Störningar från laddare

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

:-)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Leif Baltazars skrev:Övriga: Ni som kört med linebox eller galvanisk avskiljare. Har det hjälpt helt och hållet? I så fall är det nog dags att investera i några sådana.
Nej, det hjälper tyvärr inte alltid.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Som Hasse säger är det svårt att bli av med brum och brus som injiceras redan vid ljudkortet (p g a felaktig design i strömförsörjningen) och inte genom jordslingor. Transformator hjälper bara till att få bort brummet från jordslingan.
"This is the updated input list"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag va med om i helgen att det va problem och då va det med en Acer.

De HP datorerna som det är problem med är de med den stora nät kontakten in i datorn. Jag har den lille och där e det inga problem med brumm.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Nu är alla utom Hasse och Ian kategoriska. Det är som det brukar, med andra ord; The Cargo Cult is in session.

Problemet är att jordningsdesignen i laptopen är fokuserad på låg vikt och kompakt utförande. Det får bland annat till resultat att det vi antar vara skärm på en analog ljudutgång (och eftersom det rör sig om obalanserade signaler också ena polen i ljudkällan) uppstår på en plats i elsystemet i datorn som bland annat är returledning för strömmar till batteri eller nätdel.

Om man kopplar in ett par hörlurar (vilket är meningen) så brummar det inte. Om man kopplar in något som är anslutet till något annat (linjekabel till ljudanläggning) så uppstår det en bättre väg för störningarna till jord. Det klassiska är då att transformatorisolera eller göra en idiot 1.0, dvs lyfta skyddsjord. Balansering är förstås också bra. Men det hjälper bara ibland.

Varför då?

Jo, det är många samverkande faktorer. Det viktigaste skälet till att man inte kan göra med "datorbrum" som med andra brumtyper är att brummet ofta är ett symptom på ett RF-problem. Det finns som kanske bekant ett antal väldigt kraftiga oscillerande kretsar i RF-området i en dator. De kan inducera störningar på ett hörbart sätt (som tex. brum men även som knitter som moduleras av skärmuppdateringar) i LF-kretsar, även om man har en jordningsmodell som är teoretiskt perfekt för LF-området. En kabel med klippt skärm är tyst för LF-brum, men om brummet kommer sig av att det induceras RF-skräp i jordledningen så är en klippt skärm en utmärkt AM-antenn. Man tillverkar sig alltså en juste bruminjektor genom att klippa skärmen. Ooops.

Vi har med andra ord tagit klivet in i radioteknikens värld. Nu blir det helt plötsligt intressant med sådant som impedanser i kablar, kapacitans, och så vidare. Alla dessa saker är förstås närvarande i LF-området också, men de är så starkt frekvensberoende att det inte normalt inverkar på störningsnivån.

Där vi i LF-delen av kursen lärde oss att jorda mera för en tystare värld så måste vi nu komplettera med kunskap om impedanser i jordsystem för att få en vettig lösning på problemet.

Så, vad gör man? Jag har som Ian skrev haft väldigt få problem med IBM. Om man köper en bättre laptop är den inte sällan bättre designad. Nätdelen kostar kanske 50:- till att bygga, men så blir den också tyst. Och så vidare.

Om det inte är ett alternativ så skulle jag föreslå att man jordar laptopen ännu mer, i samma jordpunkter som ljudanläggningen. För en laptop bredvid en ljudmixer så skulle man tex kunna ta 10 till 25 kvadratmillimeter kort! kabel mellan tex. höljet på en printerport eller USB-kontakt (offra en USB-kabel, skala av plasten på A-kontakten och löd dit jordkabeln direkt på jordhöljet) och mixerns jordskruv. Dra åt ordentligt, och använd gärna ordentliga ringkabelskor på jordskruven.

Vi ska alltså locka över fulströmmen i en annan jordledare än den som vi använder som ena halvan av ljudsignalen. Eftersom jordkabeln är en olinjär impedans så måste man verkligen jaga milliohm DC-resistans så att den blir så attraktiv som möjligt vid höga frekvenser.

Det har fungerat bra för mig, på ett konsekvent sätt. Det fungerar också bra att ha en mixer som inte har ett Pin1-problem. Fast det finns knappt ;-)

Den intresserade läser mer om högfrekventa störningskomponenter på: http://www.fragrantsword.com/twaudio/
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

En liten fundering bara, vad används egentligen jorden till i transformatorn?
Det finns ju inga "utsatta delar" på trafon och i andra änden så finns ju bara plus och minus runt 12-24V...
Används den som nån sorts returledare för trafon eller hur funkar det?
Hello, my name is Ninja.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Summa summarum, använd inte laptop i samband med ljudanläggningar!

Tack Måns för mycket intressant läsning!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Har man verkligen negativ matning till bärbarer? Min IBM tar +18V och jord. Även faderns Dell kör på det (iaf senaste gången jag fick frankensteina ihop en laddare till min ThinkPad från hans laddare).
"This is the updated input list"

Tony Rosendahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 22:20
Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon.
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tony Rosendahl »

Tack Måns!

Vågar dock inte exprimentera själv med min nya dator när det gäller jordkablar och så, får försöka få tag på någon som vet vad dom gör....
Gör jag det själv så går den väl sönder.

En idé: Kan man inte köra datorn med ett typ bilbatteri eller liknande?

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Tony Westman skrev:En idé: Kan man inte köra datorn med ett typ bilbatteri eller liknande?
Om datorn klarar lite svajig 12V-matning så visst, men du kommer inte kunna ladda batteriet med det, eftersom laddspänningen måste vara högre än polspänningen.
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Fast Måns förslag innebar ju inte att man skulle in och skruva i datorn!?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tony Rosendahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 22:20
Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon.
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tony Rosendahl »

Jonas Larsson skrev:Fast Måns förslag innebar ju inte att man skulle in och skruva i datorn!?
Okej, jag förstod det efter att jag skrivit mitt inlägg.



Adam Ander: Verkar inte heller vara så bra idé med andra ord.

Ska testa Måns förslag!!

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Adam Ander skrev:
Tony Westman skrev:En idé: Kan man inte köra datorn med ett typ bilbatteri eller liknande?
Om datorn klarar lite svajig 12V-matning så visst, men du kommer inte kunna ladda batteriet med det, eftersom laddspänningen måste vara högre än polspänningen.
Det finns nätdelar till många datorer som är gjorda för 12V (för att ha datorn i bilen).
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Jonathan Olsson skrev:Det finns nätdelar till många datorer som är gjorda för 12V (för att ha datorn i bilen).
Japp, men ofta har dom isoleringstrafos och stabkretsar för att få en så "ren" ström som möjligt.
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Adam Ander skrev: Japp, men ofta har dom isoleringstrafos och stabkretsar för att få en så "ren" ström som möjligt.
Poängen var att du kan använda samma strömförsörjning kopplad till ett bilbatteri och därmed lösa problemen med att du bara får 12V. Nu är det kanske inte speciellt smidigt att släpa på ett bilbatteri till en bärbar dator...
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Är inte den här hästen död nu?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Tony Rosendahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 22:20
Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon.
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tony Rosendahl »

Inte speciellt smidigt, nej!

Men å andra sidan: Drar man runt på en hel discoanläggning så gör väl ett bilbatteri ingen större skillnad. *fundersam*

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Tony Westman skrev:Inte speciellt smidigt, nej!

Men å andra sidan: Drar man runt på en hel discoanläggning så gör väl ett bilbatteri ingen större skillnad. *fundersam*
Sen måste man ju släpa med en laddare till batteriet också så det håller sig fräscht ;)

Haha, nej, ska man använda laptop i en ljudrigg så skaffa ett rese-batteri (finns orginal till dom flesta datorer), dom klarar på full laddning ca 4-8 timmar så kan man ladda dom i pauserna när det är okej att det brummar lite :P
Hello, my name is Ninja.

Tony Rosendahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 22:20
Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon.
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tony Rosendahl »

Skulle en sån här lösa problemet, tro?

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,495500000

Hans Alleus
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 18:50
Ort: Gislaved

Inlägg av Hans Alleus »

Jag har en sån där i samlingen med nödlösningar och det har fungerat ibland. Tyvärr försvinner en hel del av ljudet också i en så enkel transformator.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster