Hur påverkar temperatur i lokalen?
-
Willy Björkbacka
- PAR-20

Hur påverkar temperatur i lokalen?
Jag har en fundering som grundar sig i ett problem som verkligen är irriterande. Jag tillhör ett revygäng som spelar 15 föreställningar per år kring nyår. Vi kör oftast fredag och lördag. Nu till problemet. Vi upplever stor skillnad i ljud från dag till dag. Vi kan köra en föreställning en fredag med helt kasst ljud, vi (vi är två ljudtekniker, en på myggor och en på musikerna) sliter för att få en något så när bra ljudbild, men ljudet blir vasst och metalliskt, svårt att få dynamik i ljudet. Stämmor är svåra att få fram, och allt låter som en centrerad gröt. Dagen efter, efter att ha våndats och vridit huvudet i tankar kring detta, så startar man upp allt, ändrar inte en enda inställning och kör en show med perfekt ljud. Hur är detta möjligt? Kan temperaturen i lokalen påverka? Lokalen står ganska så sval, runt 15 grader, men när showen är klar så ligger den ofta runt 25 grader. Att material, högtalare och ljudvågor påverkas är ju helt klart, men det är ju samma förhållanden för varje föreställning. Och dessutom så förekommer stora förändringar även i hörlurar. Någon som har upplevt liknande eller har någon idé om vad som kan orsaka detta?
-
Raderad användare1
- PAR-30

- Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål
Vet inte hur mycket ni jobbat med ljud innan därför kommer jag med lite basic grejer ni skulle kunna kolla, kan hända att ni gjort det redan så i sånna fall så ber jag om ursäkt
EQ - Är den densamma som när ni körde en välljudande föreställning ?
Effekter som ligger på? Kolla AUX rattarna, om de är på testa att dra ner dem.
Kablar som är glapp kan också ge ifrån sig oerhört konstiga ljud!
Enklaste är egentligen för er att anteckna värdena på alla rattar nästa gång ni kör en bra föreställning. Kolla myggornas sändare så de har samma inställning varje kväll och kolla stärkares utgångvolym, se till att de har samma inställningar på gain, reverb och alla andra effekter. Lek lite med ljudet.
Din oro för temperaturen behöver du nog inte bry dig om. Däremot låter det jävligt kyligt för de som är i lokalen innan
EQ - Är den densamma som när ni körde en välljudande föreställning ?
Effekter som ligger på? Kolla AUX rattarna, om de är på testa att dra ner dem.
Kablar som är glapp kan också ge ifrån sig oerhört konstiga ljud!
Enklaste är egentligen för er att anteckna värdena på alla rattar nästa gång ni kör en bra föreställning. Kolla myggornas sändare så de har samma inställning varje kväll och kolla stärkares utgångvolym, se till att de har samma inställningar på gain, reverb och alla andra effekter. Lek lite med ljudet.
Din oro för temperaturen behöver du nog inte bry dig om. Däremot låter det jävligt kyligt för de som är i lokalen innan
- Gustaf Gagge
- PAR-56

- Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden - Ort: Stockholm
instrumenten påverkas ju oerhört mycket av både temperaturen och av luftfuktigheten. kan ju hända att de stämmer ur sig ju längre kvällen går och då är det inte konstigt att det låter skit.
- PAR-46

- Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
- Kontakt:
Brukar det skilja mycket på publikantalet?
Tänkte om akustiken påverkas mycket av om det är 10 i publiken ena kvällen och 300 andra.
Tänkte om akustiken påverkas mycket av om det är 10 i publiken ena kvällen och 300 andra.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Raderad användare1
- PAR-30

- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
-
Willy Björkbacka
- PAR-20

Allt ni skriver har jag full förståelse för, att det kan bero på felplacerade högtalare, glapp i signalvägen eller inkompetens bakom rattarna. Tänk om det vore så enkelt att det verkligen vore inkompetensen bakom rattarna som vore bekymmret, för då hade jag gladeligen gett mig själv andra uppgifter i detta revygäng. Inkompetent eller inte så kan jag inte rå på problemet. Låt säga att jag sätter igång en cdskiva, sätter mig ner en fredagkväll och det är tomt i lokalen. (Detta är beprövat) Ljudet låter bra, ingen eq eller annat är igång, bara en helt opåverkad signal. Jag stänger av allt går hem och kommer tillbaka samma tid nästa dag och med samma förhållanden, och jag skulle kunna svära på att någon fipplat och kopplat in cd spelaren i mono, skurit bort en massa över 6 khz, problemet är att lokalen varit låst och ingen har rört något. Hur mycket påverkar spänningen och kvaliten på den ljudutrustning? Hur mycket spänning SKALL kraftverket leverera enligt lag, visst finns det lagar som säger att dom skall kunna garantera en viss spänning till abonnenten? Jag själv kan tycka att spänningen in i lokalen är något låg, kring 218-222 V obelastat och att spänningen kan variera rätt mycket. Vi bad kraftverket komma och göra en mätning under en period, men dom hävdar att det inte verkar vara något konstigt med spänningen dom levererar. Hur mycket kan detta påverka?
Alla kablar utom den fasta multikabeln är nya ur kartong, vi har i flera omgångar bytt, köpt ännu en omgång nya signalkablar, kontrollerat och haft oss, så jag kan nästan garantera att det inte är glapp i kabel, ljudsystemet är installerat av en ljudfirma som jag har gott förtroende för. Jag själv har ingen utbildning annat än en gymnasiell elutbildning, men har ändå rätt lång erfarenhet av ljudteknik på iofs mer amatörmässig nivå, men det känns ändå som vi kan utesluta inkompetens, men problemet finns ändå där och är rätt störande.
Alla kablar utom den fasta multikabeln är nya ur kartong, vi har i flera omgångar bytt, köpt ännu en omgång nya signalkablar, kontrollerat och haft oss, så jag kan nästan garantera att det inte är glapp i kabel, ljudsystemet är installerat av en ljudfirma som jag har gott förtroende för. Jag själv har ingen utbildning annat än en gymnasiell elutbildning, men har ändå rätt lång erfarenhet av ljudteknik på iofs mer amatörmässig nivå, men det känns ändå som vi kan utesluta inkompetens, men problemet finns ändå där och är rätt störande.
-
Raderad användare1
- PAR-30

-
Willy Björkbacka
- PAR-20

-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
Det finns ett fenomen som som uppenbarar sig främst utomhus vid konserter som har med temperaturer att göra. Om vi tänker oss ett varmt temperaturskikt där publiken befinner sig och ett kallare temperaturskikt ovanför dom så har diskanten en tendens att inte nå fram till publiken uten vika av uppåt igen. Detta beror på att diskanten är direktiv samt ljudets utbredningshastighet i olika temperaturer. Om du har en ojämn temperatur i lokalen så kanske det kan spela rolll, men jag har svårt att tänka mig det. Hur långt ifrån högtalarna befinner du dig när du lyssnar? Detta fenomen har liten inverkan vid korta avstånd.
- Jonathan Olsson
- PAR-36

- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
- Leif Baltazars
- PAR-64

- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Kontakt:
Det är inte så att något utanför lokalen i dess närhet stör de trådlösa systemen t ex amatörradiosändare eller liknande. Vilka frekvenser jobbar systemen på?
Man kan ju försöka ringa in problemet. Om du tappar ljudet till någon inspelning, har du dåligt ljud på inspelningen då? I så fall borde problemet sitta i eller före mixer. Har du bra ljud på inspelningen borde felet sitta i PA:t eller i utgången på mixerbordet, typ.
Man kan ju försöka ringa in problemet. Om du tappar ljudet till någon inspelning, har du dåligt ljud på inspelningen då? I så fall borde problemet sitta i eller före mixer. Har du bra ljud på inspelningen borde felet sitta i PA:t eller i utgången på mixerbordet, typ.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
-
Willy Björkbacka
- PAR-20

Problemen är slumpmässiga och har av 15 föreställningar i år uppenbarat sig ca 4 av dom 15. Jag sitter ganska nära högtalarna, 15 meter ca. Och man hör ju skillnad även på dom "bra" föreställningarna att ljudet ändras med värmen, men då kan man ju rå på det genom en mindre eq justering. Tidigare har lokalen legat i ett mobilt ingemansland (det är norrlands inland vi snackar om nu he he) vilket har medfört att alla mobiler har legat och sökt hela tiden. Vi har skyllt på dom tidigare, men till i år har en mast installerats i närheten, men inget som varken gjorde bättre eller sämre. Jag har tappat ljud till inspelning ett par gånger men inte (naturligt vis) då fenomenet framträtt. Vi har verkligen vridit våra hjärnor flera varv med detta. Det enda som jag kan tänka mig nu som ej är prövat är att byta multi, se över strömförsörjningen samt möjligen lämna in våra digitala Yamaha 01v på service, men jag kan inte tänka mig att dom får nån snefylla. Vi har prövat starta om dom vid en del tillfällen men det påverkade inte nämnvärt. Något som däremot stör ordentligt är hörslingan, men den är det nog förarfel på, men vi har prövat stänga av den då vi haft problem med ljudet men inte den heller verkar ha någon större inverkan på detta. Egentligen så är problemet med ljudet inte värst för oss som sitter framför scenen, vi kan ju faktiskt ratta fram ett acceptabelt ljud även om man får jobba ett tag, men det största bekymmret ligger hos musikerna på scenen som även dom känner av dessa problem. Vi är ju en grupp på mer ideell basis och har ingen monitortekniker, utan vi sköter allt från mixplats, vilket fungerar väldigt bra då vi arbetar på samma scen alltid, alltid har systemet uppkopplat och har god tid att ställa in ljudet ordentligt. Alla är jättenöjda med ljudet på scenen, men man blir rätt enerverad när man sitter och tycker att ljudet är kanon ut och allt är frid och fröjd åsså kommer musikerna och skriker om att vi inte får ändra monitorinställningarna. Då har dom helt plötsligt blivit utan sång, pianot är skithögt och det värsta, det värsta var när trummisen, som använder ett Roland td 12 blev utan virvel i monitor fast vi hade klockrent ljud ute i lokalen. Vi kör ut dom på en stereokanal så vi hade inte nått glapp på virvelutgången. Är det ens möjligt??? Vi stod bara och gapade, men mycket riktigt, i utljudet hade vi kanonljud, i monitor lät det bra, men ingen virvel!!!
- Jonathan Olsson
- PAR-36

- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Hyr in en likadan mixer och testa med! Borde väl gå att kopiera över alla inställningar? Det är väl inte så ofta en mixer ger sig, men om det nu skulle vara strul med den att den inte laddar in rätt inställningar för rätt kanaler så skulle det väl kunna vara en förklaring?
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Emil Enander
- PAR-30

-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
-
Willy Björkbacka
- PAR-20

Ja, jag får nog byta ut mixern, jag vet att en av dom vi använder har haft strul med nätdelen en gång. Men samtidigt håller jag med Nicke, det kan vara mycket som spökar. Att man kör med olika märken på det trådlösa borde väl inte spela in? AKG Myggor, Audio Technica Handmickar, samt ett headset märke samson, som finns om något oförutsett inträffar. Men jag tycker det borde ha visat sig mer och oftare. Nej, kolla spänning, fixa ett extra bord får det nog bli. Tack för all hjälp! Hrm.... ingen som sitter på en 01v och vill bli av med den? Gärna med ADAT kort.
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Så länge de inte använder sig av samma frekvenser bör det inte vara något problem.Willy Björkbacka skrev: Att man kör med olika märken på det trådlösa borde väl inte spela in? AKG Myggor, Audio Technica Handmickar, samt ett headset märke samson, som finns om något oförutsett inträffar. M
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
andersbranden.wordpress.com