Östersjöfestivalen Karlshamn

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Alexander Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 04 jul 2006, 00:22
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Östersjöfestivalen Karlshamn

Inlägg av Alexander Hansson »

Hej!

Mitt första inlägg, ska jobba på Östersjöfestivalen i Karlshamn detta år, undrar om det är någon mer här som ska det?

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Välkommen till forumet Alexander, vad ska du göra på festivalen?
//Carpvik

Alexander Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 04 jul 2006, 00:22
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Inlägg av Alexander Hansson »

Tack!

Jadu, det blir väl att bygga scen! ;) Humpa... Ger lite pengar iallafall, också kan man passa på att kolla in lite prylar! ;)
Alexander Hansson
Tranceport http://www.tranceport.se
alex@tranceport.se

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Välkommen hit.

Då kommer vi säkert att mötas. Kommer dit och gör dimmer på en rigg som Johan Friberg har designat.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Oh. Den. Det var länge sen. Jag kan inte direkt påstå att jag saknar det spektaklet. En del skoj rövarhistorier blev det ju, men inget som lämpar sig för tryck. Tror jag..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Alexander Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 04 jul 2006, 00:22
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Inlägg av Alexander Hansson »

Hehe, ser fram emot det, ska bli roligt om dom löser problemet med att hela torget lutar, var lite sisådär förra året.. Då hade dom för lite prylar, enligt ryktet, så hela scenen lutade! ;)

Gött mos Mattias, då vet jag var jag ska leta! ;)

Måns: Alla historier är roligt att läsa! ;)
Alexander Hansson
Tranceport http://www.tranceport.se
alex@tranceport.se

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Vilka va det som gjorde det då?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Alexander Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 04 jul 2006, 00:22
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Inlägg av Alexander Hansson »

Marcus: Vet inte, men jag ska kolla upp det på måndag! ;) Så ska ni få lite rövarhistorier att läsa!
Alexander Hansson
Tranceport http://www.tranceport.se
alex@tranceport.se

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Sååå mycket lutar inte torget. Vi hade en Publikteknikscen de åren jag var med och det funkade bra, var tätt, och lutade inte. Det finns multitunnel, för övrigt. Om det nu är framför Rådhuset det handlar om.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Ted Herngren
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 12 jun 2006, 16:54
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Inlägg av Ted Herngren »

Jo det är framför rådhuset.

Det är iallafall starlight/united audio som står för scenbygget med något stort schabrak.

Men det har varit riktigt trevligt idag att bygga, solen sken och det mesta gick smidigt och scenen står nu på plats. (bild alex?) ;)

Såg Friberg dumpa av ett släp idag iallafall, med det är imorgon ljus å ljud ska riggas upp.

Nej om man skulle ta sig lite sömn så man pallar sig upp vid 08 imorgon bitti för att fortsätta bygget

Alexander Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 04 jul 2006, 00:22
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Inlägg av Alexander Hansson »

Måns, det lutar nära 50 cm, jag vet inte om du kallar det lutning eller? Jag gör det iallafall...
Förra året hade dom inte tillräckligt med grejjer, tog dem 30 timmar att bygga det som vi gjorde på 15. Enligt Conny, chefen på bygget! ;)



Bild
Alexander Hansson
Tranceport http://www.tranceport.se
alex@tranceport.se

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Samma scen som var nere på arvika månne?

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Ja, alltså, lutning på 500mm bör man ju klara av; det är ju inte mer än 1:16 på en 8m djup scen. Site survey, någon?

En historia får ni, det var första året vi gjorde spektaklet:

Vi hade bett Karlshamn energi om 250A trefas till Avodimmern. De kom dit, frågade vad i hela friden vi skulle ha ström nog för 4 villakvarter till? Vi pekar på en enda (låt vara stor) racklåda, varpå de säger "Ni klarar aldrig av att konsumera det", glor klentroget på camlok-kontakterna, kopplar muttrande in. Dan efter återvänder de med en tångampèremeter. Lång näsa fick de. 225A per fas, jämnt och fint.
Tror ni de kom tillbaka och plockade ur oss ur markskåpet?
Sällan. Undertecknad satte sig i rännstenen, klockan 4 på morgonen, lätt sliten, och mepplade knivsäkringslastbrytare. Jag tänkte mycket noga på varje manöver, det kan jag intyga...
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Man kan göra mycket med en elskåpsnyckel och kilovoltmärkta verktyg mitt i natten.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Ja, jag återanvände faktiskt "Jag skådar in på DÖDEN"-frasen ett par gånger senare under Arvika-festivalen. Men fylltratten på campingen var bäst. Noteras kan att det inte var isolerade verktyg, utan vanliga insexnycklar. När man frånskiljer en utgående stigare så blir ju ledningen spänningslös, så det är -- i princip -- OK, men det är lite trångt i skåpet så man får passa sig.

Mer Karlshamn:

Oljefabriken (Gott-gotti-gott-gott) sponsrade, så vi fick en kylbox full med glass. Praktiskt eftersom catering?vadärdet? osv i vanlig ordning. Det var fint väder med. Vi hade polska radions storband på scenen. Det gav en hel del *intressanta* kommunikationsproblem. Men om man domderar lite lagom och går via orkesterledaren så kan det emellanåt hända bra saker. Goda musiker när de bjöd till var de hur som helst.

Tips: Mellan en MSL3-controller och dess lf-slutsteg ska det sitta en polvänd kabel. Det är INTE ok att ta en till av de specialgjorda polvända kablarna och förlänga med om det är för långt mellan... Det tog oss en bra stund att hitta det, kan jag meddela. Jag hittade det under ett förmiddagsprogram som behövde exakt en mikrofon, jag stod och kranade och tyckte att nåt skar som en kniv vid mittbenan ungefär, men inte i bas eller topp... Sen blev det stora letningsövningen, och många "F******G trust me, I've done this for AGES" senare så var det nog tur att jag stått på mig när vi hittade sladden...
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Måns!!!

Vad gjorde du i ställverket??? Vad det för Avodimmern??

Skulle du ha den till ljudet?? För jag tänkte du är väl med klubben "Hata-Ljuset" :lol:

Alexander Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 04 jul 2006, 00:22
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Inlägg av Alexander Hansson »

Måns, jag vill se dig bygga scen där utan att tänka på lutningen. Som sagt, det är guppigt och jävligt...
Alexander Hansson
Tranceport http://www.tranceport.se
alex@tranceport.se

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Alexander, nu är du farligt ute. Måns har aldrig skrivit att han klarar att bygga scen utan att TÄNKA på lutningen. Däremot verkar han inte tycka att det ska vara några svårigheter att bygga med den lutningen. Och han verkade ju faktiskt ha räknat iochmed att han hade lite skalor och grejor att komma med. Så nu gjorde du bort dig lite. Men de får man... =)
//Carpvik

Alexander Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 04 jul 2006, 00:22
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Inlägg av Alexander Hansson »

Som sagt, jag är inte proffs på att bygga scen... Men jag tycker man ser ganska tydligt att det inte går på det sättet som vi byggde utan att ha den rak. Man vill ju inte att casear ska rulla av den... Ska försöka ta en bild imorgon och illustrera vad jag menar!

Jag uttrycker endast min åskit, tar gärna debatt och lägger mig. Men jag är fortfarande inte övertygad Måns och Christoffer!
Alexander Hansson
Tranceport http://www.tranceport.se
alex@tranceport.se

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Alexander, vad pratar du om nu? De enda ja sa är att du påstod att Måns sagt att han kunde bygga scenen rak utan att tänka på lutningen vilket han aldrig påstått och jag menade på att det är farligt att "hitta" på saker som folk sagt.
Det var det enda, jag försökte inte övertyga dig om hur scenbygget skulle gå till.

Är du med mig?
//Carpvik

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster