Melodifestivalen 2007

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Jag kan inte se att jag sagt att bananen i detta fall inte skulle vara lång nog, kan du se det?
Det är sant. Fel av mig.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Robert Hillbom skrev:
Marcus Jönsson skrev:Killarna som körde ljudet gjorde troligen inget fel trots att det finns några som tycker att ljudet va högt. Det stora problemet e nog avsaknaden av regler i visssa kommuner om hur höggt man får spela. Socialstyrelsen har bara rekomendationer om hur högt man får spela. Jag vet själv när man har suttit i bullrig miljö ett tag så tappar man uppsikten om hur högt man spelar därför har jag vid de tillfällena mätinstument med mig som är godkänt för sånna mätningar och jag försöker hålla mej till socialstyrelsens rekomendationer.
Vet av egen erfarenhet att de är noga i Gävle. Då fick vi svaret att om det fanns barn i publiken så var det striktare gränser som gällde. Kommer dock inte ihåg gränsvärdena nu
Här i Helsingborg så är de oxå noga på det. De har även krav från arangören att de ska ansvara för mätningar som loggas. Miljökontoret gör även stickprosmätningar och överskrider man de så blir det vite.

100/115db gäller om det inte finns och inte häller har tillträde som är under 13år om de har det så e det 95/105db som gäller.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Tror jag inte på faktiskt. Vite kan en myndighet använda som administrativt tvångsmedel och anges i ett förbud eller ett föreläggande. Dvs man har minst en chans till på sig. Det du pratar om heter böter och det tror jag inte ens Helsingborgs kommuns hälsovårdsnämd skulle ge sig på att att använda. Det skulle iofs vara kul inlägg i debatten,

Det låter på dig som du lever i någon slags värld som inte vi andra har tillgång till. Kan avslöja för dig att den där kollen har funnits större delen av landet under hela 2000 talet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Filip Boström
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Filip Boström »

Om jag inte missminner mig så fick väl reggaefestivalen 2005 betala ngn.ting för att de spelade för starkt i tältet. Jag kan iofs. ha fel men jag har för mig att det snackats om det från flera håll. De var extremt noga med mätningarna detta år dock.

Fredrik Jönsson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Jönsson »

Robert Hillbom skrev:Själv så var jag på både genrepet och deltävlingen i lördags. På genrepet satt jag på kortsidan mitt emot scenen, så långt från scen det gick nästan.
Det jag förundras över (och kanske får nått svar på här) är varför det ska spelas så in i helvete HÖGT ? Melodifestivalen är ingen vanlig "konsert" utan det är ett familjejippo där det dessutom är ganska många barn i publiken. Åldrar från 7-80 år såg jag på plats.

Jag är van med högt ljud men tyckte ändå det var FÖR högt. På Andreas Johnsons mic var det så mycket diskant så det skar i öronen. Nä njutbart ska det vara och vad gör det då att man kanske kan sänka PA´t något?

Kanske nått för scenchefen (min namne) att framföra till ansvarig...
Just det... glömde berätta att vi drog vårt strå till Melodifestival-stacken också genom att leverera ljud och ljus till efterfesten på hotellet Det blev en sen natt....
Hmmmmm - jag var på efterfesten och hade jätteont i huvudet och i halsen dan efter, undrar om det berodde på ljudnivån. Jag såg folk med kycklingspett i öronen också - undrar om det var i brist på öronproppar.... :D

// Mvh, Fredrik Jönsson LD Melodifestivalen 2001-2007, oxå Rookie !

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Filip Boström skrev:Om jag inte missminner mig så fick väl reggaefestivalen 2005 betala ngn.ting för att de spelade för starkt i tältet. Jag kan iofs. ha fel men jag har för mig att det snackats om det från flera håll. De var extremt noga med mätningarna detta år dock.
Det spelades ganska starkt i tältet det året. Däremot så var ordningsmakten nitiska 2005 - de försökte t.o.m. gripa huvudarrangörerna när de skulle flytta ett staket! 8O

/David, rookie i verkligheten, parkanna på forumet och mikman på Reggaefestivalen 2005.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Fredrik Jönsson skrev:
Robert Hillbom skrev:Själv så var jag på både genrepet och deltävlingen i lördags. På genrepet satt jag på kortsidan mitt emot scenen, så långt från scen det gick nästan.
Det jag förundras över (och kanske får nått svar på här) är varför det ska spelas så in i helvete HÖGT ? Melodifestivalen är ingen vanlig "konsert" utan det är ett familjejippo där det dessutom är ganska många barn i publiken. Åldrar från 7-80 år såg jag på plats.

Jag är van med högt ljud men tyckte ändå det var FÖR högt. På Andreas Johnsons mic var det så mycket diskant så det skar i öronen. Nä njutbart ska det vara och vad gör det då att man kanske kan sänka PA´t något?

Just det... glömde berätta att vi drog vårt strå till Melodifestival-stacken också genom att leverera ljud och ljus till efterfesten på hotellet Det blev en sen natt....
Hmmmmm - jag var på efterfesten och hade jätteont i huvudet och i halsen dan efter, undrar om det berodde på ljudnivån. Jag såg folk med kycklingspett i öronen också - undrar om det var i brist på öronproppar.... :D

Kanske berodde på att du drack för mycket.. eller för lite? Då kan man också få ont i huvudet. Att du hade ont i halsen berodde säkert på att du sjungit med för mycket ;) Kycklingspett kanske funkar bra som öronproppar också... :)
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Robert Hillbom skrev:
Fredrik Jönsson skrev:

Kanske berodde på att du drack för mycket.. eller för lite? Då kan man också få ont i huvudet. Att du hade ont i halsen berodde säkert på att du sjungit med för mycket ;) Kycklingspett kanske funkar bra som öronproppar också... :)
Jag kan berätta att det har varit massvis med klagomål här i Övik med för ljudet på "långsidorna". Själv satt jag mitt framför scenen å där var det inte alls något volym direkt, snarare att man inte hörde något eller så var det bara mellan typ

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Anders Karlsson »

Jag tror att ett generellt problem vi har på den här typen av evenemang är att vi har en publik som inte är konsert-van. Detta tar sig olika uttryck, t.ex. att ljudnivån känns hög eller ljudbilden obekväm. Om man normalt ser den här sortens underhållning på TV och inte går på konserter kanske man tror att det skall låta "som på TV" också...?

Säger inte att detta är applicerbart på dig Nicke - trist att du inte tyckte att det lät bra - mer att det är en generell betraktelse av publiken i stort...

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Anders Karlsson skrev:Jag tror att ett generellt problem vi har på den här typen av evenemang är att vi har en publik som inte är konsert-van. Detta tar sig olika uttryck, t.ex. att ljudnivån känns hög eller ljudbilden obekväm. Om man normalt ser den här sortens underhållning på TV och inte går på konserter kanske man tror att det skall låta "som på TV" också...?

Säger inte att detta är applicerbart på dig Nicke - trist att du inte tyckte att det lät bra - mer att det är en generell betraktelse av publiken i stort...
Hur menar du Anders? Att jag som tycker det är högt inte är konsert-van?

Kommer dessutom ihåg efter första deltävlingen att även TV-ljudet fick kritik, men då skyllde man från produktionen att folk hade antingen för gamla TV-apparater som det inte gick att få bra ljud i - Eller så hade man för NYA TV-apparater som folk inte visste hur de skulle ställa in.
SM i bortförklaringar !
Senast redigerad av 2 Robert Hillbom, redigerad totalt 0 gång.
Robban Hillbom

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Nicke Löfgren skrev:Jag kan berätta att det har varit massvis med klagomål här i Övik med för ljudet på "långsidorna". Själv satt jag mitt framför scenen å där var det inte alls något volym direkt, snarare att man inte hörde något eller så var det bara mellan typ
Nämen... kan det vara möjligt?

"Ljudanläggningen är kalibrerad så att det är i princip lika starkt oavsett var man sitter i hallen. Allt detta enligt den säkraste av källor; Joakim Hammar / System-kung".
Alltså borde det låtit lika dåligt i hela hallen då?

Verkar som att kalibreringen inte är/var riktigt bra då kanske.
Robban Hillbom

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Det verkar som vi är inne på samma linje Anders. Folk saknar referenser helt enkelt. Bästa exemplet är storband i halvstora lokaler... 5 trumpeter blir rätt starkt alldeles av sig själv. Man är inte van vid hur mycket en orkester på kanske 17-20 man låter av sig självt.

