Pris på multi

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

sen vet jag inte vad för begrännsningar i längd du har på systemen med tp... för om man ser till standard närverks dragning så är ju 90 + 10 +10 m maxlängd...

Dock är det ganska mycke.. men fördelen kan vara att kunna köra längre då det inte alltid är rakaste vägen...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Magnus Jerkrot skrev:
David Wennberg skrev:Anders: Fast den kostar ju rätt mycket mer än en vanlig ethernetkabel, eller? Och hur mycket smidigare är den? Däremot är ju digitalmultis i allmänhet smidigare.

Fördelen med fiber är ju att man kan låta bli att mata med ström, och därigenom får en smidigare lösning. Hasse, de systemen som nyttjar ethernetkabel, är de galvaniskt avskilda på något sätt?
Fiber i sig är inte dyrt, nästintill billigare än ethernetkabel... Kontakter däremot är dyrt...

Visst, Optocore burkarna kostar en slant... Men att få ett färdigt system om man redan som nu har DM2k med Preampar blir egentligen inte så hiskeligt dyrt (mjo, kanske)... för 150kkr så får man sin kompletta Optocore multi om man sen tidigare har haft utrustning....
Vilket är sjukt mycket pengar för en mulitkabel, utan split och utan möjlighet till monitor utan delad gain. Tycker jag då. Den enda skillnaden mot en 48/16 multi är storleken och att det går att skicka video/dmx i samma slang. Och en sådan kanske kostar 1/5 för samma sak.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Anders Alavik skrev:sen vet jag inte vad för begrännsningar i längd du har på systemen med tp... för om man ser till standard närverks dragning så är ju 90 + 10 +10 m maxlängd...

Dock är det ganska mycke.. men fördelen kan vara att kunna köra längre då det inte alltid är rakaste vägen...
100m enligt standarden. 150m brukar gå bra om man har high-end-utrustning. För längre än så gäller fiber, som Magnus påpekar så är kontakterna dyra (ännu dyrare om man ska ha kontakter som håller för turnebruk).

Per: Hur ofta är delad gain ett jätteproblem? Räcker inte trim:en på digitalbordet för de skillnader man behöver mellan monitor/FoH? (jag har ingen aning, aldrig använt digitalmulti)
"This is the updated input list"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Ian Delahorne skrev:Vadav hatet?
Vi kör harting och jag tycker att de är ungefär lika illa som link/LK/MilC-don att mata: spärren tar inte alltid och det händer att det blir glapp.
En stor anledning att jag föredrar de cirkulära donen är att deras låsanordning (bajonett) inte är lika mekaniskt utsatt som hos Harting-don. Skeva och bockade Harting-byglar kan ju generera en hel del både blånaglar och fula ord. Och bockade blir de.
LK-donen finns ju med två varianter av vridring; en smal med lettrad yta och en betydligt bredare/längre med grova refflor. Jag tycker att den senare är överlägsen de flesta låsbara mångpoliga kontaktdon i hantering och stryktålighet. (Den första suger dock IMHO. :wink: )

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Mikael Thieme skrev:En stor anledning att jag föredrar de cirkulära donen är att deras låsanordning (bajonett) inte är lika mekaniskt utsatt som hos Harting-don. Skeva och bockade Harting-byglar kan ju generera en hel del både blånaglar och fula ord. Och bockade blir de.
Då kan jag glädja dig med att Harting-byglarna numera inte blir bockade alls, då de designat om dem helt och hållet.
Bilagor
PICT0013liten.JPG
PICT0013liten.JPG (61.11 KiB) Visad 4912 gånger
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ian Delahorne skrev:Per: Hur ofta är delad gain ett jätteproblem? Räcker inte trim:en på digitalbordet för de skillnader man behöver mellan monitor/FoH? (jag har ingen aning, aldrig använt digitalmulti)

Inte för att jag är Per, men för mig så går delad gain fetbort. Jobbar man med teater/show på ett fast ställe med en MON/FOH-tekniker man känner och har prodrep osv. så går det nog alldeles utmärkt.

Om man däremot sitter och kör monitor på en festival och det kommer en FOH-kille som börjar vrida på alla gainar (vissa envisas ju med att mixa på dessa istället för reglarna :roll: ) så är man ju rätt stekt.

För min del blir det analog split till monitor. Den korta biten kan jag leva med en fet kopparslang.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Trimen är inte problemet, det är precis som Hasse säger de intressanta fenomen som uppstår när man inte riktigt är chef över sin konsoll som kan ställa till det hela en aning.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Då förstår jag. Midas verkar ha hajat det där, med tre oberoende preamps.
"This is the updated input list"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Ian Delahorne skrev:Hur ofta är delad gain ett jätteproblem?
Min uppfattning delar jag nog med många, att det i allmänhet finns ett stort värde i att ha helt oberoende gainkontroll på FOH och monitor. Samtidigt kan det förstås finnas ett ekonomiskt och praktiskt värde i att köra digitalsplittat, men om valet är fritt blir det tveklöst analog split till helt separata gainstrukturer.
Hasse Queisser skrev:Då kan jag glädja dig med att Harting-byglarna numera inte blir bockade alls, då de designat om dem helt och hållet.
Minsann... måste erkänna att jag missat det. Klart förmildrande omständighet. :)

Skriv svar