Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Henrik Elamson skrev:Meyer Sound har använt motorer från ett flertal olika tillverkare genom åren, b la Yamaha och Radian men säkert även Ciare vid något tillfälle, och sedan moddat dem. Mer eller mindre alla högtalarfabrikat använder element från någon av de fåtal fabriker i världen som tillverkar högtalarelement. Vid rätt kvantitet är det "bara" att speca och välja vilket fabrikat det ska stå på.
Sedan mitten av 90-talet har dock Meyer Sound egen tillverkning av element enbart avsedd för deras egna produkter, något som visar sig vara ganska ovanligt när man börjar forska. Anledningen var att elementen från fristående tillverkare hade för stora kvalitetsskillnader mellan olika exemplar. Meyers relativt höga pris grundar sig till viss del på att dem mäter varje låda de skeppar för att kunna garantera att alla system låter likadant.
Du säljer Meyer, va?
Inget ont i det, det är bara det att din text låter som en "sales pitch" när jag läser den, och det kan man kanske hålla utanför forumet eller i kanske säljes/köpesdelarna?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Jag svarade på en fråga. Det går visst för sig på ett forum säger dem.
Och ja, om du vill köpa Meyer går det bra att göra det hos oss, vill du köpa d&b eller JBL eller något annat fabrikat erbjuder vi det med, vill du ha en offert är det bara att säga till.
Du tycker att nåt annat fabrikat är bättre, va?
Inget ont i det, din text låter bara som personligt påhopp när jag läser den, och det kanske man kan hålla utanför forumet eller kanske i skitsnacksdelarna.
Jag vet att Henrik är en duktig meyer tekniker, men att han även byggt
och rattat egentillverkade högtalare. Bla så är han mannen bakom min
Eminence rigg som jag haft i ca 15år. Subbarna består av dubbel 15" lådor
som är bestyckade med kappa pro 15LF, låter inte som ett meyer men
kostar inte i närheten heller....
Jag tycker att högtalare som spelar fint och starkt är bra. Meyer hör till den sorten, absolut. Det finns annat bra också, somt billigare, somt dyrare.
Jag tycker att det är lite halvsnyggt så där att anta att jag har en egen dold agenda bara för att jag vågar tycka något om formuleringar som jag tycker luktar "technical presales pitch". Det låter lite som en 2000-talsvariant av 70/80-talsklassikern "JBL är helt överlägset allt annat och kommer alltid att vara det, och du är bara dum om du inte inser att det är bra att "positive voltage to black terminal gives outward cone/diaphragm motion".".
För att vara väldigt tydlig: Jag säljer inget, mer än min egen emellanåt påslagna hjärna. Inga agenturer, inga avtal, inget mer än "det som är bra är bra, och det ska man stå för."
--
sarkasmer och DVBF.
Halvsnyggt eller inte, argumentation som går att vända 180 grader brukar sällan vara särskilt bra, det är bara förklätt personligt tyckande. Det var precis det du använde dig av och får därmed tåla lite skämtsamt mothugg. Dessutom kan vi väl för sakens skull inflika att jag aldrig skrivit: "du måste tycka att ett viss märke bra annars är du dum". Det har herr Måns Nilsson hittat på alldeles själv.
Tvärtom, den läser min tråd med intresse för ämnet, istället för att hugga, kan konstatera att det finns ett utmärkt projekt på PSW med just billiga Eminence som driver. Enligt beskrivningarna av resultaten spöar ju den konstruktionen det mesta, där låda och element tillsammans kostar under 10 000:-. Det skulle vara intressant att se och höra om någon vågat sig på en sådan konstruktion i Sverige.
Det jag skrev var till viss del även det personligt tyckande men jag tillförde tråden en del fakta och kunskap i ämnet, något som alla trådar inte badar i på detta forum. Det vore väl kul om det i denna tråd gick att för en mer saklig diskussion om olika elementtillverkares kvalitet och de aspekter som finns på att säkra kvaliteten istället för att hoppa på varandra. Faktum är ju att det är otroligt svårt att bygga vettiga högtalare ens för någon som har lång erfarenhet, så de mindre erfarna som läser detta forum kan nog vara ganska betjänta av en sådan diskussion.
Argument som att: "Jag tycker att xxx är bra" tycker jag inte känns som om det tillför den hugade lådbyggarspekulanten så där jättemycket. Att istället konstatera att olika högtalarfabrikanter har lite olika filosofier runt sina konstruktioner kan däremot vara till viss hjälp. I just fallet Meyer Sound kan man konstatera att de inte bygger med extremt dyra element utan istället justerar både element och elektronik individuellt för varje låda och därmed uppnår ett väldig konsistent resultat. Även d&b har ju löst den frågan på ett mycket bra sätt, där de i dagsläget har lyckats prestera lådor som i väldigt stor utsträckning låter lika mellan olika modeller men också mellan olika lådor av samma modell.
Både Tom Danley och även den svenska legenden Roger Sperrling har ju arbetat efter den modellen ännu mer extremt, ännu billigare element men med bra lådkonstruktion och kanske "enklare" moddningar av de billiga elementen. Att enbart köpa dyra element och tro att det är färdigt tror jag är en farlig väg att gå. sedan kan man ju konstatera att det finns ett antal tillverkare av billiga element där vissa produkter är en mardröm medan vissa är riktigt bra. Lärdomen borde vara just det Måns skriver, oavsett märke och pris och avtal finns det bra produkter och det finns dåliga produkter.
Vad har ni andra som snickrat en del lådor för erfarenheter av just sedvanlig basreflex och distortion hos olika element? Något som enligt min mening känns som en av de viktigaste frågorna tillsammans med fasriktighet över både frekvens och spridningsområde.
Nå, då gräver vi ner stridsyxan. Jag tror vi förstår varandra.
Mina egna erfarenheter är ytterst modesta, och inskränker sig till "Du ska nog inte hålla på med att bygga själv". Det kostade en del självrannsakan att komma dit, men det var nog nyttigt.
--
sarkasmer och DVBF.
Lånar tråden lite..
Nån som vet vem som tillverkar JB Systems VIBE högtalare på OEM basis
Tänkte om det finns något finare högtalarmärke som använder samma korg och motor bara att dom kör med nån annan logga..
Funderade på 2st såna Vibe PW15/300 15" i ett par LEEM K-1000 horn
Vet att dom spelar bra då jag hade ett par PW12/200 i ett par slutna horn för några år sen, garanterade grannsämje-förstörare!
Henrik Elamson skrev:Halvsnyggt eller inte, argumentation som går att vända 180 grader brukar sällan vara särskilt bra, det är bara förklätt personligt tyckande. Det var precis det du använde dig av och får därmed tåla lite skämtsamt mothugg. Dessutom kan vi väl för sakens skull inflika att jag aldrig skrivit: "du måste tycka att ett viss märke bra annars är du dum". Det har herr Måns Nilsson hittat på alldeles själv.
Tvärtom, den läser min tråd med intresse för ämnet, istället för att hugga, kan konstatera att det finns ett utmärkt projekt på PSW med just billiga Eminence som driver. Enligt beskrivningarna av resultaten spöar ju den konstruktionen det mesta, där låda och element tillsammans kostar under 10 000:-. Det skulle vara intressant att se och höra om någon vågat sig på en sådan konstruktion i Sverige.
Det jag skrev var till viss del även det personligt tyckande men jag tillförde tråden en del fakta och kunskap i ämnet, något som alla trådar inte badar i på detta forum. Det vore väl kul om det i denna tråd gick att för en mer saklig diskussion om olika elementtillverkares kvalitet och de aspekter som finns på att säkra kvaliteten istället för att hoppa på varandra. Faktum är ju att det är otroligt svårt att bygga vettiga högtalare ens för någon som har lång erfarenhet, så de mindre erfarna som läser detta forum kan nog vara ganska betjänta av en sådan diskussion.
Argument som att: "Jag tycker att xxx är bra" tycker jag inte känns som om det tillför den hugade lådbyggarspekulanten så där jättemycket. Att istället konstatera att olika högtalarfabrikanter har lite olika filosofier runt sina konstruktioner kan däremot vara till viss hjälp. I just fallet Meyer Sound kan man konstatera att de inte bygger med extremt dyra element utan istället justerar både element och elektronik individuellt för varje låda och därmed uppnår ett väldig konsistent resultat. Även d&b har ju löst den frågan på ett mycket bra sätt, där de i dagsläget har lyckats prestera lådor som i väldigt stor utsträckning låter lika mellan olika modeller men också mellan olika lådor av samma modell.
Både Tom Danley och även den svenska legenden Roger Sperrling har ju arbetat efter den modellen ännu mer extremt, ännu billigare element men med bra lådkonstruktion och kanske "enklare" moddningar av de billiga elementen. Att enbart köpa dyra element och tro att det är färdigt tror jag är en farlig väg att gå. sedan kan man ju konstatera att det finns ett antal tillverkare av billiga element där vissa produkter är en mardröm medan vissa är riktigt bra. Lärdomen borde vara just det Måns skriver, oavsett märke och pris och avtal finns det bra produkter och det finns dåliga produkter.
Vad har ni andra som snickrat en del lådor för erfarenheter av just sedvanlig basreflex och distortion hos olika element? Något som enligt min mening känns som en av de viktigaste frågorna tillsammans med fasriktighet över både frekvens och spridningsområde.
hej är ny på forumet å kunde inte låta bli att lägga mig i detta ämne!
detta är tredje gången jag skriver detta håller på att kolla hur sidan funkar;) såg att du höll på med biljud förut då borde inte dd vara något du missat.nu skriker nog alla pa killar rakt ut i ilska för det vet jag att dom gör för om dom inte gör det så fnyser dom bara det gjorde jag...förr.jag har under mitt liv varit ljudintreserad byggt ett hundratal lådor av olika slag till lika många olika märken . för mitt tipps till dig är att lyssna till högtalare som du vet låter bra å bygg lika danna. det spelar ingen roll vad det är för något märke bara du får rätt känsla i kroppen .den känsla som alla får när man upplever något bra (positivt) denna känsla jag fått av några av dom märkena som tagits upp här på tråden.vi får alla olika känslor på samma sak så din känsla är ju ändå den som räknas för dig eller hur .ut å jaga känslor är mitt tipps!!!sen är det lätt att tro att denna känsla består men man måte ha det klart för sig att mycket vill ha mer så håll i hatten. jag personligen har under min livstid aldrig hört en 1*18tummare spelat så snabbt att topparna inte hänger med,spelat så korekt fas(för det behövs bara en per rum)så mycket effekttålighet som dom klarar ,känslighet,lågdist,mm,mm än dessa digital designs högtalare gör . visst dom kostar en slant men det är det värt (för mig) ut å leta för jag vet att utveklingen går framåt men det är det få som gör något åt tyvär!!!ps kosta mig under 10000 att att bygga denna baslåda som spöar allt jag har hört .......
Johnny Riihiaho skrev:hej är ny på forumet å kunde inte låta bli att lägga mig i detta ämne!
detta är tredje gången jag skriver detta håller på att kolla hur sidan funkar;) såg att du höll på med biljud förut då borde inte dd vara något du missat.nu skriker nog alla pa killar rakt ut i ilska för det vet jag att dom gör för om dom inte gör det så fnyser dom bara det gjorde jag...förr.jag har under mitt liv varit ljudintreserad byggt ett hundratal lådor av olika slag till lika många olika märken . för mitt tipps till dig är att lyssna till högtalare som du vet låter bra å bygg lika danna. det spelar ingen roll vad det är för något märke bara du får rätt känsla i kroppen .den känsla som alla får när man upplever något bra (positivt) denna känsla jag fått av några av dom märkena som tagits upp här på tråden.vi får alla olika känslor på samma sak så din känsla är ju ändå den som räknas för dig eller hur .ut å jaga känslor är mitt tipps!!!sen är det lätt att tro att denna känsla består men man måte ha det klart för sig att mycket vill ha mer så håll i hatten. jag personligen har under min livstid aldrig hört en 1*18tummare spelat så snabbt att topparna inte hänger med,spelat så korekt fas(för det behövs bara en per rum)så mycket effekttålighet som dom klarar ,känslighet,lågdist,mm,mm än dessa digital designs högtalare gör . visst dom kostar en slant men det är det värt (för mig) ut å leta för jag vet att utveklingen går framåt men det är det få som gör något åt tyvär!!!ps kosta mig under 10000 att att bygga denna baslåda som spöar allt jag har hört .......
Bilagor
Kopia av vittige 094.jpg (170.68 KiB) Visad 14568 gånger
Någon som har erfarenhet av B&C 15TBX100 ? Verkar vara deras värsta 15"-element. Finns det något
märke (Prophon t ex) som använder detta element i sina lådor?
Jag vill göra ett försök i Sverige först Men risken är väl att frakterna äter upp all förtjänst! Luthman tog 740:- exkl moms för 2 st Behringer Eusolive B112D, ca 25 kg totalt med lastbil Stockholm - Gävle. Har efter 3 veckor ännu inte fått någon förklaring varför...
Känns ju inte som att Luthman får sälja något mer till mig...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
Beror väll lite på vad man ska göra. Precision Devices, Void och Turbomax har länge varit det ledande valet för frontladdade horn och scoops Det är först nu som 18 sound börjar komma med ND element som kan matcha. för basreflex BPH och annat kan man jhu stoppa in lite vad som. Som trogen PD användare så skulle jag nog primärt försöka använda pd1851 i de flesta konstruktioner.