Sen håller jag faktiskt med G. Åhman också, det finns en tendens att när det blir för mycket tjat utifrån så blir man inte så benägen att ta till sig kritik. Säger inte att det är så i detta fall, men jag har nog försvarat produktioner jag jobbat med någon gång trots att det kunde gjorts bättre.

Som sidospår kan man ju fundera på hur publiken hade upplevt ett välriggat PS array i stället, så att var och en i publiken hade haft en 2 tummare rätt i nyllet. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, LA är bäst på vissa saker och lite sämre på vissa. Helt off axis som man på detta sätt blir med ett LA hade man ju inte blivit med ett PS array.

Chris Beale som tidigare jobbade på SSE har hoppat av och startat eget. Han har designat en rigg till Glastonbury som består av Funktion 1 saker, dvs inte en LA burk så långt ögat når. Ny trend kanske?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20

Robert: Nej, du kanske noterade att jag skrev att jag bedömer att vi har ett generellt "problem" med publika upplevelser på den här typen av evenemang, just därför att en större del av dessa inte har stor erfarenhet av "live"-evenemang.

Om du tycker att det är högt är det naturligtvis din upplevelse av evenemanget och värd att ta i beaktande.

Vad gäller TV-ljudet vet jag att det har varit stora problem beroende på hur signalen behandlas hos alla kabeldistributörer etc, men är inte tillräckligt insatt i detta för att kommentera det utan överlåter med varm hand det till någon som kan.

För övrigt tycker jag att din sarkastiska ton är oerhört trist...

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Per Johanson skrev:Folk saknar referenser helt enkelt. Bästa exemplet är storband i halvstora lokaler...
Visst är det så, och det är i många sammanhang ett svårlösligt problem eftersom de samlade omständigheterna ofta gör att man som tekniker har begränsade möjligheter att styra ljudnivån...
Per Johanson skrev:Sen håller jag faktiskt med G. Åhman också, det finns en tendens att när det blir för mycket tjat utifrån så blir man inte så benägen att ta till sig kritik.
Absolut. Det kan dock vara ett större eller mindre problem; ofta har man IMHO lyckligtvis så pass bra överblick över läget att man kan värdera enskilda åsikter. Är det uttryck för en samlad uppfattning bland publiken, och som man i så fall bör ta i beaktande, eller är det just enskilda mer eller mindre aparta åsikter? Ibland blir det pressande, om man är väl medveten om ett problem som inte borde finnas och som man jobbar så gott man kan med... :roll:
Anders Karlsson skrev:Jag tror att ett generellt problem vi har på den här typen av evenemang är att vi har en publik som inte är konsert-van. Detta tar sig olika uttryck, t.ex. att ljudnivån känns hög eller ljudbilden obekväm.
Jag tror säkert att det är så, och det gäller många produktioner med liknande publik. Med det sagt, blir den naturliga följdfrågan vem ljudnivån egentligen bör anpassas efter. Vari ligger egenvärdet i att i en till nästan 100% kontrollerbar ljudmiljö (ingen backline och rimligen rätt snålt med wedgar) spela högre än man vet att stora delar av publiken är van vid och/eller önskar? För att det "skall vara så"? För att produktionsledning eller tekniker menar att det är bäst så, oavsett om det går stick i stäv med stora delar av den betalande publikens önskemål? Och i förlängningen, är det artistens uttalade önskan att publiken skall trivas eller att den skall vantrivas? Det är en reflektion som behöver göras både här och var, i nationella som internationella produktioner, och nu syftar jag inte specifikt på Melodifestivalen utan som en generell betraktelse utifrån publikperspektiv.
Senast redigerad av 3 Mikael Thieme, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Anders Karlsson skrev:Robert: Nej, du kanske noterade att jag skrev att jag bedömer att vi har ett generellt "problem" med publika upplevelser på den här typen av evenemang, just därför att en större del av dessa inte har stor erfarenhet av "live"-evenemang.

Om du tycker att det är högt är det naturligtvis din upplevelse av evenemanget och värd att ta i beaktande.

Vad gäller TV-ljudet vet jag att det har varit stora problem beroende på hur signalen behandlas hos alla kabeldistributörer etc, men är inte tillräckligt insatt i detta för att kommentera det utan överlåter med varm hand det till någon som kan.

För övrigt tycker jag att din sarkastiska ton är oerhört trist...
Sorry om jag låtit sarkastisk, men jag tycker att mina åsikter har nochallerats från början. Med andra ord - Jag har haft fel, jag är inte van med högt ljud osv... Däremot har det inte varit några problem med ljudriggen och att den har varit rätt kalibrerad osv.
När då även Nicke Lövgren framförde att han upplevt att ljudet inte var bra i Ö-vik så fick jag väl lite "vatten i min kvarn" kanske.

Bra iaf att du nu vill ta min åsikt om starkt ljud i beaktande. Som det skrevs igårkväll, är det lätt att bli "hemmablind" i bullrig miljö och man kanske gasar på lite för hårt.
Förutom det vassa ljudet på Andreas Johnsons mic så var ljudkvalitén jäkligt bra i Gävle, dock något för stark då enligt mig. Rätt att det var lika starkt längst bort från scenen som väldigt nära så just på det fanns inget att klaga på kalibreringen.

Som du skrev överst att du bedömmer att ni har ett generellt "problem" med publika upplevelser... Gör ni någon skillnad på vad för slags arrangemang det är? Som jag skrev tidigare så är ju detta ingen vanlig konsert med bara vanlig konsertpublik utan här kan det ju vara gamla "mormor och morfar med barnbarnet" som ska ut när Melodifestivalen är i stan.
Man kör ju t.ex inte en kyrkokonsert i fullt kräm bara för att man ska ligga så nära gränsvärdena som möjligt? Nu var det sistnämnda ett extremt exempel, men ändå...
Robban Hillbom

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Mikael Thieme skrev:
Anders Karlsson skrev:Jag tror att ett generellt problem vi har på den här typen av evenemang är att vi har en publik som inte är konsert-van. Detta tar sig olika uttryck, t.ex. att ljudnivån känns hög eller ljudbilden obekväm.
Jag tror säkert att det är så, och det gäller många produktioner med liknande publik. Med det sagt, blir den naturliga följdfrågan vem ljudnivån egentligen bör anpassas efter. Vari ligger egenvärdet i att i en till nästan 100% kontrollerbar ljudmiljö (ingen backline och rimligen rätt snålt med wedgar) spela högre än stora delar av publiken är van vid och/eller önskar? För att det "skall vara så"? För att produktionsledning eller tekniker menar att det är bäst så, oavsett om det går stick i stäv med stora delar av den betalande publikens önskemål? Och i förlängningen, är det artistens önskan att publiken skall trivas eller vantrivas? Det är en reflektion som behöver göras både här och var, i nationella som internationella produktioner, och nu syftar jag absolut inte på Melodifestivalen utan som en generell betraktelse utifrån publikperspektiv.
Bra formulerat Mikael... Ditt ordförråd att förklara problematiken är bättre än mitt :)
Robban Hillbom

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20

Robert: Jag har, mig veterligen, inte dissat dig eller dina åsikter, bara försökt att föra ett sakligt resonemang från Produktionens sida. Tyckte då bara att det var ett surt sätt att bemöta det. Ömsesidig respekt kanske?

Bra att du i vilket fall tyckte att det var god ljudkvalitet även om du upplevde det som för starkt.

Vi rättar kanske inte volymen efter publikens ålder etc. men visst tas det i beaktande att det är ett familje-evenemang! Att uppnå gränsvärden är ju inget syfte i sig...

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Anders Karlsson skrev:Om man normalt ser den här sortens underhållning på TV och inte går på konserter kanske man tror att det skall låta "som på TV" också...?
För att sticka ut hakan litet - Melodifestivalen är per definition ingen konsert utan ett TV-sänt och mycket snyggt producerat karaokegig. :wink:

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20

Thieme - Ja, det är en hybrid där det kanske inte alltid är perfekt för alla inblandade, varken publik, TV-tittare eller vi som jobbar med det...

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.

Inlägg av Tomas Nordström »

Melodifestivalen är per definition ingen konsert utan ett TV-sänt och mycket snyggt producerat karaokegig.
Kan inte annat än att hålla med. Fram för mer Anders Berglund i TV.
(Kurt Holmkvist går åsså bra.) :-)
Tomas Nordström

Skriv svar