Scanners med olika 0-lägen

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Johan Billow »

Hej!

Jag har ett gäng Trackspots som funkar kanon på alla sätt...utom att några scanners inte har samma "0-läge" vid samma värde på pan/tilt-kanalerna.

Sålunda ställer sig inte alla scanners rakt fram när jag gör en "reset" via ljusbordet (Diamond 3).

Någon som har en aning om varför? Brukar det uppstå på scanners? Just T-spoten?

Tack på förhand

/Johan

Användarvisningsbild
Jan Pettersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 09 jan 2011, 18:11
Presentation: Driver företag vid namn Gotland Ljus & Ljud AB.
Ort: Visby

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Jan Pettersson »

Jag hade någon scanner som 0-läget låg fel.
På den lossade jag en skruv och vred manuellt men det är svårt att få exakt rätt..

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Johan Billow »

Tack för idén! På TP sitter spegeln helt fixerad tror jag så det går ej att vrida, men ska kolla!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Nicke Löfgren »

spegel måste på ett aller annat vis sitta på axeln till stegmotorn. Där brukar det va små insex skruvar som går att lätta på å justera.


Kan det inte va då att ändläget har blivit nött? ibland brukar det sitta en gummibussning som stoppar rörelsen.Finns den kvar??

Funkar lite så här(enkelt förklarat) : När man startar scannern så går tex spegel från enan ändan till den andra, där "hoppar" den mot ändläget, elektroniken känner av en strömrusning och memorerar det, (det görs flera ggr för att va "säker) Efter det så räknar elektroniken ut hur många steg å räknar ut 0 läget varvid spegel går mot det

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Johan Billow »

Med risk för att jag missförståt dig. Men på TP sitter metallpinnar som utgör ändlägena, så det bör väl inte vara något problem, om då inte stegmotorn "får stopp" före metallpinnen. De syns lite på denna (lånade) bild.

Är som sagt ej hemma nu utan får kolla närmare i nästa vecka. /J

http://www.gearsourcecdn.com/shared/ima ... 16654d.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Nicke Löfgren »

Det räcker med att en sådan metallpinne blir 1mm sned/nött då blir ju stegen fel å 0 punkt fel

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Nicke Johansson »

Hej, bumpar upp en gammal tråd då jag har 2 st scanners som verkar hamna lite fel i position.

Båda två slår i ändläget i nedläge så ljusstrålen hamnar delvis på armaturen vilket gör att ex en "fullmåne" bara blir 2/3 fylld där den ska synas.
Åt andra hållet, dvs uppåt, så stannar positionen en bra bit från ändläget, så det verkar som att hela spannet flyttat sig nedåt i vertikalläge.
En av de två gör liknande rörelser i horisontella planet om man kör den ensam med micstyrning.

Har inte haft sådana här förut så vet inte riktig hur "normal" rörelse ska se ut, men antar att det som ovan beskrivet är att spegeln ska röra sig mot ändlägena vid uppstart så motorerna indikerar ändläge och därmed hittar position (och det gör de). Men isf borde det väl inte behövas någon justering på axlarna genom att lossa skruvarna och vrida runt osv? Tänkte jag kollar efter lite här innan jag börjar peta på inställningarna....

Sitter dessutom en "justerbar pinne" / stöd (?) på varje axel som följer med rörelsen runt respektive axel som jag inte riktigt förstår funktionen av, något form av stöd? Ingen el kopplad mot dessa. Möjligt att de kan vara ngn form av induktiv givare för position?

Vore najs med info om någon förstår sig på hur dessa fungerar!
Har letat en massa på nätet men hittar ingen bra info.
Adj Scan gäller det.

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Nicke Johansson »

Ingen som har lite mer info om hur dessa fungerar / ska fungera, eller vet var man kan läsa mer om dem?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Jonas Larsson »

Om du lägger upp en bild på den "justerbara pinnen" så kanske du kan få lite mer hjälp med att reda ut vad det är för något. Men annars som förklarat tidigare så brukar ju spegeln/motorn gå mot ett fast stopp ett par gånger för att referensköra sig.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Nicke Johansson »

Bifogar lite bilder, hoppas det går att se hyfsat på dem. Ändläget som visas är alltså taget under drift, inte då de startar upp och går mot detsamma.

Yes Jonas, men om det är så med ändlägena så bör det ju inte hjälpa att justera läget på axlarna genom att lossa insexskruvarna osv.
Då måste det väl vara något annat som är vajsing?
Bilagor
Funktion.png
Ändläge.png

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Nicke Löfgren »

Enkel sagt kan man säga att det är bromsar! För att få lite tröghet


Det hjälper inte att ändra axeln läge, den kommer alltid dra sig till ändläget

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Nicke Johansson »

Ah, ok det är för att skapa lite friktion där, tack!
Var lite inne på att det var något form av stabilitetsstöd annars, eller nåt som justerade höjdpositionen på axeln (utöver insex-låsningarna.

Ok, så om det inte hjälper att vrida på axelläget, vad kan det vara som gör att positionen hamnar fel i nedersta läget efter uppstart?
(man får väl utgå från att dessa under normal drift inte ska reflektera ljuset mot armaturen, utan hela "bilden" utanför denna mot golv osv)

Mvh Niklas

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Jonas Areskough »

Att armaturen lyser på sig själv i ändlige neråt är inget konstigt, det gör de flesta scanners, många även uppåt läget och i sidolägena.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jonas Areskough skrev:
lör 08 apr 2023, 22:22
Att armaturen lyser på sig själv i ändlige neråt är inget konstigt, det gör de flesta scanners, många även uppåt läget och i sidolägena.

Stämmer riktigt bra!

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Scanners med olika 0-lägen

Inlägg av Nicke Johansson »

Ok, tack för svar Nicke och Jonas.
Då är det väl inget fel på dessa (de funkar klockrent i övrigt).

Jag tycker iaf det är väldigt märklig konstruktion om detta är normalt för scanners. Menar att man vill ju att hela ljusbilden ska lysa på sitt "dansgolv" eller vad det nu är man vill lysa på, och iaf dessa nyttjar inte hela spannet mellan ändlägena i drift. Så i teorin borde det gå att flytta vändpunkterna så hela ljuskäglan (tex en cirkel) hamnar utanför armaturen och inte blir avskalad. Kan ju inte vara så svårt att programmera då man bygger sådana här och man hämtar in en nollpunkt vid ena ändläget.

Mvh Nicke

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster