Kyrkbygge

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Hej!
Är på jakt efter några synpunkter på "akustik" angående bygggnation av en ny kyrka/konser lokal.
Vi eftersträvar en bra akustik, och det finns ju säker många olika smaker. Vi vill ha en lokal där man kan ha någorlunda kontroll på ljudet, då musiken är väldigt varierande.
Ska man ha hårda/mjuka väggar?
Ska scenen vara hård och reflekterande eller dämpad?
Bakre väggen skall vara höj/sänkbar för att vid behov utöka ytan ytterligare.
scenhöjd ca 1m, takhöjd över scen ca 7-8m
Bifogar två bild förslag på det planerade bygget.
Tacksam för lite synpukter.
Prolle
Bilagor
Kyrkan101007.jpg
Nybygge_11.JPG

Magnus Säterlind
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 28 jul 2008, 23:29
Presentation: Vi erbjuder dig som privatperson, ditt företag eller förening hjälp med lösningar för event, fester eller andra typer av evenemang. Tillsammans med dig hittar vi helhetslösningar eller delar för ditt event med målet att kostnadseffektivt ha hög kvalité, utomordentlig service och fantastisk underhållning. I över 30år har vi jobbet inom nöjesbranschen med festivaler, event och musikunderhållning. Kontakta oss - en början till ett oförglömligt event!
Kontakt:

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Magnus Säterlind »

Mitt tips är att du ska prata med Robban på DAT AB (http://www.dat.se/" onclick="window.open(this.href);return false;) Han har stor erfarenhet när det gäller ljud i kyrkor. Lycka till.
Mvh
Magnus Säterlind
https://www.introx.se/

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Per Johanson »

Och jag rekommenderar Akustikon.

Dina frågor går inte att svara på enkelt. Det är en avvägningsfråga mellan material på ytorna, rummets geometri och storlek.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Niklas Elste »

trumkur är oftast bra att ha i kyrkor

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Anders Brandén »

Niklas Elste skrev:trumkur är oftast bra att ha i kyrkor
Generaliseringar är oftast dåliga. 550 platser och gissningsvis i framtiden hyffsat kontrollerad akustik, varför trumkur?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Niklas Elste »

Anders Brandén skrev:
Generaliseringar är oftast dåliga. 550 platser och gissningsvis i framtiden hyffsat kontrollerad akustik, varför trumkur?
på grund av att det finns trummisar som kan spela sönder ljudet i ganska stora lokaler
och kyrkor brukar vara byggda ganska "akustiska" Det är en helt annan sak i en club miljö där förväntar man sig att ljudet ska vara lite starkare och lite mer trum dominerat vi vill ju inte att tant Agda på tredje rad ska få hjärtattack :roll:

Ta en vanlig sak i kyrkor kör sång och sen trummor på det och om nu inte det är en bra kör samt att de inte är mic dresserade så kommer det nog bli alldeles för mycket trummor

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Gustav Hedelund »

Hej Prolle,

Ser ut att bli en trevlig lokal det där! Frikyrka misstänker jag. Vilket samfund? Är själv uppväxt inom pingströrelsen och det var delvis där man själv började banan som tekniker och musiker. :)

Jag instämmer med föregående att ni gör klokt i att ta kontakt med en akustiker. Sen är det inte fel att ta med grundläggande planer från början som tex en stabil och resonansfri scenbyggnad, speciellt om basar skall byggas in i fronten där cardiod-setup kan vara klokt (riktad basverkan). En lättrengörlig akustiskt dämpande matta som täcker scenen är inte fel heller.

Trumkur ska väl inte behövas i detta fallet, men det kan vara bra att ha ett plexi att ta fram ibland, som täcker en bit ovanför cymbalerna och akustiskt absorberande material på väggen bakom. Också bra att tänka på om man har sångmikrofoner i närheten av trummorna.
Vid lovsång kan ju musiken vara dynamisk ofta men sången är oftast rätt "snäll" och man kanske gainar sångmickar högre pga dels snällheten och även ibland brist på mikrofonteknik etc. Det gör ju även att mickarna "hör" mer omkringliggande ljud och det skadar aldrig att ligga på plus-sidan med akustiska förutsättningar.

Absorbenter fördelat över taket blir nästa grej, tex plexi:t dämpar inte utan fördelar energin bakåt och uppåt istället, sen har vi monitorer och instrument som strålar mycket energi runt sig och uppåt. En grundregel är att publiken skall höra direktljud, och minimalt av reflektioner från olika håll i olika tid. Hjärnan är bra på att sortera bort reflektioner från första hörbara ljudpuls i tid men ju mindre hjärnan jobbar desto behagligare och skönare upplevelse, och man orkar lyssna längre.

Takdämpning gäller självklart för alla former av reflektioner vilket är skönt att få bukt med. Lokalens storlek bidrar ändå till att rummet inte kommer upplevas stumt eller dött med dämpning utan kommer "fjädra" skönt med en väldimensionerad anläggning, och reverb finns ju vid mixplats ;) Finns snygga absorbenter som kan planeras in i takets konstruktion vid bygge. Observera att sådana inte skall målas om. ;)
(Vi hade omlackade lila i vår kyrka, men det kanske kompenserades halvt av heltäckningsmattan som nog lades samtidigt).

Väggabsorbenter skadar ju inte om de är snygga heller, har sett lite olika i allt från ädelträ till tygvarianter etc. Är lokalen hög i tak i kombination med fönster så kan man ju göra jättesnygga gardiner i absorberande tyger, kanske med möjlighet att färgsätta med ljus?

Ang. den bakre väggen kan det vara klokt att fokusera ljudanläggningens spridning så att den täcker precis lagom långt bak till väggen i nederkant, och sedan ha ett delay-system som tar vid bakåt när väggen skall öppnas.

En välljudande och för lokalen väl anpassad och inmätt ljudanläggning till detta, och jag tror ni kommer att vara väldigt nöjda i många år framöver!

Mvh // Gustav
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Tack för många olika och användbara tips. ´
Vi kommer även att behöva byta ut befintlig teknik. Så detta blir ett för oss stort projekt.
Det är SVT´s byggnad i Falun som vi har köpt och ska bygga om och till. VI kommer att behålla två befintliga studiorum. Vi kommer att använda en till en mindre studio och en till barn/ungdomsscen med plats för ca130 personer. Till den mindre scenen kommer vi att flytta den anläggning som vi i dag använder i vår nuvarande kyrka.
Vi kommer därför även att behöva införskaffa en komplett anläggning för ljud/ljus. Vi behöver "minst" 32kanaler och frågan är om man ska gå över till digitalt? Här spelar dock kostnaden en stor faktor. Vi har en väldigt sliten och väl använd anläggning idag.
Vi sitter och slipar på en lista över vad vi kommer att behöva (och den blir aldeles för lång).
Ex: Ljudmixer minst 40kanaler, 4-6 monitorsystem, möjlighet att distribuera hela eller delar av ljudet till olika källor som tex. slinga, tolksystem, andra lokaler m.m
PA system ? finns ju många olika att välja på. Fast det är nog bäst att prova lite olika system när lokalerna väl är på plats. Då kan man ju provlyssna under mer riktiga förhållanden och inte köpa på sig nått för tidigt.
Mikrofoner, då dom vi har har sett bättre dagar.

Ljusbord/Armaturer

Mycket mer finns på önskelistan.

Prolle

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Anton Gildebrand »

Ljudbord: kanske skulle kolla på Roland M400? Kan inte säga att jag har någon vidare erfarenhet av det, har som mest pillat lite med det, men det verkar vara ett kompetent litet bord. Du slipper ni dessutom dra tjocka multis fram till scen.

Ljusbord: Billigt och kan växa till att bli hur stort som helst, Chamsys såklart. Finns även några sådanna bord på hemmaplan
Flest inlägg när den dör vinner!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Per Johanson »

Och på vilket sätt spelar tjockleken på multikabeln roll när det är en fast installation?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Fredrik Becker »

Prata med Bengt Park, http://www.parkbrothers.com/" onclick="window.open(this.href);return false; , i Insjön. Han har gjort flera installationer i kyrkor. Och dom har troligen kvar sin DM2000, ett bra bord till bra pris.
Ni ska ju absolut ha ett digitalt bord. Det är ju väldigt smidigt med inbyggda eq:s och kompressorer. :)


// Fredrik

Alex Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 22 sep 2009, 13:32
Presentation: Ljustekniker i Hässleholm, Skåne. Studerar musikproduktion på Ljud och Bildskolan i Kristianstad.

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Alex Nilsson »

Jag jobbar som vaktmästare i Hässleholms kyrka, där vi nyligen fått en ny ljudanläggning installerad av Ljudkanalen i Vinslöv. Tror ljudbordet är ett Roland M-380, vilket funkar utmärkt för våra behov.

Är ju egentligen ingen ljudkille, så jag kan inte ge specar, tips eller idéer. Men jag tycker det låter bra!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Per Johanson »

Digitala bord har ju fördelen att man enkelt kan återskapa en inställning. Kan vara bra om man har personal med mindre erfarenhet. Däremot tycker många att en digital mixer är svårare att förstå sig på om man faktiskt måste mixa. Avvägningsfråga som inte är helt lätt eller självklar skulle jag vilja påstå.

Jag ser inte heller smidigheten som sjävlklar fördel för ett digitalt bord. Analoga outboards ger en översikt och snabbhet som du inte får på så många digitala kontrollytor. Den enda fördelen är att man nästan garanterat sparar lite plats.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Per Johanson »

Vill också påpeka att det är stor skillnad att vända sig till en leverantör av utrustning och mättjänster och en konsult som oberoende av vad man råkar ha på hyllan och vill bli av med kan rekommendera rätt åtgärder och utrustning för verksamheten. Det finns en anledning till att all annan byggverksamhet fungerar på detta sätt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag kan inte nog hålla med Per.

Konsulten ska INTE ha något med burksäljaren eller installatören att göra.

Jim Brown som återfinns via http://www.audiosystemsgroup.com/" onclick="window.open(this.href);return false; är ett bra exempel på en fristående konsult. Även om man kanske inte ska ta in honom så är det värt att läsa igenom hans website innan man handlar konsult.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Magnus Söderman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 05 okt 2006, 06:48
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Magnus Söderman »

Bord . . LS9 eller M7 CL, branchstandard och kort inlärningskurva

Multi: kolla på deras stagebox SB 16-8 , lätt att flytta om man bygger iom. att det bygger på CAT 5 kabel

Pa: du är sen tidgare bekant med MTD 115 så kolla efter beggade ARCS'ar annars
har ju Prophon ett aktiv line-array som ligger bra till i pris

Ljus: håller med om Chamsys . .finns både som bord och gratisprogramvara till Pc/Mac
och det finns en App för iPhone också :-)

/ magnus
Magnus Söderman, envis men snäll

I want everything louder than everything else (Ian Gillan, Deep Purple)

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Hej!
Tar upp tråden igen då det äntligen börjat hända saker. Inom en månad får vi ta över, Och då kan man få se vilka saker som lämnas kvar i lokalerna. Bla. 2 st AVAB dimmrar 96+24, plus några klenoder AVAB lpu-4, Ett antal kg kabel, Studiorum med ett rutnät av rårör i taket. Det ska bli spännande vad som hänger kvar när lokalen bytt ägare.
Då ska vi fota och inventera lite.
Skulle behöva lite kataloger, broschyrer på scen, ljud och ljus utrustning för att fiska lite ideer om vad som finns och hur det ser ut i dag med tekninken. Vi kommer ju fortfarande att bygga en helt ny konsertlokal i anslutning till den befintliga och då är det nog svårt att flytta dom gamla dimmrarna: Den ska bestyckas med nytt, begagnat, bra, inte dåligt, Ljud, Ljus, Teknik.
Skriver lite mer när vi närmar oss ytterligare.

MVH
Prolle

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag rekommenderar att ni tar en tur till London i september och går på PLASA-mässan.
Då kan ni gå runt och prata med tillverkare av utrustning och känna lite på upplägg.

PA-system; att vänta med att provlyssna PA tills ni fått lokalerna kan både vara bra och mindre bra. Om ni gör det arbetet nu så sparar ni tid när ni fått lokalerna och kommer igång med verksamheten tidigare.
En fingervisning är att PA-system i samma prisklass ofta låter lika bra, åtminstone när ni kommer upp i budgetnivå. Sedan är det en fråga om smak vad ni gillar. Jag rekommenderar D&B, L-Acoustics och Meyer utan att veta vad ni har för ljudbudget. I de lägre nivåerna kan ni med fördel lyssna på JBL:s micro vertec som har fått fina lovord. Eller varför inte Bose nya Roommatch serie. Fördel med Bose är deras predikteringsverktyg där ni kan få lokalen uppritad i 3D miljö och virtuellt lyssna på installerade ljudsystem.

Ljudmixer; ska ni ha 40 kanaler input så ska ni nog höja nivån från Yamaha LS9 och Roland M400 om ni har budget, tycker jag. LS9-32 kan expanderas upp till 64 kanaler, vilket iofs är nog. Roland M400 har 48, that´s it. Kolla på Digico eller Soundcrafts digitalbord.

Ljusbord; vad ska ni göra? Ska ni ha rörligt ljus? Om inte, skippa ljusbord för rörligt så som Chamsys. ETC Smartfade är ett utmärkt litet ljusbord för upp till 96 dimmerkretsar som även finns i variant för rörligt om det nu behövs. Litet, enkelt och prisvärt.

Dimmer; vilket fabrikat av installationsdimmer som helst. Okero, ETC, LSC, med flera funkar utmärkt. Ni kan ju kolla om AVAB-dimrarna fungerar. Kan vara lite svårt med reservdelar, dock.

Armaturer; en blandning av profiler, fresneller och PAR-armaturer. Kanske några kraftiga LED-fondljus för infägning av fond.

Till sist, känner ni att det hela är er övermäktigt ta kontakt med en konsult som hjälper er med kravspecifikation och även kan bistå med att handla upp leverantörer. Det finns några som redan nämnts. Till dessa rekommenderar jag Artifon och Dick Hasselblad. Artifon är skustiker och duktiga på ljud, bland annat. Dick är teaterkonsult, vilket också är applicerbart här. Vidare finns också AIX. Alla tre är bra teknikkonsulter.

När det kommer till installationsfirmor finns det många, några här på forumet.

Lycka till!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Niklas Elste »

tänk på hörselslingan jag föredrar univox dom låter bäst av alla som jag har lyssnat på
följ inte standarden när ni ställer in den utan ställ in slingan skälv
annas låter det kaka sönderkomprimerat som bara den (mätningar tar inge hänsyn till AGC)

Fredrik Setterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 03 dec 2008, 23:08
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Kyrkbygge

Inlägg av Fredrik Setterberg »

Hej.
Vill bara nämna att man i programmet EASE kan få rummet uppritat och virtualiserat på samma sätt som i Bose Modeler och att man på så sätt inte är bunden till ett märke utan kan välja fritt bland högtalarmärken.
Hälsningar
Fredrik Setterberg
Soliflex Svenska AB
http://www.soliflex.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster