Service och Rengöring av armaturer

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Kontakt:

Service och Rengöring av armaturer

Inlägg av Sebastian Silvén »

Halloj!

Sitter lite i efterhand och funderar på hur ni gör eller om ni har några tips på hur man rengör sina armaturer.

Servar ni alltid era produkter själva eller lämnar ni dem till auktoriserade verkstäder?

När ni har servat för ni någon logg på vad som har gjort och så vidare?

När ni rengör dom, plockar ni isär varje bit och putsar eller blåser ni rent?, Dammsugaren? putsborsten?

Sugen på tips och ideér? :D

God kväll
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag servar lite till andra men servar även nina prylar själv. Jag använder damsugare och pensel men även torkar med papper. Jag e lite försiktig med tryckluft för det e lätt hänt att man trycker in dam på ställen som man inte vill ha dam på. Jag loggar alltid vad jag har gjort har jag butt lampa så sätter jag en märklapp att lampa e bytt och datum.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Kontakt:

OK Gott!

Jag har hört att det inte är bra att använda tryckluft för att det är olja i den
som man gärna inte vill ha på vissa delar!

Men det går ju omöjligt komma åt med dammsugare mellan alla gobo hjul linser o.s.v =)

Några andra ideér? :D

Fabian Ebbesson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Fabian Ebbesson »

Vanlig tryckluft från en vanlig kompressor drar med sig olja i luften som den sprutar ut, men det finns altingen tryckluft på burk eller speciella kompressorer som är oljefri, minns dock inte vilket av dom.
du kan ju testa att tejpa fast ett sugrör i en trat och i sin tur tejpa fast traten på damsuggaren och bara köra den på låg efekt, kan funka :P

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Longshot men kanske kan funka =)

En annan lösning är ju att skruva isär hela armaturen!

Köpte för inte så längesedan ett par lampor, som när jag öppnade upp för att kika hur pass fina dom såg ut så såg jag inte ett enda dammkorn blev helt chockad över detta nu var armaturerna ca bara 3 år gamla men ändå... borde kunna samlas damm på 3år :D

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus Stockholm AB
Gröna Lunds Tivoli
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Läääääskigt när något sånt inträffar 8O
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby
Stockholm Sweden
Org: 556999-2489

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Det finns oljeavskiljare att komplettera tryckluftsystemen med. Kostar någon hundring.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Blås inte tryckluft genom fläktarna. Fläktarna blir generatorer och kan förstöra kretsar. Ska du blåsa rent i luftkanaler så stoppa en mejsel i fläkten.
Ta det också försiktigt med att blåsa rent på dil-brytare etc. Damm indränkt med crackerolja är inte så bra att trycka gjupt in i brytarna.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Leif Baltazars skrev:Det finns oljeavskiljare att komplettera tryckluftsystemen med. Kostar någon hundring.
Du har ingen länk? =) annars får ja surfa lite

Tack övrigt för tipsen!

Funderar fortfarande över hur dom hade rengjort sina armaturer som jag köpte. Men bra gjort var det =)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Clas i sjön har eller har iaf haft annars kan nog Elfa tänkas ha.

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Sebastian Holmbom skrev:
Leif Baltazars skrev:Det finns oljeavskiljare att komplettera tryckluftsystemen med. Kostar någon hundring.
Du har ingen länk? =) annars får ja surfa lite
Biltema.se, artikelnummer 15-186, kostar 349kr. Alla kompressorer borde vara utrustademed något liknande. Man skall dock dela mellan filter och dimsmörjare. Där sätter man in ett T-rör med en (högkvalitativ) snabbkoppling. Smord luft använder man till tryckluftsverktyg, torr till allt annat.
Liknande finns på i princip alla företag som försörjer industrin som Swedool, Ferm, lokala järnhandeln och så vidare.
Är du riktigt nojjig så köper du en från dessa:
http://www.eccoworldwide.se/pages.asp?r_id=6997
“Air filter for breathing”
Den är inte billig, men luften är fin… :-)

Ett billigare alternativ är att köpa filter avsedda för sprutmålning. De (bör) hamna mella Biltemas och Eccos i prisklass och kvalité. Jag har några från Greif (de tillverkar mycket fina utrustningar för målning), men jag skulle inte vilja andas den luften åtta timmar om dagen i en blästerhjälm.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Sebastian: Du har väl google? :-)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Leif Baltazars skrev:Sebastian: Du har väl google? :-)
Ligger t.o.m i verktygsfätet =)

Men vill ju se den produkt du rekommenderar.

Skriv svar