Haha klartHenrik Lundin skrev:Måste ju flika in så att MA i tråden också =)
Ska bli intressant att kolla på vista bordet och se hur det är.
Vad är skillnaden på Wholehog 3 och Road Hog?

Haha klartHenrik Lundin skrev:Måste ju flika in så att MA i tråden också =)

Jag håller helt med dig här. Jag själv tycker inte om Vistaborden, och inte heller Avolites, men de är inte dåliga bord för det. Jag skulle absolut kunna jobba på ett vistabord, men det är inget jag skulle välja. Min hjärna är väldigt kompatibel med Hog och GrandMA. Jag jobbar snabbast med syntax snarare än ett gränssnitt på en skärm, men det tog flera kvällars manualläsning innan jag var där jag är idagMats Lindgren skrev:Jag påstår att alla kan hantera ett Jands Vista system och förstå hur de skall tända lampor i systemet, det är mycket enkelt att förstå det. Däremot blir inte alla ljusdesigners och ljusbordsoperatörer bara för att de skaffa ett Vistabord. Det gäller för alla ljusbord.

Det jag vill tillägga till mats utmärkta info är att första windows som kom va inte ett eget operativsystem utan ett gränssnitt till Dos för att slippa skriva de komandon som man va tungen till. Windows är till stora dela plankat av Apple som va först med sådant plattforms ststem.Mats Lindgren skrev:Hasse; ja, MSDOS var stabilt men det gick ju inte att göra någonting med det.
Anton; Nej, du har helt fel. Blanda inte in MS Vista i detta sammanhanget. MS Vista är ett missfoster som aldrig borde kommit ut på marknanden och ännu mindre in i en dator.
Ni som kanske inte minns, eller vill minnas, så var Microsoft Windows en milstople inom datorvärlden. Plötsligt behöver du inte ha en fusklapp med olika Dos-kommandon för att få datorerna att göra saker som att starta program, lista vilka program som finns på en viss nivå i katalogträdet mm.
Windows var och är ett intuitivt grafiskt användarinterface där användaren inte behöver ha djuplodande kunspaker i hur de ska lura datorn att göra vad de ville. Windows används fortfarande av de allra flesta som jobbar med datorer. Alla vet hur det fungerar.
Jag påstår att alla kan hantera ett Jands Vista system och förstå hur de skall tända lampor i systemet, det är mycket enkelt att förstå det. Däremot blir inte alla ljusdesigners och ljusbordsoperatörer bara för att de skaffa ett Vistabord. Det gäller för alla ljusbord.

Wholehog är det största i serien. Går att expandera med x antal till universum etc. Roadhog kan ungefär samma saker, men går inte att bygga ut på samma sätt. De fyra universum du har är det som du får leva med.Pontus Thorén skrev:Vad är skillnaden på Wholehog 3 och Road Hog?

För dom har varit skitdyra, ljudbord med motorreglar har varit väldigt dyra jämfört med ljusbord. Plus att ljudbord, nästan, alltid görs i större serier.Richard Jansson skrev: För övrigt - varför är ljusborden så långsamma att anamma motoriserade faders när det funnits i många ljudbord under så många år?

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster