Dämpning i baslådor!

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1392
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Dämpning i baslådor!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Tjena!!

Som ni redan kanske förstått så har jag byggt baslådor, närmare bestämt 2st 118 av basreflextyp med Rcfelement i. Och än mindre överraskande så har jag inte riktig koll på hur mycket man ska dämpa med i lådan. Ska man täcka in alla väggar med dämpull lr skumgummi eller räcker det med metallhandtagen?

Här borde finnas nån med lite koll känner jag.

Johannes

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Så mycket dämpvadd du kan få in i princip, dvs klä alla väggar. Köpa dedicerad högtalardämpvadd (typ kuddstoppning) av Prophon eller vem det nu är man köper av den här veckan. Gullfiber är inte så kul att få i lungorna.
"This is the updated input list"

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Undvik lösull i basreflexlådor, köp på rulle. Limma på alla/önskade väggar. Se dock till att inte ha dämpning för nära portarna. Mängden dämpning är en smaksak då det påverkar ljudet. Mer dämpning mjukare ljud, mindre ger motsatt effekt.
Måste man skriva nått här?

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1392
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

är det bara prophon som har? man kan inte hitta på byggvaruhus lr liknande? beställde nyss därifrån och tänkte undvika en ytterligare fraktkostnad...

J

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Biltema har.
Annars har väl alla som säljer högtalarmaterial. Ljudia, Totalljud, Boströms, Hifikit mfl.

Hobby och sybehörsaffärer kan ha nått liknande.
Men att föredra är ju material som är anpassat för högtalardämpning. Ska ju gärna ha vettiga dämpegenskaper vara brandsäkert mm.
Måste man skriva nått här?

Robban Markusson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 23:07
Ort: Motala

Inlägg av Robban Markusson »

Biltemas funkar faktiskt bra, ingen rulle utan 5 ark/ påse 60x40cm typ. Ganska tunna dock så vill man kan man lägga dubbla lager. skaffa en kraftig häftpistol så slipper du knöla med lim. Alla stora ytor som kan reflektera ljud bör kläs i en basreflex, slutna lådor fyller man lite mer i regel. Glöm inte o staga lådan ordentligt.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1392
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

Hej!

Jag har beställde 30m på rulle från Prophon. Tack för tipsen!!

Johannes

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster