Mini Line-array??

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Spännande match, både här och i Turin!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Varför k*u*k*a*r alla trådar ur????

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Tycker ni kan ta eran lilla fight privat... Håll er till ämnet, eller starta ett nytt...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Helt rätt, dags att ta ner diskussionen till en seriös nivå, men lite roligt var det allt :)
Om man nu inte är ett megaföretag som måste gå efter rider, så är det nog inte så dumt att jobba med utrustning som man trivs med och känner att man kan göra ett bra jobb med.
loudnlight: Har själv ingen egen erfarenhet av HK Audio, men om du har gjort bedömningen att HK gör jobbet för dig och dina kunder är nöjda, då är ju HK helt rätt för dig. Det är inte alltid rätt val att ta det dyraste och kanske bästa fabrikatet, det skall ju bli pengar över när leasingen av PA:t är betald.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

HK hängde på Södran förut. d&b-riggen är ljusår bättre nu när jag fått lyssna in mig på den. Å andra sidan var HK-riggen som hängde där state of the art. 1989 iaf.
"This is the updated input list"

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag var inte speciellt seriös Loudnlight, ber om ursäkt om du tog illa upp.
Trodde att smileyn och common sense skulle räcka för att förstå att jag inte har nån andledning att gnälla på vilket system du äger :)

Vad det gäller nått band på 10 man vet jag inte vad du menar faktiskt :)
Men alla lär väl gjort misstag, även jag. Fast det misstaget var inte mitt dock.

Precis som matta säger så är det bra att du hittat ett system som du trivs med, tvivlar inte på att du får det att låta bra heller.

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!

Inlägg av Samuel Nielsen »

Nu måste ni förstå mig rätt... Jag har aldrig sagt att D&B gör skit grejor, det gör dom verkligen inte. Vad jag grundar mina åsikter på är att ett flertal jobb och detta är inte en gångs tillfällighet. Det har hänt om jag kör en C7 rigg med 2st basar och en topp per sida eller 2xB2, 2xC4 basar, 2xC7 basar, 2xC4 topp, 2xC7 topp per sida. Eller 6st Q1 och 2st Q7 per sida. Så beter det sig likadant och vid tillfällena så har inte riggen varit för liten, utan det är när man kommer upp till den in signalen på stegen inann CR lampan lyser. Till mycket av musiken som man mixar så märks oftast inte detta problem, men när det väl kommer till ett band som spelar väldigt dynamiskt så märks det väldigt tydligt. Det är ju inte så att jag stryker D&B på min raider lista för jag vet hur det funkar och 98% av gångerna så märks det inte. Det är lite synd att denna tråd ballade ut och dom flesta av er säkert inte ha hört eller mixat på HK Compact Line Array, innan man sågar det helt. På grund av all annan skit som HK har gjort innan.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Samme: Visst har du inte sagt att d&b gör dåliga grejor! Däremot beskriver du ett fenomen som inte speciellt många verkar känna igen. Jag har själv varit med och riggat 6 Q1 och 2 Q7 per sida och hört Skuggan mixa Eva Dahlgren på den riggen, och det lät skitbra tycker jag! Visst, jag mixade inte och kan inte uttala mig i frågan - du kan säkert ha rätt! Vad säger Thieme och övriga d&b-utövare?

För övrigt så har jag inte sett någon uttala sig speciellt illa om HK Compact Line Array i den här tråden, förutom att det har kommenterats att de specar misstänkt. PA't låter säkert fint för det! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56

Aldrig hört om fenomenet alls.
Eller hört det.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Sluta titta på lampan (GR heter den för övrigt) då. Hör du något av problemet då?

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30

Eftersom jag märker det innan GR lampan tänds så hör man det. Det låter ju schysst, men det är ju ibland man vill ha dynamiken och då kan det vara lite irriterande när det inte svarar som man vill... det är kanske ett typiskt I-lands problem, men det finns där...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Samme: Jag säger inte att det inte är som du säger, bara att jag inte hört talats om detta fenomen tidigare. Sedan förstår jag inte varför PA:t ska börja komprimera när man börjar närma sig gränsen. Jag tycker att det ska spela tills det är slut med kraft, och sedan limitera. Ligger man precis på gränsen så vill man ju fortfarande utnyttja de resurser som finns, eller hur?

Det är litegrann det jag ogillar med d&b's systemtänk - du får inte bestämma själv hur du vill ha det, utan det är gjort från fabrik.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Det där borde ju vara skitenkelt att mäta på. Ärligt talat, det du påstår tror jag inte en av de mer välrenomerade tillverkarna skulle komma undan med vilket dom verkar ha gjort eftersom så många high profile gigg använder just d&b.

Min uppfattning är den omvända, få, om några system är så linjära hela vägen som d&b.

Dawen: Eftersom det finns människor som inte gör annat än konstruerar och matchar system så kanske man inte ska vara så förmäten och tro att man kan slå deras kunnande på fingrarna? Speciellt om dom har konstruerat och tänkt på just det systemet som man för tillfället har i sina händer.

Jag skulle vilja påstå att 90% av system som låter dåligt består av att det är fel riggat eller trimmat. Dvs ju mindre paramterar att pilla på desto större chans att det blir bra. Men du kanske vill ställa in insprutningen på din bil innan du åker till jobbet också?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

ECJ: Jag håller helt och hållet med dig faktiskt. Nexo, L'Acoustic och Meyer som exempel har ju faktiskt en ideologi som gör att man garanterar att alla riggar låter väldigt lika varandra.

Återkoppling tror jag är oerhört viktigt! Om man själv konstruerar DSPprogram och inte väljer en låst lösning, då tycker jag att man är skyldig att stå för återkopplingen på egen hand, exempelvis via Smaart.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Undrar lite över varför du är ute efter att få GR att börja blinka/lysa... När det inträffar då spelar PA:t väldigt starkt, oavsett vilken konfiguration av lådor...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Queerdoo: Det skriver inte Samme att han är ute efter.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56

Men att han upplever det.
Mycket underdimensionerd rigg eller bara en döv ljudtekniker? :P

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30

När D&B börjar komprimera så är det linjärt, det är ju inte som en gammal MSL-3 rigg som börjar flytta på delningsfrekvensen. utan det är bara att den komprimerar. Och visst kan det vara så att riggen är underdimensionerad ibland, men långt ifrån alltid, när detta har hänt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Är inte all kompression logaritmisk?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

MSL3 flyttar inga delningsfrekvenser.

Med linjär menar jag att den inte ändrar karaktär oavsett vad man gör och då syftar jag på både fas, frekvens och amplitud.

Menar du verkligen att riggen komprimerar även om den inte är underdimensionerad? Det skulle ju få till följd att det är en inbyggd finess i riggen?

Intressant feature, "den här riggen har inbyggd kompression". Faller lite på sin egen orimlighet, eller hur?

Skriv svar