dawen skrev:Självklart ska vi mäta på ett riktigt sätt. Framför allt så ska vi sträva efter att ange var vi mätt, då vi väl mäter, så att förutsättningarna meddelas.
92dBA på mixplats låter kanske jättesnällt, men det kan ju fortfarande vara 110dBA på första raden. Ungefärligt avstånd från scen, avstånd från högtalare till första publikplats och liknande detaljer tycker jag är sunt att ha med. Temperatur och exakt ritning över platsen? Det är overkill så det skriker om det...
Andra änden i multikabeln är en väldigt viktig aspekt på det hela. Ens mix är ju faktiskt ens levebröd, i många fall. Spelar man svagt misstänker jag att man får mindre jobb. Ska man vara tvungen att få mindre pengar i slutet av månaden för att man lyder lagar och bestämmelser? Nice guys finish last?
Huruvida personer från det allmänna har alla hästar i stallet kan diskuteras. Efter att ha arbetat lite som vaktmästare på ett kommunhus kan jag faktiskt tycka att en hel del obefogat skitprat förekommer.
Det är nog snarare en inställning som är rätt utbredd när det gäller äldre människor. Varför måste det vara så högt? Till stor del är det nog det som diskuterades i tråden om Ingos kyrkgig, det är inte riktigt rätt publik. Och, ofta är det nog inte ljudtrycket som är den egentliga skurken, utan att mixen är dålig, och därigenom upplevs som stark.
Ibland kan man vara på mixplats med gästande tekniker och bli förvånad över hur starkt en ljudmätare visar, även fast mixen inte upplevs så stark. Påverkar antagligen inte hur mycket skada öronen får ta, men konsertljud är väl å andra sidan inte den största anledningen till att folk får hörselnedsättningar, tinnitus och andra besvär.
Det finns en del att undra över här.
Skitsnack förekommer inte bara på kommunhus utan också här, är själv bidragande till det, obefogat är det också ofta.
Rätt publik, det är väl alltid rätt publik, eller? Dom som betalar är väl dom som ska vara nöjda. Jag kan mycket väl ha missupfattat ditt inlägg.
Jobbar man i kyrkor så får man vara beredd på att det är spridd publik sedd till ålder, och då tycker jag att det är lika viktigt att man får dom äldre att vara nöjda.
Det handlar mest om att dom äldre inte sätter in proppar för dom utgår ifrån att ljudet ska vara anpassat till att lyssna utan. Nu har jag snackat skit länge nog.
Glöm inte dom gamla snart är vi där också...