Samson sx-serie
-
Fredrik Karlsson
- PAR-20

Samson sx-serie
Nån som kan rekommendera Samsons sx-serie slutsteg? Är det nått att ha, eller finns det bättre för samma prislapp? Vad är bra med dom och vad är dåligt med dom?
- Jonas Lundin
- PAR-30

-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag har ett sx-2400 till mina 1", 12" lådor. För det priset så är det ett bra steg. Men vist lägger man mer pengar på steg så får man ett bättre steg.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Erik Boson
- PAR-20

- Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
- Kontakt:
Jag kan annars rekommendera Crown XLS-serien. Bra steg till en liten prislapp. Crown-steget som motsvarar SX-1200 heter Crown XLS 400D och kostar typ en tusenlapp mer än samson-steget. Har två Crown XLS 800D som är kanon. Driver både 218 basar och enkla 12" toppar med bra resultat 
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB
Xpecta Installation AB
-
Fredrik Karlsson
- PAR-20

-
Erik Boson
- PAR-20

- Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
- Kontakt:
Har inte haft mina så värst länge, så har inte hunnit lira med dem så mycket. Kylningen på stegen är väldigt positivt. Kör man dem på 80% under 4 timmar så finns det ingen märkbar värmeutveckling. De är driftsäkra och spelar på bra, även när man pressar dem.
Det negativa är väl att det blir lite tungt med 2st XLS 800D i ett case + DBX PA-driverack. Men troligen inte tyngre än något annat steg-case
Det negativa är väl att det blir lite tungt med 2st XLS 800D i ett case + DBX PA-driverack. Men troligen inte tyngre än något annat steg-case
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB
Xpecta Installation AB
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
En DriveRack PA väger ju inte så mycketErik Boson skrev:Har inte haft mina så värst länge, så har inte hunnit lira med dem så mycket. Kylningen på stegen är väldigt positivt. Kör man dem på 80% under 4 timmar så finns det ingen märkbar värmeutveckling. De är driftsäkra och spelar på bra, även när man pressar dem.
Tror det blir lite tyngre än ett case med samma prestanda innehållande Lab-gruppens lättviktssteg
-
Erik Boson
- PAR-20

- Kontakt:
Nää, det är santJakob Carlsson skrev:En DriveRack PA väger ju inte så mycketErik Boson skrev:Har inte haft mina så värst länge, så har inte hunnit lira med dem så mycket. Kylningen på stegen är väldigt positivt. Kör man dem på 80% under 4 timmar så finns det ingen märkbar värmeutveckling. De är driftsäkra och spelar på bra, även när man pressar dem.
Tror det blir lite tyngre än ett case med samma prestanda innehållande Lab-gruppens lättviktssteg
-
Fredrik Karlsson
- PAR-20

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Personligen tycker jag LAB ligger närmare Samson än ett bra steg....Fredrik Karlsson skrev:Men det går väl inte att jämföra Samson med Lab eller?
Varför jämnt när man drar upp nått om några slutsteg så dyker Lab upp. Visst dom är skit bra , Men dom kostar där efter. Så att jämföra med Lab eller nått annat "super" steg är bara onödigt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Fredrik Karlsson
- PAR-20

Är det inte lite för mycket status att ha ett Lab? Det finns killa som köper begagnade trasiga Lab-steg isället för ett nytt steg Som till exempel Samson.Hasse Queisser skrev:Personligen tycker jag LAB ligger närmare Samson än ett bra steg....Fredrik Karlsson skrev:Men det går väl inte att jämföra Samson med Lab eller?
Varför jämnt när man drar upp nått om några slutsteg så dyker Lab upp. Visst dom är skit bra , Men dom kostar där efter. Så att jämföra med Lab eller nått annat "super" steg är bara onödigt.
-
Robban Markusson
- PAR-20

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Allt beror väl på vad man ska ha det till. Jag har satt Samsonsteg på budgetmedvetna installationer (även om jag alltid försöker få dem att inse att det i längden lönar sig att gå upp till exempelvis QSC RMX). Jag skulle nog inte känna mig lika säker på Samson om det skulle ut och åka på vägarna.Fredrik Karlsson skrev:Är det inte lite för mycket status att ha ett Lab? Det finns killa som köper begagnade trasiga Lab-steg isället för ett nytt steg Som till exempel Samson.
Däremot anser jag inte LAB vara något stort steg uppåt (förutom att de mest troligt tål turnélivet betydligt bättre. Problemet jag har med LAB är att det är nån skum strömbegränsning i dem som gör att de låter enbart trötta. Mycket blinkande men lite kraft och dynamik helt enkelt.
En stor anledning att många större PA-firmor i Sverige använder dem förutom bra prisdealar är förstås servicen. Utbytesprogrammet när man skickar ner trasiga steg är ju rätt oslagbart när man har mycket steg i rullning och det är bråttom.
-
Robban Markusson
- PAR-20

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Kontakt:
De riktigt gamla stegen (typ 1400) led inte av det problemet vad jag minns. Däremot klippte de så illa så det var larvigt. Problemet började med övergången till switchade nätdelar (även om jag inte vet om det har ett direkt samband med strömbegränsningen i sig).Robban Markusson skrev:Hasse: Syftar du på dom allra senaste modellerna eller hur långt bakåt sträcker sig `problemet´?
De senaste modellerna har jag iofs inte testat. Min erfarenhet sträcker sig väl till LAB4000. Men såvitt jag förstår så sitter väl samma strömbegränsning även i de nyare stegen.
-
Robban Markusson
- PAR-20

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Kontakt:
Det beror garanterat inte på switchade nätdelar i sig, jag menar bara att det i LAB's fall sammanföll med det. Våra QSC är också switchade (liksom t.ex Camco, Crown m.fl) och där finns inte det problemet.Robban Markusson skrev:Ja utan ström blir d inge välljud.. funderade också på att det kunde ha nåt o göra med dom här switchade nätdelarna..har varit allergisk mot dom ända sen dom började dyka upp i pa stegen. Känns tryggare med gammla Trafosteg på nåt sätt.
- David Wennberg
- PAR-64

Det balla med Labgruppen var ju när de första lättviktsstegen kom. Alla som burit Macrotechvagnar i trappor eller packat fullhögt i trailer vet skillnaden på trafo och switchat...
Det är fortfarande lätt och mycket effekt per höjdenhet (iaf på pappret), men de är inte ensamma längre. Det härliga med Lab tycker jag är att lilla Sverige har ett bidrag i PA-sammanhang världen över!
Det är fortfarande lätt och mycket effekt per höjdenhet (iaf på pappret), men de är inte ensamma längre. Det härliga med Lab tycker jag är att lilla Sverige har ett bidrag i PA-sammanhang världen över!
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Robban Markusson
- PAR-20

Jo det är lite roligt, bidrog väl lite till att jag köpte mina gammla as, just att det va svensktillverkat. kändes som om man köpt sig en gammal 240 ungefär! Samt att man som småkille hyrde dessa steg till skoldiscon o liknande i början på 90 talet så lite nostalgi är det nästan för mig.
Men det är klart har du 4-6 steg i samma vagn så blir det en jävla skillnad på switchade grejer. 1/3 vikt eller nåt.
Men det är klart har du 4-6 steg i samma vagn så blir det en jävla skillnad på switchade grejer. 1/3 vikt eller nåt.