Spela in ljud på bärbar dator...

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Spela in ljud på bärbar dator...

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Hej hopp,
denna del av forumet har jag aldrig satt min fot på. Nu är det dock såhär att jag håller på att pyssla med att skapa lite utbildningsvideos för ett mycket förnämligt ljuskontrollsystem ;)

Jag använder mig av ett vanligt screencaptureprogram för att generera skärm-videos, och till dessa vill jag att min fagra stämma ska höras.

Nu har jag försökt med ett gäng "datamikrofoner" typ logitec och liknande, men ingen låter bra. Antingen är ljudnivån för låg eller så blir det störningar.

Har ni förslag på någon vettigare mic? Behöver jag till och med någon form av externt ljudinterface för att detta ska låta vettigt? Jag behöver allså bara acceptabel samtals kvalitet så att jag hörs bra.... min bärbara har typ enklast möjliga ljudkort, men så sugigt som det blir borde det inte bli tycker jag..

Några förslag?

mvh
Nicklas Gustafssson
Arctistic

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Mitt förslag e att köpa ett USB ljudkort. M-audio har några som låter bra och inte häller e så dyra. De interna ljudkorten i bärbara låter skit och e inte bra. Framförallt så finns det bara mik in och lurar ut. Det finns USB ljudkort som har balanserade mik och line in med Phantommatning vilket gör att de flästa mickar går att kopplas in och allt drivs via USBn och datorn.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Om du verkligen inte behöver ett helt ljudkort skulle jag nog satsa på ett USB headset. Jag har ett Logitech för ca 500 pistoler som jag använder mestadels till Skype men micken i det headsetet är helt säkert ok för det du vill göra. Skär bort lite bas och komprimera i något ljudbehanlingsprogram sen blir det fina fisken!!!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Samson har en mick med inbyggt USB-interfade. 1 lakan får man ge, men om man spelar in en del med bärbar dator kan det vara värt det...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Tackar för glada hejarrop och synpunkter!
Jag inser nu att jag behöver slanta ut åtminstånde lite mer för att få tillräcklig kvalitet. Mickar på Claes Olsson för 79:- verkar inte vara så värst bra :)

Promenarar nog ned till musikaffären på måndag och inhandlar rätt utrustning.

mvh
Nicklas

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Nicklas Gustafsson skrev:Tackar för glada hejarrop och synpunkter!
Jag inser nu att jag behöver slanta ut åtminstånde lite mer för att få tillräcklig kvalitet. Mickar på Claes Olsson för 79:- verkar inte vara så värst bra :)

Promenarar nog ned till musikaffären på måndag och inhandlar rätt utrustning.

mvh
Nicklas
Det hadde varit kul och veta vad du valde.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

Q.E.D

Skriv svar