Köra monitor från följeplats

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

David Göransson skrev:Trevlig kille Eric, som är deras tekniker för övrigt. Han var medlem här förr men jag har inte sett till honom på evigheter.
Både jag och Per känner Eric privat... Han finns här fortfarande men det va någon månad sen han va inloggad...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Eric Johnson
Rookie
Rookie

Inlägg av Eric Johnson »

Tjenare..., jodå jag finns allt kvar här men blir mest att man läser lite då och då blir inte att man orkar ta med jobbet hem när man turnérar 120dagar om året...!!!
Kul David att du gillar produktionen...!
Efter som ämnet med mig kom upp så tänkte jag att jag kan väl förklara lite kort hur jag byggt upp systemet och varför..., när jag började åka med Arvingarna för 7år sedan bestod mixplats av två stora fx rack med diverse burkar som sett sina bättre dagar och en mackie mixer som var det absolut sämsta dynga man kan använda för att mixa liveljud på så när Yamahas DM serie kom blev den väldigt intressant, valet blev lätt eftersom DM1k är rackmonterbart.
Jag beställde ett rack som är 24HE med mixer monterat högst upp ett ganska stort rack men allt får plats steg, 24ch HDR, mottagare, sändare, FX mm..., men även lite plats över för annat.
Då blev tanken att mixa från laptop ganska så överlägsen med tanken på riggtid, plats och flexibiliteten att kunna ta med hela mixen och gå och lyssna på olika ställen och göra ändringar på mix och steginställningar där du uppfattar problemet gör att du väger av ljudbilden och kompromisar för att få det att låta så bra som möjligt att gå fram och tillbaka från mixplats och lyssna gör att man oftast gör för stora ändringar och tyvärr skruvar bort sig har varit där själv många gånger, så det här är ett mycket trevligt sätt att jobba om man vill få ett så bra resultat som möjligt men det beror ju på hur intresserad man är av att göra ett så bra jobb "men det finns ju folk till allt...!!!" eller hur Ian... :D nejdå jag ska inte vara elak men kom gärna fram och snacka lite nästa gång du stöter på oss för det finns mycket trevliga och proffisionella tekniker som jobbar med värre skit än "dansband" vad nu dansband är idag...???
Öhhh förlåt...., hamnade kanske lite utanför ämnet det sista men jag tycker att det funkar väldigt bra att köra det trådlöst och varför inte det var ju ganska länge sedan man började använda laptop till filter och steg vilket har fungerat väldigt bra...!

Jag ska även tillägga att detta är ett sätt att mixa när jag jobbar med denna produktionen för det är inte ett sätt jag skulle rekomendera att använda när man jobba med ett icke produktionsrepat gig...!!!

Slutligen kan jag hålla med om att köra ljus samtidigt inte är någon lek även om man har mycket förprogramerat det händer saker hela tiden så visst ingen önskar sig en ljustekniker mer än jag...,

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Nej, jag förstår att det är rätt smidigt om det är så inövad produktion som nu Arvingarna är. Hur responsivt är allting över trådlöst? Jag upplever som sagt lite lagg när jag kör med StudioManager mot 01V, men det kanske bara är jag.

Du hade nog inte velat att jag kommit fram och snackat på Julgalan, då jag var i tillståndet "full corporategäst som betalar för kalaset" :)
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Jobbar du inte statligt på något sätt?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vem, jag? Nä.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Eric Johnson
Rookie
Rookie

Inlägg av Eric Johnson »

Eftersom jag jobbar trådlöst mellan två datorer och att jag använder fjärrskrivbordet i windows så är det bara grafiken som går i mellan och visst en liten fördröjning blir det i grafiken men inte i funktionen och fördröjningen är väl knappt en halv sek vilket man kan märka på hur VU mätarna jobbar ibland men regelåkningar känns inte konstigt alls...!

Ett ras på tre år som jag kört trådlöst känns ganska stabilt faktiskt..., trådlös DMX slog ut varenda nätverk på ett gig i Vemdalen förra året blev ett mindre bra gig men men ibland så har det bestämt säg för att skita sig och då är det så...

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Trådlös DMX slog ut varenda nätverk på ett gig i Vemdalen
Är inte ute efter att smutskasta, och hi-jackar dessutom tråden lite, men undrar vilket DMX-system som sänkte ditt ljudnätverk?

Skriv svar