Produktion
-
Mikael Heurlin
- PAR-30

- Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

Carpvik: Du har helt rätt.
amuse: På mellanstora scenen Atlantis på Hultsfred så var det i somras åtta arbetande tekniker, varav jag var en av dem. Tre av dem var ljustekniker och hade således två byggdagar och vi andra fem hade en byggdag, samtliga hade tre gigdagar (fast i somras så blev det som förra året en personalomflyttning från vår scen p.g.a. sjukdom). 3500 är standard att man fakturerar, och det är vad jag använder i min beräkning här under:
3 ljustekniker á 5 dagar = 3500 x 3 x 5 = 52500
5 ljudtekniker á 4 dagar = 3500 x 5 x 4 = 70000
Då har jag inte räknat in kostnaden för scenbyggare till den scenen, och vi är ändå på 122500 - och inte en krona har det tjänats ännu!
Lägg sen till personalkostnad för tre scener till, för scenbyggare, för chaufförer, för transporter och så förstår du att det kostar en bra slant till att genomföra det här arrangemanget, redan innan vi tagit in en enda teknisk pryl.
amuse: På mellanstora scenen Atlantis på Hultsfred så var det i somras åtta arbetande tekniker, varav jag var en av dem. Tre av dem var ljustekniker och hade således två byggdagar och vi andra fem hade en byggdag, samtliga hade tre gigdagar (fast i somras så blev det som förra året en personalomflyttning från vår scen p.g.a. sjukdom). 3500 är standard att man fakturerar, och det är vad jag använder i min beräkning här under:
3 ljustekniker á 5 dagar = 3500 x 3 x 5 = 52500
5 ljudtekniker á 4 dagar = 3500 x 5 x 4 = 70000
Då har jag inte räknat in kostnaden för scenbyggare till den scenen, och vi är ändå på 122500 - och inte en krona har det tjänats ännu!
Lägg sen till personalkostnad för tre scener till, för scenbyggare, för chaufförer, för transporter och så förstår du att det kostar en bra slant till att genomföra det här arrangemanget, redan innan vi tagit in en enda teknisk pryl.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- John Persson
- PAR-30

- Kontakt:
Tag biljett priset x antal besökare -6 alt -20% moms så har du svaret på intäktsfrågan .6% moms gäller på rena kultur arrangemang 20% på övriga . Vad kostnaden ligger är det tämligen svårt att gissa sig fram till då detta beror på omkostnader såsom artister ljud och ljus marknadsföring etc .Vad man har för avkastning är också svårt att gissa men 20-40% är nog ett ganska bra resultat men det beror lite på arrangemanget storlek ,att man skall gå med vinst är nog ingen självklarhet . Jag tror knappast du får ett svar om du ringer något av bolagen ungefär som om du skulle stoppa någon på stan och fråga vad de tjänar ,då tror jag de flesta inte kommer att ge dig ett svar .Men du kan alltid ringa PRV och be om ett bokslut och verksamhetsberättelse.
Vill du ha priser på vad saker kostar så får du nog begära offerter men jag är ganska tveksam att du får svar om du inte har en vettig spec över vad du skall göra då man inte sitter och räknar på offerter på kul då det är ett ganska omfattande arbete .Din fråge ställning är ganska komplex typ frågeställning :vad kostar en bil ? svar på detta kan bli ungefär lika många som det finns bilar .
Mvh John.
Vill du ha priser på vad saker kostar så får du nog begära offerter men jag är ganska tveksam att du får svar om du inte har en vettig spec över vad du skall göra då man inte sitter och räknar på offerter på kul då det är ett ganska omfattande arbete .Din fråge ställning är ganska komplex typ frågeställning :vad kostar en bil ? svar på detta kan bli ungefär lika många som det finns bilar .
Mvh John.
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
Dawen: kul att få ha rätt någon gång 
Det känns som att denna tråden har låst sig lite..vi kommer ingen vart mer än att vi konstaterar i mun på varran att de är svårt att beräkna. Det mest vettiga är ju dawens inlägg som gav de amuse ville veta ungefär...
Så de är väl ganska slutdiskuterat här?
Det känns som att denna tråden har låst sig lite..vi kommer ingen vart mer än att vi konstaterar i mun på varran att de är svårt att beräkna. Det mest vettiga är ju dawens inlägg som gav de amuse ville veta ungefär...
Så de är väl ganska slutdiskuterat här?
//Carpvik
- David Wennberg
- PAR-64

-
Erik Lindvall
- PAR-36

- Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire. - Ort: Stockholm
- Kontakt:
Dawen: För det första! Vad har det med denna tråd att göra? För det andra, vi levererar mesta dels ljus, tråden handlar om ljudbolag om jag icke läste fel.dawen skrev:Det står ju på er hemsida att ni är företaget som hjälper mig som arrangör vid alla sorters evenemang och produktioner. Det stämmer alltså inte?
Visst, vi kan hjälpa dig Dawen vid alla produktioner. Sen vad för personal mm vi tar in för jobben beror ju på tillfället och vilken omfattning det rör sig om.
Har du fler frågetecken ang företaget starta en ny tråd.
- David Wennberg
- PAR-64

-
Erik Lindvall
- PAR-36

- Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire. - Ort: Stockholm
- Kontakt:
Visst vet vi vad vi har för pris på de olika produktioner vi jobbat med, är ju en förutsättning. Men några riktigt stora turnér/konserter har vi ej ännu jobbat med därför kan vi inte heller lägga fram något underlag för vad vi brukar ta. Och jag skulle aldrig säga det heller, det förstår du nog om du sätter dig in i en företagares situation.
ha de bra// Erik
ha de bra// Erik
- Daniel Ekstam
- PAR-36

- Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu - Ort: Borlänge
- Kontakt:
-
Tony Rosendahl
- PAR-20

- Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon. - Ort: Umeå
- Kontakt: