Line array.

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30

Line array.

Inlägg av Magnus Lindskog »

Har en kund som ska köpa line array.
Tänkte erbjuda flera alternativ. Vill ha åsikter om vad ni tycker.
Hur långt kommer man med 6-8st D&B q1/q7 per sida?
Hur långt kommer man med 6-8st Nexo s1210/1230 per sida?
Vilket tycker ni är bäst?
Klarar dessa system att spela 60-70m?
Klarar dessa system att spela konsert i en idrottshall med ca 3000-5000pers?
Vill ha ett flexibelt system som väger <300kg per sida att flyga.
Tips på andra tillverkare och vad ni tycker om dem.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30

Re: Line array.

Inlägg av Magnus Lindskog »

Är ganska övertygad om att detta blir en låååång tråd :-D
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Titta på eller lyssna på JBL´s miniarray! Grymt bra, bra pris kan köras på "vanliga" steg

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Jag är ganska övertygad om att resultatet med 6-8 Q1 på sjuttio inte skulle bli någon jättesuccé. Det skulle säkert gå, men förmodligen bli ganska "fasigt" och ojämnt. Och återigen, Q7 (eller Q10 för den delen) är INGET downfill till Q1.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

Från en som nästan bara kör Nexo.....Köp Q!

Om du inte ska köra väldigt skramlig musik, då kan den bli aningen stökig att hantera.

Oavsett låda så behöver du fler om du ska trycka på även vid 70m....då kommer det garanterat fasa och dippa.

Då behöver du fler lådor....
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Victor Göransson
PAR-30
PAR-30
Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se

Inlägg av Victor Göransson »

Anders Brandén skrev:Jag är ganska övertygad om att resultatet med 6-8 Q1 på sjuttio inte skulle bli någon jättesuccé. Det skulle säkert gå, men förmodligen bli ganska "fasigt" och ojämnt. Och återigen, Q7 (eller Q10 för den delen) är INGET downfill till Q1.
Jo men det är det allt va?

http://www.dbaudio.com/en/systems/q-series/q7/" onclick="window.open(this.href);return false;
The Q7 with the horn rotated is used to mount the loudspeaker horizontally where space is limited, or the maximum horizontal pattern control is needed and when added to the bottom of Q1 arrays.
They can also be combined in flown array systems.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Magnus Lindskog skrev:Klarar dessa system att spela 60-70m?
Det finns många bra prylar på marknaden, och i den skala du pratar om är det Q som jag för min del har störst erfarenhet av. 60-70 meter är långt, och på det avståndet är 6-8 lådor inte mycket. Samtidigt - om du bara har möjlighet att använda så få lådor pga vikt- eller andra skäl så är Q förmodligen det system som ger dig högst ljudtryck per upphängt kilo.
På Götaplatsen i Göteborg spelar under hela december, med start på fredag om jag inte minns fel, två lågt flugna arrayer á 6 st Q1 (tillsammans med två gånger 6 st QSUB i cardioid) över en yta på drygt 60 x 60 meter. Materialet är soundtracket till den dataanimerade filmprojektion som visas på konstmuseets fasad. Får du tillfälle så ta dig dit och lyssna någon kväll, lyssningsnivån är familjeanpassad men du får en känsla för hur grejorna låter på det avståndet.

Idrottshall med 5000 pers? Det beror på var du lägger ribban, och på hur djup publikytan är. Sex lådor per sida blir antagligen litet i underkant, åtta är antagligen rimligt, tio eller fler om det är en mer... livlig produktion. Men om det oftast handlar om den skalan av jobb tror jag att de flesta skulle titta på större högtalarmodeller. Varken Q eller s1210 är några tunga arenasystem, även om man kommer rätt långt om man behöver. Och allt som spelar mer, åtminstone av det jag känner till, är tyngre.

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Carl Bergander »

Magnus Lindskog skrev:Har en kund som ska köpa line array.
Tänkte erbjuda flera alternativ. Vill ha åsikter om vad ni tycker.
Hur långt kommer man med 6-8st D&B q1/q7 per sida?
Hur långt kommer man med 6-8st Nexo s1210/1230 per sida?
Vilket tycker ni är bäst?
Klarar dessa system att spela 60-70m?
Tips på andra tillverkare och vad ni tycker om dem.
Vi har kört 9st d&b Q1 i Malmö arena, då täckte vi parkett och första läktaren har jag för mig.
Samt så kan man spela minst 125dba på 35m i en mässhall med 9st Q1.
Så en konsert för 3000-5000 är inga som helst problem.
Det går alltid att spela 60-70m men det blir ju inte jättekul om det börjar blåsa.

Titta i d&b arraycalc hur det ser ut.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Klart du kan spela 70 meter med 6 Q1 (eller vilket annat line-array som helst i den storleksklassen), frågan är bara vid vilken frekvens.

Taltydlighet på 70 m, säkert helt OK, även om det nog låter lite tunt på slutet.

Lite "grunt" i lågmiden för rock'n roll på 70 m, inte en chans i helvetet.

Med line-array så handlar allt om hur långt arrayet är. Ju längre array desto längre ner i frekvens kommer närfältet sträcka sig (dvs lågmiden hänger med diskanten längre innan den droppar av medans diskanten fortsätter).

I det s.k närfältet förlorar ett line-array teoretiskt 3dB i nivå per fördubblat avstånd (sanning med modifikation, men vi håller oss till den teorin för tillfället), jämfört med en punktformig ljudkälla. Utanför närfältet börjar line-arrayet bete sig som en punktformig källa och därmed tappa 6dB per fördubblat avstånd. Avståndet där närfältet slutar är inte konstant, utan frekvensberoende.

6 Q1 är ungefär ett 2 m långt array. Ett array av denna längd kommer att ge följande teoretiska siffror på var närfältet slutar och ljudnivån kommer att börja avta med 3dB istället för 6 dB vid specifika frekvenser.

Vid 10KHz = 70 meter
Vid 5KHz = 35 meter
Vid 1KHz = 7 meter
Vid 500Hz = 3,5 meter
Vid 250Hz = 1,75 meter

Om man räknar lite på det (dubbelkolla gärna matten ni som är bättre på det än jag) så blir alltså skillnaden i nivå mellan 250Hz och 5KHz c:a 15dB vid 56 meter. Det kommer alltså låta rätt tunt på de avstånden om man inte börjar använda rätt mycket EQ i HF-registret för att kompensera, och då har man ju direkt tappat lite av vitsen med ett line-array. Det behövs alltså ett betydligt längre array för att spela på de avstånden med någorlunda användbar frekvensgång.

Dessutom kommer system med så stor vertikal spridning som 15 grader i HF-hornet (t.ex Q1) att lida av adderingen av fler lådor. Flathänger man många lådor med den spridningen så ökar fasfelen rätt markant, så med ökat antal lådor lämpar sig en mindre vertikalspridning per låda betydligt bättre.

Nåväl, riktigt så hemska kommer siffrorna förmodligen inte att bli när du väl mäter på det, då du (inomhus) får lite hjälp av lokalen neråt i frekvens och luftmotståndet tar en del av nivån längst upp i frekvens. Till det kommer naturligtvis möjligheterna till EQ av arrayet i sektioner (ju mindre desto bättre säger de flesta som vet mer än jag), men det visar ändå på problemet med att använda sig av korta line-arrayer, och 2 meter array för att spela 70 meter är väldigt kort.

Lite praktiska exempel vad jag erfarit:

Jag har kört mindre förortsfestivaler med 6 lådor mini-line (Martin W8LM i mitt fall) och spelat 40-50 meter under dagtid då familjerna spatserar runt på området. Då är frekvensgången OK framför scenen och en bit bakom mixplats, vilket brukar vara runt 20 meter. Längre bak märker man väldigt fort att det tunnar ur, medans taltydligheten går fram bra. På dessa gig funkar det kalas, för de som är längre bort vill bara höra lite skval, men ändå förstå lotteriutrop och liknande. Rock'n Roll för en betalande publik på 40-50 meter med 6 lådor - No Fucking Way.

6 lådor per sida skulle jag kanske våga köra upp till 1000 pers inomhus med (i en normalformad konsertlokal) om alla i lokalen ska få valuta för biljettpriset. Vid 3-4000 pers så skulle jag lätt dubbla antalet lådor i denna storlek, men vid 5000 är det definitivt dags att tänka på att gå upp på ett större system. Mini-linen är helt enkelt inte designade för den storleken på gig.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Victor Göransson skrev:
Anders Brandén skrev:Jag är ganska övertygad om att resultatet med 6-8 Q1 på sjuttio inte skulle bli någon jättesuccé. Det skulle säkert gå, men förmodligen bli ganska "fasigt" och ojämnt. Och återigen, Q7 (eller Q10 för den delen) är INGET downfill till Q1.
Jo men det är det allt va?

http://www.dbaudio.com/en/systems/q-series/q7/" onclick="window.open(this.href);return false;
The Q7 with the horn rotated is used to mount the loudspeaker horizontally where space is limited, or the maximum horizontal pattern control is needed and when added to the bottom of Q1 arrays.
They can also be combined in flown array systems.
Men de sprider fortfarande 40 grader, vilket ger dig massa fasknas mellan den och de andra lådorna. Jag formulerar om mig: Och återigen, Q7 (eller Q10 för den delen) är ett väldigt DÅLIGT downfill till Q1.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30

Om, man måste ha ett downfill så måste man förlänga flygpinnarna i fronten en bit.
Eller ännu smidigare är att ställa en låda på ett stativ vid scenkant.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Carl Bergander skrev:Om, man måste ha ett downfill så måste man förlänga flygpinnarna i fronten en bit.
Dumma ingenjörer i Backnang, som inte berättar sånt för oss. De kan inte ha någon koll alls.

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30

det är bara att titta i Qi manualen.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Carl Bergander skrev:det är bara att titta i Qi manualen.
Hur skulle du föreslå att man går tillväga för att förlänga Z5152 länkarna? Eller tänkte du kanske på riggexemplet där Qi7 eller Qi10 splayas isär från varandra med Z5171-beslag?

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30

vi har använt en arnorem i framkant
Eller så tar du två splaylinks i framkant också men fäster dom med bult och mutter för att få lådan att hamna rätt, för annars så kommer lådan att glida framåt pga gravitationen.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Nu blir det ganska OT men jag tror att frågan har allmänintresse,
Carl Bergander skrev:vi har använt en arnorem i framkant
Eller så tar du två splaylinks i framkant också men fäster dom med bult och mutter för att få lådan att hamna rätt, för annars så kommer lådan att glida framåt pga gravitationen.
Du menar alltså att ni förkastar d&b:s riggingmanual, högtalarmanual och ArrayCalc, och istället flyger högtalare i strid med alla CE-godkännanden med hjälp av arnoremmar och med felanvända riggdelar, eftersom ni tycker att det är bättre? Eller missuppfattar jag något?

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30

Förlåt jag skrev fel, jag har sett folk använda arnoremmar.

Jag menar inte att man skall förkasta några manualer, men för att få en Q7 att inte förstora för en Q1 som hänger ovanför så bör man förlänga linkarna i framkant, hur man gör det är upp till var och en.
Men det allra bästa är att fixa fler Q1.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Vi använder emellanåt Biltemaremmar med texten utåt, lite billigare men vi har inte hört något försämrat resultat jämfört med Arnoremmarna. Arno är ljusår bättre kvalitet, visst, men någonstans måste gränsen dras för hur mycket man kan betala för en spännrem. Biltemaremmarna används till de allra flesta gig medans vi sparar Arnoremmarna till gig med lite högre kvalitetsnivå och bättre budget.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Skriv svar