Antal d&b q7 på dansbandspinne?
-
Pontus Rydebjörk
- PAR-20

- Presentation: Pontus Rydebjörk
Ljustekniker, Frilanssss
Antal d&b q7 på dansbandspinne?
Hejsan!
Har en liten fråga. Hur måna d&b q7 kan man sätta upp på dansbands pinne? Kan man sätta upp mer en 1?
Har en liten fråga. Hur måna d&b q7 kan man sätta upp på dansbands pinne? Kan man sätta upp mer en 1?
-
Carl Bergander
- PAR-30

Re: d&b q7
Du kan sätta upp 2st om du har ett "älghorn"
Eller 4st om du har 2 älghorn
- Krister Uddén
- PAR-36

- Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder. - Ort: Mellerud
Fast hur är det med matematiken?Carl Bergander skrev:Du kan sätta upp 2st om du har ett "älghorn"
Det behövs väll 3 "älghorn" för att få upp 4 Q7 på samma dansbandspinne???
Och i så fall blir det väl ostabilt?
-
Carl Bergander
- PAR-30

Men du förstår hur jag menar....
-
Per Johanson
- PAR-64

Du ska sätta upp en styck d&b q7 på en dansbandspinne per sida i ett LR konfigurerat PA. Allt annat blir sämre.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Re: Antal d&b q7 på dansbandspinne?
Man kan få upp många på en pinne det bor helt och hållet på vilken teknik du har och hur duktig du är. Men om det blir bra det är en annan fråga.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Två Q7or bredvid varandra med en stor splay i framkant blir inte sämre, men man måste vara beredd på, eller vilja ha uppemot 150 graders spridning.Per Johanson skrev:Du ska sätta upp en styck d&b q7 på en dansbandspinne per sida i ett LR konfigurerat PA. Allt annat blir sämre.
Pontus: Q7an sprider 75 grader horisontellt vilket gör att du lätt får VM i kamfilter om du ställer två stycken nära varann med liten vinkel mellan.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
-
Per Johanson
- PAR-64

Håller inte med om det Anders. Lådor som sprider mer än 60 grader blir kass när man sätter ihop dem, oavsett hur mycket eller lite man splayar. Det har inte ens herrarna i Backnang lyckats ändra på. Tycker jag.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Intressant. Jag har aldrig upplevt det ett problem att sätta två lådor istället för en om jag velat få den spridningen. Jag håller med att det inte är en bra lösning om man vill ha fler lådor för att få högre ljudtryck, men att använda flera för att uppnå en viss spridning vill jag nog påstå fungerar bra.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
-
Per Johanson
- PAR-64

Ja, alltså det fungerar hyfsat med alla lådor upp till 60 graders spridning, sen kommer problemen tycker jag. Antar att off-axis responsen blir för ojämn så långt bort från on-axis och det är det jag upplever som konstigt.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag prata med en tekniker som använder Q7 på en skola där de använder två låder/sida. Där ville arva att de skulle vrida hornet på den ena högtalaren och montera den liggandes och den andra skulle monteras stående. Sen skulle de va ca 1,20meter mellan lådorna. Jag har inte själv sett och hört den lösningen. Men vad tycker ni om den.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
När man använder flera högtalare bredvid varandra beror resultatet IMHO rätt mycket på högtalarnas direktivitet - enkelt uttryckt hur pass definierad spridningen är. Dels hur brant den totala känsligheten faller utanför det definierade spridningsområdet och dels - viktigast - hur frekvensrakt (och fasriktigt, även om det inte är ett problem med stående Q-lådor) den faller. Just d&b Q uppför sig ganska bra på de områdena, framför allt i stående konfiguration. Liggande blir det förstås litet annorlunda (läs: spretigare), vilket också syns i diagrammen.Marcus Sandberg skrev:Jag prata med en tekniker som använder Q7 på en skola där de använder två låder/sida. Där ville arva att de skulle vrida hornet på den ena högtalaren och montera den liggandes och den andra skulle monteras stående. Sen skulle de va ca 1,20meter mellan lådorna. Jag har inte själv sett och hört den lösningen. Men vad tycker ni om den.
Jag tror aldrig jag har använt två Q-lådor i bredd på dansbandspinne, men då och då hängande från tross. För att få ett så snyggt överlapp som möjligt använder jag båda lådorna stående, med så litet inbördes avstånd som möjligt, och med lagom splay (ca 50 grader mellan Q7:or och ca 75 grader mellan Q10:or). Som av en händelse sammanfaller det med d&b:s rekommendationer...