Förslag på ljudanläggning till pub
-
Daniel Regnér
- PAR-20

- Presentation: glad amatör med ett förflutet(?) som L&L-pysslare på studentnation
Förslag på ljudanläggning till pub
Jag sitter och klurar på vad som är vettiga prylar att skruva upp i en pub på en studentnation
lokalen ligger i en källare med löjligt låg takhöjd ca 1.9 till 2 m och består av 4 rum.
Storleken på rummen är ca 25 - 40 m2
Det enda som skall spelas på dem är musik från cd/ipod/dator på relativt låg nivå (bakgrundsmusik) men vid vissa tillfällen kunna kräma på lite mer utan att låta apa.
Min tanke är att sätta upp 2 högtalare / rum för att få till nån form av jämn fördelning av ljudet . Dessa skall vara så små som möjligt eftersom dels takhöjden gör att de kommer hamna mer eller mindre i ansiktshöjd, dels att de inte får sticka ut för mycket från väggen.
Så frågan är om forumets samlade visdom kan komma med några bra förslag på högtalare och passande förstärkare
(självklart så skall det vara så billigt som möjligt, men ändå vettiga prylar som håller ett par år)
lokalen ligger i en källare med löjligt låg takhöjd ca 1.9 till 2 m och består av 4 rum.
Storleken på rummen är ca 25 - 40 m2
Det enda som skall spelas på dem är musik från cd/ipod/dator på relativt låg nivå (bakgrundsmusik) men vid vissa tillfällen kunna kräma på lite mer utan att låta apa.
Min tanke är att sätta upp 2 högtalare / rum för att få till nån form av jämn fördelning av ljudet . Dessa skall vara så små som möjligt eftersom dels takhöjden gör att de kommer hamna mer eller mindre i ansiktshöjd, dels att de inte får sticka ut för mycket från väggen.
Så frågan är om forumets samlade visdom kan komma med några bra förslag på högtalare och passande förstärkare
(självklart så skall det vara så billigt som möjligt, men ändå vettiga prylar som håller ett par år)
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Re: Förslag på ljudanläggning till pub
Ett gäng RCF Monitor5 och någon sorts zon/multikanalshistoria från t.ex Cloud.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Hasse Queisser skrev:Ett gäng RCF Monitor5 och någon sorts zon/multikanalshistoria från t.ex Cloud.
Kod: Markera allt
++;
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

- Presentation: __________________________________________________
JBL Control 23/25/25AV alternativt Electro-Voice EVID 3.2/4.2/6.2.
Aktiv delning och en sub så går det att poppa på en del också.
Ska du kunna ha olika hög volym i olika rum, eller en volymkontroll för alla rum?
Om budgeten räcker så skulle jag satsa på fyra högtalare per rum, då blir det
jämnare ljudtryck över hela rummet vid låg volym och samtidigt så spelar det
starkare (och högtalarna blir mindre belastade) när det ska rockas.
Crowns XTI-serie brukar jag använda på liknande installationer, de har inbyggd
DSP (filter, eq, limiter etc) och är "pet-ovänliga" mot klåfingriga personer.
/M
Aktiv delning och en sub så går det att poppa på en del också.
Ska du kunna ha olika hög volym i olika rum, eller en volymkontroll för alla rum?
Om budgeten räcker så skulle jag satsa på fyra högtalare per rum, då blir det
jämnare ljudtryck över hela rummet vid låg volym och samtidigt så spelar det
starkare (och högtalarna blir mindre belastade) när det ska rockas.
Crowns XTI-serie brukar jag använda på liknande installationer, de har inbyggd
DSP (filter, eq, limiter etc) och är "pet-ovänliga" mot klåfingriga personer.
/M
- PAR-46

- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
Jag föreslår ett eller två HK Audio Lucas Smart system med 1 aktiv subbas och två toppar, matas också från basen. Lägg till en Alesis iMultimix 9R, rackomnterad mixer med iPod-docka så har du ett klockrent system som definitivt inte låter Spa.
http://www.hkaudio.com/products.php5?section=ps&id=5" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alesis.com/imultimix9r" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hkaudio.com/products.php5?section=ps&id=5" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alesis.com/imultimix9r" onclick="window.open(this.href);return false;
"Those are my principles. If you don't like them I have others"
-
Daniel Regnér
- PAR-20

- Presentation: glad amatör med ett förflutet(?) som L&L-pysslare på studentnation
jag har kollat lite på förslagen samt klurat lite mer på hur man bäst hänger upp saker i lokalen
En lösning med en lös sub går bort eftersom det helt enkelt inte finns någon lämplig plats för den
Dessutom är budgeten rätt liten (läs ca 5-6000 för allt)
Eftersom rummen varierar så pass rejält i storlek så skulle kanske en lösning med 4 högtalare i det största rummet och sen 2/rum i övrigt.
Sen är frågan om man skall köra 100V system eller "vanliga" högtalare det är ju inte frågan om några jättelängder på högtalarkabel direkt
jag skall ner dit snart och tänkte ta lite bilder på lokalen samt slänga ihop en skiss på hur den ser ut så får man kanske en bättre uppfattning
En lösning med en lös sub går bort eftersom det helt enkelt inte finns någon lämplig plats för den
Dessutom är budgeten rätt liten (läs ca 5-6000 för allt)
Eftersom rummen varierar så pass rejält i storlek så skulle kanske en lösning med 4 högtalare i det största rummet och sen 2/rum i övrigt.
Sen är frågan om man skall köra 100V system eller "vanliga" högtalare det är ju inte frågan om några jättelängder på högtalarkabel direkt
jag skall ner dit snart och tänkte ta lite bilder på lokalen samt slänga ihop en skiss på hur den ser ut så får man kanske en bättre uppfattning
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Jag hoppas du har missat en nolla och att det ska vara 50-60000.Daniel Regnér skrev:Dessutom är budgeten rätt liten (läs ca 5-6000 för allt)
Annars... åk till El-Giganten och köp en stereo.
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

5-6.000kr = mycket jobb och merkostnader i längden då saker racklar och går
sönder (om ni ens får ihop ett komplett budgetsystem för de slantarna).
Ordna lite sponsorer som hjälper till med budgeten, då kan ni få ett system
som fungerar och håller.
/M
sönder (om ni ens får ihop ett komplett budgetsystem för de slantarna).
Ordna lite sponsorer som hjälper till med budgeten, då kan ni få ett system
som fungerar och håller.
/M
Daniel Regnér
- PAR-20

@Hasse, jag hade också gärna sett en nolla eller 2 till men då ryker i stort sett hela nationens budget för nyinköp av övrigt ljud ljus
En stereo från elgiganten är i stort sett det som står där idag, och det är inte en funkis lösning.
Efter att ha kollat närmare på lokalen och pratat runt lite så inser jag mer och mer att det är en dålig idé att sätta upp något dyrt (läs 1500-2000kr /högtalare) där nere.
det kommer ta ca 1 år så är minst en av dem ur funktion pga att någon lyckats sabba dem, och då står man där med en anläggning som bara spelar i 2 rum igen, och man måste äska pengar från nationsstyrelsen för att köpa in nytt. Med lite billigare högtalare så klarar man sig utan att gå via NS
Däremot så kan man ju lägga mer slantar på slutsteg och zonemixer eftersom de kommer vara inbyggda på säker plats.
Så om vi hoppar över hårdvarubiten så länge. Hur skulle ni koppla ihop allt?
har sett slutsteg med 4 stereo kanaler, dvs en stereo-kanal /rum. i de 2 större rummen så hänger man upp 4 högtalare som är ... parallellkopplade 2 och 2
och i de 2 mindre rummen så hänger man bara upp 2 högtalare.
En stereo från elgiganten är i stort sett det som står där idag, och det är inte en funkis lösning.
Efter att ha kollat närmare på lokalen och pratat runt lite så inser jag mer och mer att det är en dålig idé att sätta upp något dyrt (läs 1500-2000kr /högtalare) där nere.
det kommer ta ca 1 år så är minst en av dem ur funktion pga att någon lyckats sabba dem, och då står man där med en anläggning som bara spelar i 2 rum igen, och man måste äska pengar från nationsstyrelsen för att köpa in nytt. Med lite billigare högtalare så klarar man sig utan att gå via NS
Däremot så kan man ju lägga mer slantar på slutsteg och zonemixer eftersom de kommer vara inbyggda på säker plats.
Så om vi hoppar över hårdvarubiten så länge. Hur skulle ni koppla ihop allt?
har sett slutsteg med 4 stereo kanaler, dvs en stereo-kanal /rum. i de 2 större rummen så hänger man upp 4 högtalare som är ... parallellkopplade 2 och 2
och i de 2 mindre rummen så hänger man bara upp 2 högtalare.
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

Ska ni ha möjlighet till att ha olika volym i olika rum, och kunna höja/sänka i resp rum?'
/M
/M
- PAR-64

- Kontakt:
Daniel,
Problemet är ju att bara en lösning med en enkel zonmixer/flerkanalsslutesteg kostar dubbla er budget, och då har ni varken högtalare eller installationsmatriel. Jag skulle lägga summan av er budget bara på högtalarfästen, kabelkanaler och kabel utan att blinka på en likartad installation, och då tycker jag ändå inte att jag tar i på något sätt utan snarare ligger i underkant.
Att köpa billiga högtalare för att "de går ju ändå sönder" tycker jag är totalt baklängestänk. I min värld köper man bättre saker och bygger en bättre systemlösning just för att saker inte ska gå sönder och i längden kosta mycket mer pengar än om man gör rätt från början.
En stereo på Elgiganten är ju faktiskt exakt vad man får för de pengar som föreslås. Den som har lagt budgeten har tyvärr ingen aning om vad saker kostar.
Problemet är ju att bara en lösning med en enkel zonmixer/flerkanalsslutesteg kostar dubbla er budget, och då har ni varken högtalare eller installationsmatriel. Jag skulle lägga summan av er budget bara på högtalarfästen, kabelkanaler och kabel utan att blinka på en likartad installation, och då tycker jag ändå inte att jag tar i på något sätt utan snarare ligger i underkant.
Att köpa billiga högtalare för att "de går ju ändå sönder" tycker jag är totalt baklängestänk. I min värld köper man bättre saker och bygger en bättre systemlösning just för att saker inte ska gå sönder och i längden kosta mycket mer pengar än om man gör rätt från början.
En stereo på Elgiganten är ju faktiskt exakt vad man får för de pengar som föreslås. Den som har lagt budgeten har tyvärr ingen aning om vad saker kostar.
-
Daniel Regnér
- PAR-20

Det viktigaste är ju att det är "lika mycket" ljud i alla rum. så eventuellt kan man väl behöva ställa in nivåerna av den anledningen, skall man spela lite högre så höjer man ju enklast på "mastern".
Att saker går sönder beror då inte på att de trillar isär av sig själv utan att folk inte kan låta bli o "pilla" på saker. takhöjden och fast möblering gör dessutom så att även små högtalare hamnar i farozonen för fulla människor som lutar sig mot dem eller ger dem en rejäl tackling. Att lägga 50000 på en installation nere i puben känns lite "mycket" eftersom vi har 2 våningar till med ljud/ljus som behöver pysslas om. Som dessutom används mer. Men jag skall kolla med dem om man kan skruva upp budgeten ett par snäpp till (den är bara preliminär)
Kabelkanaler och högtalarkabel etc finns redan i huset, och arbetskraften är "gratis"
Att saker går sönder beror då inte på att de trillar isär av sig själv utan att folk inte kan låta bli o "pilla" på saker. takhöjden och fast möblering gör dessutom så att även små högtalare hamnar i farozonen för fulla människor som lutar sig mot dem eller ger dem en rejäl tackling. Att lägga 50000 på en installation nere i puben känns lite "mycket" eftersom vi har 2 våningar till med ljud/ljus som behöver pysslas om. Som dessutom används mer. Men jag skall kolla med dem om man kan skruva upp budgeten ett par snäpp till (den är bara preliminär)
Kabelkanaler och högtalarkabel etc finns redan i huset, och arbetskraften är "gratis"
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
JBL Control5 är fruktansvärd teknologsäker om man gör en custombracket så att anslutningen sitter oåtkomlig bakom bracketen och man måste öppna lådan för att skruva ner den från fästet. Funkat skitbra i våra gasquelokaler på KTH, vi använder den i flera installationer där det är lågt i tak och mycket fulla människor med ingen övervakning. Man får dock speca rätt antal från början om det ska köra disco och inte bakgrundsmusik och sätta rätt limitering så att de inte käkar för många element.
Om ni ändå ska göra en omfattande renovering av ljudanläggningen över sikt kan det vara vettigt att odla kontakter med leverantörer, vissa är väldigt bra på att ge rabatt till ljud/ljusföreningar på universitet.
Om ni ändå ska göra en omfattande renovering av ljudanläggningen över sikt kan det vara vettigt att odla kontakter med leverantörer, vissa är väldigt bra på att ge rabatt till ljud/ljusföreningar på universitet.
"This is the updated input list"
-
Daniel Regnér
- PAR-20

om vi pratar JBL, några åsikter om dessa http://www.thomann.de/gb/jbl_control_1pro_paar.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ?
-
Torsten Endrell
- PAR-20

har varit med och installerat massor av dem, även varit med och bytt ut stora delar av dessa massor eftersom de spelats sönder. Liten och smutt variant för bakgrunds musiken, givetvis inte skapta för att spelas starkt med, så klåfingriga nationsstjärnor bör förvarnas...
-
Daniel Regnér
- PAR-20

Risken att de spelas sönder pga de som jobbar spelar för högt är mer eller mindre borträknad eftersom steg mm kommer ställas på rätt nivå och sen gömmas bakom lås som bara jag har nyckel till.
när vi pratar steg, nån som har nån åsikt om detta http://www.thomann.de/se/rolls_ra_63s.htm" onclick="window.open(this.href);return false; , verkar rent utförandemässigt optimalt för att slippa att folk pillar på gainrattarna.
när vi pratar steg, nån som har nån åsikt om detta http://www.thomann.de/se/rolls_ra_63s.htm" onclick="window.open(this.href);return false; , verkar rent utförandemässigt optimalt för att slippa att folk pillar på gainrattarna.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Control1:or funkar också bra, men risk för att bli för klent, och folk vill alltid dra på mer i en pub. Vi hade såna i vår pub, sen bytte vi ut mot custom 8"-2" för att det behövdes mer sula enligt alla som arrangerade fester. Jag hade satsat på Ctrl5 från början om budgeten fanns. Ctrl1 har en liten tendens att käka diskanter, så du behöver vara rätt hård när du ställer in limitern, och avståndet mellan "nog med volym" och "stående beställning på element" är ibland mindre än vad man tror.
"This is the updated input list"
-
Daniel Regnér
- PAR-20

För att förtydliga ytterligare. Detta är då en ren pub. dvs fester med nån form av dans förekommer inte (det har vi ett riktigt dansgolv till) musiken skall vara på så pass "lagom" nivå att man kan sitta och ta en öl och prata. Det finns fan inget värre än när man besöker nån usel ursäkt till pub och får sitta o skrika till den som sitter på andra sidan bordet. De gånger den här delen av huset är öppet under klubb-kvällar så är det fortfarande låg nivå som gäller alternativt så riggas ett mobilt system upp.
(Det är som sagt lite skillnad på lokalerna för studentliv i Uppsala Vs resten av Sverige
här har man oftast dedikerade lokaler för pubverksamheten som är skillda från "nattklubbsdelen" )
(Det är som sagt lite skillnad på lokalerna för studentliv i Uppsala Vs resten av Sverige