Hejsan!
Sitter och pillar med ljudriggen till ett kommande event (i RCF Shape Designer).
Så här ser det ut just nu:
http://piclair.com/data/f0wq7.jpg
Men som ni ser så går inte linjen från översta burken till slutet på publikytan. Hur kommer det sig, eller snarare hur löser man det?
Sen så funderar jag lite på vad som menas med "+grid" som det står bredvid Splay angles för box4.
Lite hjälp med LA-konfiguration
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Lite hjälp med LA-konfiguration
Flest inlägg när den dör vinner!
- Per Zeilon
- PAR-20

- Presentation: Ljudtekniker / Projektledare sedan 2008-isch..
Re: Lite hjälp med LA-konfiguration
Tja !
Du har ju sagt till programmet att bara spela till 30m, Inte 36m där sista läktaren slutar !
Man ska nog ta Shape Designer med en glimt i ögat.. inte direkt att lita på...
Vi har knasat med detta program i evighet känns det som.. Till vårat TT33-system..
Och när du väljer "Stacked" som kommer grid att stå där de gör nu.. så detta måste vara en programbugg "till"... flyger du ska grid stå överst. !
jaja...
Du har ju sagt till programmet att bara spela till 30m, Inte 36m där sista läktaren slutar !
Man ska nog ta Shape Designer med en glimt i ögat.. inte direkt att lita på...
Vi har knasat med detta program i evighet känns det som.. Till vårat TT33-system..
Och när du väljer "Stacked" som kommer grid att stå där de gör nu.. så detta måste vara en programbugg "till"... flyger du ska grid stå överst. !
jaja...
Frilans Ljudtekniker !
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Tack för ditt svar Per 
Klantigt av mig att missa det
Men vad menas med grid då? Betyder det bara att det är den lådan man kopplar fast i flygramen?
Fast de verkar ha fixat det där med att grid inte flyttar sig i den versionen jag kör, för när jag byter till stacked så flyttar den till box 4.
Har provat något annat program för att konfigurera LA som jag gillade lite bättre. En sak jag saknar är att se vilket område varje låda täcker, och även får upp nån typ av frekvensvisning på olika avstånd.
Är inte heller helt med på vinklarna de skriver ut. Hur ska man få en låda att hänga i -3,17°?
Klantigt av mig att missa det
Men vad menas med grid då? Betyder det bara att det är den lådan man kopplar fast i flygramen?
Fast de verkar ha fixat det där med att grid inte flyttar sig i den versionen jag kör, för när jag byter till stacked så flyttar den till box 4.
Har provat något annat program för att konfigurera LA som jag gillade lite bättre. En sak jag saknar är att se vilket område varje låda täcker, och även får upp nån typ av frekvensvisning på olika avstånd.
Är inte heller helt med på vinklarna de skriver ut. Hur ska man få en låda att hänga i -3,17°?
- Per Zeilon
- PAR-20

- Presentation: Ljudtekniker / Projektledare sedan 2008-isch..
//
Precis, där flygramen ska sitta..
Programmet är ju inte riktigt me i matchen.. dom behöver inte ett så "avancerat " program, är svaret när vi frågat produktchefen Greg Oliver på PLASA i höstas...
Hmm.. seriöst värre..
//
Precis, där flygramen ska sitta..
Programmet är ju inte riktigt me i matchen.. dom behöver inte ett så "avancerat " program, är svaret när vi frågat produktchefen Greg Oliver på PLASA i höstas...
Hmm.. seriöst värre..
//
Frilans Ljudtekniker !
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Kanske en dum fråga från min sida ... men du använder väl tillverkarens eget program? Det går ju inte att ta programmet från en annan tillverkare än de högtalare du använder och tro att det ska funka.Anton Gildebrand skrev:Har provat något annat program för att konfigurera LA som jag gillade lite bättre.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Självklart gör jag det. Är mycket väl medveten om att de är begränsade till egna märket.
Men va lack man blir, inte på grund av programmet, utan på grund av den skolavslutning som detta var tänkt till. För några veckor sen vart jag ombedd att köra ljudet till denna skolavslutning dådå, jag säger att vi inte har utrustning själva för att genomföra detta, och säger att vi skulle behöva hyra in. Då säger de att det inte borde vara något problem, jag tar in offert, får ett superbra pris och ledningen går med på att hyra utrustningen. Allt var planerat, jag hade snackat med uthyrningsfirman om att vi ville hyra enligt offerten, och som ni såg så hade jag även börjat skissa på LA-konfigurationen. So far so good. Ända tills idag när något ljushuvud fick för sig att snacka med ledningen om att dessa pengar kan användas till "vettigare saker", och då så tog det stopp vad gäller att hyra in. Så nu får jag köra skolavslutningen med två små monitorer på varje sida istället, och det kommer garanterat att bli värdelöst ljud.
Ni får ursäkta mig, men jag blir bara så jävla sur på sånt här.
Men va lack man blir, inte på grund av programmet, utan på grund av den skolavslutning som detta var tänkt till. För några veckor sen vart jag ombedd att köra ljudet till denna skolavslutning dådå, jag säger att vi inte har utrustning själva för att genomföra detta, och säger att vi skulle behöva hyra in. Då säger de att det inte borde vara något problem, jag tar in offert, får ett superbra pris och ledningen går med på att hyra utrustningen. Allt var planerat, jag hade snackat med uthyrningsfirman om att vi ville hyra enligt offerten, och som ni såg så hade jag även börjat skissa på LA-konfigurationen. So far so good. Ända tills idag när något ljushuvud fick för sig att snacka med ledningen om att dessa pengar kan användas till "vettigare saker", och då så tog det stopp vad gäller att hyra in. Så nu får jag köra skolavslutningen med två små monitorer på varje sida istället, och det kommer garanterat att bli värdelöst ljud.
Ni får ursäkta mig, men jag blir bara så jävla sur på sånt här.
- Adam Ander
- PAR-36

- Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv......... - Ort: Avesta
- Kontakt:
Välkommen till verkligheten ...Anton Gildebrand skrev:Ni får ursäkta mig, men jag blir bara så jävla sur på sånt här.
Hello, my name is Ninja.