka och hur många ska jag ha? Och vart ska jag placera dem?
Kör man med headsetmikar (Countryman E6, DPA 4066) så har man bättre förstärkning före rundgång och kan kosta på sig att lägga ut dem i sidefills. Annars är det som jocke säger.
På de musikaler/revyer jag varit med och riggat på så har vi testat i ett första skede att lägga ut sång på scen för att koll om det överhuvudtaget är möjligt. Njaaaae, mycket skeptisk till det. Det hjälper sällan artisterna ändå. De i den musikalen brydde sig inte om det ändå.
Vi satte i alla fall upp två Ev-lådor i ett främre rå, typ nollan, riktade snett inåt scenen och sen hade vi två likadana på stativ som ett litet sidefill.
Per: Det har funkat MYCKET bättre när jag haft 4066:or nära munnen än MKE2 längre upp på huvudet för monitor. Jag har provat, även om jag inte tyckte om att lägga up skådis i sidefills så ville de ha det.
Headmike vs mygga, att man kom närmare. Det som hindrar från att sätta en mygga på det avståndet är att det är fult och låter illa; mygga vill man tejpa mot ben och inte på kinden, annars låter det illa.
Våra 4088or rundar ännu mindre än våra 4066or. Vi kör nästan bara 4088or och har sällan problem med rundgång oavsett om vi har monitorer eller sidefills. Tyvärr så vill många teatrar ha myggor och inga headsets.
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år. började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program. fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm. Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video, Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
jag skulle föredra att använda inear så slipper man alla rundgångs problem. kanske lite sidefill kan va bra.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/
Tack för alla svar! men hur ska jag sammanfatta detta? Det verkar vara mycket snack kring vilka myggor/headmikes som ska användas. Tyvär har vi inte råd att byta ut nuvrande sennheisser-system med sju myggor. Möjligtvis köpa till 3-4 st.. men då antar jag att det är dumt att blanda?
Förövrigt verkar det som om det är dumt med sång i monitor? eller till och med bakgrunder? Problemet är att placeringen av utljudet gör att det måste finnas lite bakgrunder och sång i monitor. Nu har jag lånat 2 st EV sx 100, funkar hyffsat men svårt att få jämn spridning med sidoplacering. Desstom så finns det inget medhör på förscen när ridån är nere. Kan ju tillägga att jag inte är jättevan vid liveljud, har gjort en del studio men jag kan inte påstå att vet skillnaden mellan en 4088 och en 4066 Men jättekul att så många svarar, är jättelärorikt