bygga trossfyrkant

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

bygga trossfyrkant

Inlägg av Mattias Carlsson »

Vi ha byggt en del mindre fyrkanter och olika saker av tross nu ett tagmen ska nu börja prova på lnågot större fyrkanter med mera

vi tänkte använda 3 meters tross bitar till ben då blir fyrkanten cirka 3.5 meter hög med hörnen tror jag,bottenplattor och ja 4 hörn då

sedan minst 6 meter mellan varje hörn alltså en fyrkant som är 6*6meter eller större

frågan lyder:

hur sätter ni ihop detta enklast?? vad böjar ni med, hur många personer bör man vara? vad är enklast. är juh rätt hög sak endå. hur höga ben brukarni använda?

tacksamför svar så vi sparar lite tid på klura ut på plats sen:p

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Bygg fyrkanten på golvet, sen använder du 2 eller 4 trosslyftar för att lyfta ena sidan eller båda sidorna samtidigt och sätter på benen. Glöm inte att räkna noga på trossen så du har bra koll på hur mycket vikt den klarar och så.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

hm finns det nå annat sätt,tänkte ibland är det lite tufft att få med allt i frakten och ska mandå släpa med 2-4 stativ extra bara för just det,hehe, en av fördelarna med en fyrkant är juha tt slippa stativena, iof behöver mane j ha med sig större stativena utan kan ha med sig nå mindre mafrotto kanske just för den grejen dom tar juh inte likamycke plats. en trossfyrkant dock bord ejuh klara en hel del vikt, jag mena det ejuh inte tänkt det ska hängas skit mycke grejer i den men den hålle rväl upp sig själv rätt bra endå. lärjuh klara en hel jäckla del vikt och måste juh i principo va säkrare än stativ på golvet??

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Det svåra i det hela är att du ska ha 3m bitar som ben, du skulle ju kunna sätta gångjärn längst upp (mellan hörn och ben) så du kan vika ut benen under bygget och sen lyfta hela alltet i benen men det blir tungt.

Om du ska använda något annat än trosslyftar så kan du ju inte hänga upp lampor och så förrän den är uppe för då blir det troligtvis för tungt att få upp den.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

ne vi hadde ej tänkt hänga nått alls förrens hela fyrkanten är på plats. så en stege åker nog med isf.hehe

iof kanskemankan använda 2meters ben också men blir juh bara 2.5meter hög då och sen hänger heads och grejer nerdå så blir kanske lite låg??

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Mattias Carlsson skrev:hm finns det nå annat sätt,tänkte ibland är det lite tufft att få med allt i frakten och ska mandå släpa med 2-4 stativ extra bara för just det,hehe, en av fördelarna med en fyrkant är juha tt slippa stativena, iof behöver mane j ha med sig större stativena utan kan ha med sig nå mindre mafrotto kanske just för den grejen dom tar juh inte likamycke plats. en trossfyrkant dock bord ejuh klara en hel del vikt, jag mena det ejuh inte tänkt det ska hängas skit mycke grejer i den men den hålle rväl upp sig själv rätt bra endå. lärjuh klara en hel jäckla del vikt och måste juh i principo va säkrare än stativ på golvet??
När jag läser (och försöker tyda vad du menar) inlägget ryser jag.

Att skriva "en trossfyrkant dock borde ju klara en hel del vikt" gör att du skulle förbjudas att ens tänka tanken att hänga saker över huvudet på folk innan du har lärt dig att räkna på laster och hur man riggar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

jajaja, ursäkta att jag skriver fort och gör 100 saker samtidigt då jag är vid datorn, men är det så jobbigt att läsa så låt bli att läs då. ha läst en del inlägg där folk är mer bekymmrade över hur folk skriver och stavar än själva frågan, hur orkar man ens bry sig, fattar jag inte, skulle förstå om man var en arbetsskadad svenska lärare eller liknande. angående att jag skrev att en trossfyrkant borde klara en del vikt så var det en fråga rakt ut i luften. givetvis lastar jag inte mer än jag får sen, är nog ingen risk heller då vi inte tänkt ha så mycket i fyrkanten så det är nog inga problem ska du se. det jag försökte få fram var att det är nog bra mycke säkrare än at ha stativ mitt på golvet.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

tillbaka till frågan:

gärna fler tips om hur ni gör enklast.

obs: tänker ni ej svara på frågan, slösa ej tid på onödiga inlägg...

dock tacksam för svar på frågan som sagt

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Mattias Carlsson skrev:jajaja, ursäkta att jag skriver fort och gör 100 saker samtidigt då jag är vid datorn, men är det så jobbigt att läsa så låt bli att läs då. ha läst en del inlägg där folk är mer bekymmrade över hur folk skriver och stavar än själva frågan, hur orkar man ens bry sig, fattar jag inte, skulle förstå om man var en arbetsskadad svenska lärare eller liknande. angående att jag skrev att en trossfyrkant borde klara en del vikt så var det en fråga rakt ut i luften. givetvis lastar jag inte mer än jag får sen, är nog ingen risk heller då vi inte tänkt ha så mycket i fyrkanten så det är nog inga problem ska du se. det jag försökte få fram var att det är nog bra mycke säkrare än at ha stativ mitt på golvet.
Innan du exploderar av självgodhet vill jag bara påpeka att detta är ett forum som läses av människor som har minst lika mycket att göra som du. Om någon ska bemöda sig med att hjälpa dig med dina problem så är det minsta du kan göra för att visa respekt för dina medmänniskor att se till att det du frågar är läsbart. Du får gratis hjälp och orkar inte ens korrlekturläsa det du skriver...

Detta är ett forum för yrkesmän och hur du än vänder och vrider på verkligheten som kommer du bedömas efter det du skriver här, det står kvar och läses av stora delar av branschen. Men du väljer givetvis själv hur du vill framstå.

Riggning är ingen lek som du tycks tro, låt proffsen hålla på med det så kan du spela skivor eller vad det är du gör egentligen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Per Johanson skrev: Du får gratis hjälp och orkar inte ens [glow=red]korrlekturläsa[/glow] det du skriver...
Jag vet inte om du är självironisk nu men kul var det iaf.

Ang. ditt trosshageproblem, så dela upp benen börja hissa halva hagen 2m sen andra halvan 2m, sedan gör du likadant fast med 1m bitar.

Och att åtminstonde försöka stava rätt gör att kanske fler orkar läsa skiten och således svara! (Det här kan man tänka på när man skriver mail också :roll: )

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

haha. jo vissa stör sig bara mer på att vissa stavar fel än andra,haha, visst ser jag saker hela tiden på forumet som jag kanske ej håller med om och stavfel och sånt men inte fan orkar jag hålla på och rätta folk för det, vad får jag ut av det? ingenting. jag vill inte framstå somnån himla besserwisser. låt folk göra och skriva som dom vill utan att folk ska rätta dom hela tiden. då kan man juh undra verkligen om folk inte ha bättre saker för sig om man sysslar med sånt. jag ställde en fråga, om man nu inte tänkt svara på den frågan ha man inte mycke för att lägga in ett inlägg som bara förstår diskussionen om frågan och tar onödig tid. mankan vissa respekt på många sätt. dom som vill få gärna svara, dom som ej vill kan juhbara låta bli, men snälla alla som inte håller sig till ämnena i olika inlägg, hitta ett eget ställe eller inlägg att diskuterra detta utanför personen som faktiskt vill ha hjälp med nått eller undrar nått.

visst ha folk mycke att göra och visst finns det garanterat folks om ha bättre koll på många saker än vad jag har,men manlär sig hela tiden, MEN inte fasiken klankar jag ner på dom som kan mindre om en grej änmig för det.

Och ha jag nånsin sagt att riggning är en lek?? isf kan du juh gärna ta fram det åt mig för jag kan dock ej minnas at jag nånsin sagt det.
du behöver inte va nedlåtande, och eftersom du inte ha en anning om vad jag sysslar med så glömmer jag din sista kommentar,eller vänta det kanske bara är dom som jobbar på riktigt stora firmor och är rikiga proffs som få hålla på med ljud och ljus så alla som håller på i mindre skala aldrig få chansen att få erfarenheter och lära sig. ähhh nu glömmer jag denna helt onödiga diskussion. jag vill hålla mig till ämnet!!!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ja där ser man, att skriva i affekt är alltid en risk! Jag tror i och för sig att mitt inlägg trots detta gick att förstå utan större problem.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

gustaf:

menar du att jag ska ha olika längder på benen då`? för tanken vara att använda hela 3 meters tross längder till ben.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Mattias:

Du skrev:

"en trossfyrkant dock bord ejuh klara en hel del vikt, jag mena det ejuh inte tänkt det ska hängas skit mycke grejer i den men den hålle rväl upp sig själv rätt bra endå. lärjuh klara en hel jäckla del vikt och måste juh i principo va säkrare än stativ på golvet??"

Tycker du verkligen att det är konstigt att jag har farhågor gällande dina kunskaper kring rigging med tanke på citatet ovan?

Gällande frågan om folk utan kunskap ska få hänga upp saker ovanför huvudet på sina medmänniskor så tycker i vart fall jag att det inte är alldeles självklart att man ska få prova sig fram (eller som du skriver "få erfarenheter och lära sig"), ty människor är mjuka och ljud- ljusprylar är hårda vilket gör att människor går sönder om saker trillar ner.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Per: Ja men du vet ju hur vi skitungar hugger på allt och alla (vi behöver göra det för våran självkänsla). Det kröp i fingrarna och jag kunde inte låta bli :) Men nog var det lättläst och begripligt!

mat iasca rlsson: jagmen ari nte at tdu skah a olikaläng derpå benen utande lau pp beneni oli kalängder. detgör att duinte behö verlyft aså högt i varjeeta pp. Det var bara ett tips som jag brukar använda mig av då jag bygger trosshagar. Annars tar du två mindre stativ och lyfter ena sidan åt gången. Men absolut enklast är att ha 4st trosslyftare så att man kan rigga sitt ljus på backen. Det kommer du tjäna åtskilliga timmar på. Sen hissar du, smäller dit dina trossben och plockar bort stativen.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

ja det tycker jag att det är faktiskt. om folk inte hadde frågat alls utan bara hängt grejer hru som helst i VAD som helst, då kan jag förstå att folk ifrågasätter saker rätt rejällt.

och eftersom detta är på stadiet där vi "funderar" på utöka fyrkanten vi bygger nu och andra saker så fattar jag ej hur du kan säga typ " du ska ej hålla på med detta" , JAG FRÅGAR JUH!!! jag vill det ska va säkert, jag vill veta, jag vill lära mig och hadde en fråga, snacka om att döma folk på förhand alltså. man kan juh lära sig saker innan också eller hur?? innan man faktiskt sätter upp grejerna,men eftersom man ej verkar få fråga saker här så kanske det är svårt då. haha. sedan ska vi hänga kanske 8 st små heads på kanske 15 kg styck utsprid över 6*6 meter. vad kör man med för tross om det ej håller? sluta med omödiga inlägg tack. eftersom detta ligger nå månader fram i tiden ha jag nog dessutom bådde koll på riggningen,vikter,vad som ska hängas och hur jag ska gå till väga tills det, MEN VÄNTA NU!!! JAG FÅ JUH EJ FRÅGA SAKER OCH LÄRA MIG SÅHUR SKA DETTA GÅ?SUCK...att folk orkar.....

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

okej,ja blir nog att 4 stativ åker med endå då.
tack för det tipset iaf...

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Du förstår nog vad jag menar om du tänker efter.

Borde, tror, gissar, kanske och ett antal andra ord är inte applicerbara när man sysslar med rigging.

Jag kanske har misstagit mig när det gäller din kunskapsnivå, i så fall beror det på språket du använder.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Jag hade ialla fall inte gjort det utan 4 Tross stativ.
Riggat allt ljus o ljud när Trossen är nere.
Lyft allt, satt på benen och tagit bort stativen.
Det går fortare än med stege och är säkrare.

Hans Grapenholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 05:55

Inlägg av Hans Grapenholm »

Bygg ALDRIG en trossbox genom att hissa upp ena sidan med trosslyftar och sedan flytta trosslyftarna till andra sidan för att lyfta upp den. Det blir en jävla "hävarm" som lätt förstör dina trosshörn. Livsfarligt och dyrt. Hissa ALLTID hela trosstaket på en och samma gång!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster