Snyggaste Ljussättning!!!

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Snyggaste Ljussättning!!!

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vilken är den snyggaste ljussättning ni har sett???

Min snyggast teaterljussättning måste ha varit Emma Landares ljussättning av Christina Capriolis dansföreställning (som jag inte kommer ihåg namnet på nu) på ett showcase på Göteborgs Operans lilla scen som jag var en av de ljusansvariga på!!

Bästa konsertljus måste bli Eurovision i Globen 2000 gjord av Per Sundin, Pontus "Bullen Lagerbielke och Sören Durango!!! Tack för den grymma showen!!
Work sucks, send me on tour!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det finns någon Pink Floyd live som är rätt fräck, kommer inte ihåg vad den heter. Jag såg det gigget i verkligheten. Det var värre...

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ingo: Skivan "Pulse", från Division Bell-turnén 94 (var det väl). Riktigt snyggt. *längtar till nästa Floyd-turné*
Delicate Sound of Thunder var inte så dum den heller.

Annars? Blue Man Group kör med en del skojigheter (färgad vätska på genomskinliga pukor med lämplig strob under som triggas av anslaget bl a) som är jävelsnyggt. Förra årets Kårspex "Jack the Ripper" var också riktigt snyggt, får se om vår nuvarande LD kan överträffa det.

Av det som jag har gjort är nog det snyggaste med i videon för Paris, "Hey Sailor".
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

om vi pratar Pink Floyd Live at Earls Court så kan man nämna Jean Michelle Jarré' oxå. Väldigt roliga ljussättningar i allmänhet.
Q.E.D

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Som flera sagt redan är Marc Brickmans ljussättning till Pink Floyd på Earls Court i London 94 bland det snyggaste som någonsin gjorts.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Men det var väl en del av en turné? Jag såg det i alla fall i Oslo.

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Kontakt:

Jag tror giggen på Earls Court var lite speciella. De gjorde 12 eller 14 spelningar där. Jag är inte helt säker på att samma rigg följde med på turnén då den var rätt så gigantisk. Det står en hel del om den turnén och de giggen om man söker lite på nätet. Står lite här: http://us.imdb.com/title/tt0110758/

Själv har jag sett R.E.M i Earls Court. Det var rätt fräckt det med. Massors med LED-prylar som hängde i tross.

/HenrikH
Henrik Hansson
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Jovi
Rookie
Rookie

Inlägg av Jovi »

Jag kan nog inte säga att jag har någon favorit men några som hänger kvar i minet är väl framför allt allas vår favorit, Pink Floyd Live at Earls Cort i London -94 och den kalades väl Dark side of the moon Part ? om jag inte mins fel som för övrigt turnerade men den var något på byggd i London.

Sedan var väl Stones Bridges to Babylon som jag såg på Ullevi ett mycket imponerande verk av Patrick Woodroffe som jag personligen tycker är en av dom absolut bästa ljusdesignes som finns.

U2 PopMart 97 ett mästerverk kanske inte så mycket ljusdesign men LED vägen var väl närmare 150 meter bred och 30 hög eller något?

Turnén med Lord of the dance -96 mycket imponerande!

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

jag tror att turnen hette dark side of the moon ja, och scandinavium eller ullevi eller vad det var ingick, men det stämmer att de åkte med bantad rigg efter de hade spelat färdigt på EC. Liveskivan och den tv-sända koncerten (tror jag) heter pulse
Q.E.D

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Då får man kanske leta upp den där Earls Court spelningen på DVD då kanske!!

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

finns tyvärr inte utgiven på dvd. Det var på g för ett par år sedan, men blev inget. Kommer nog i sinom tid. Jag har den på dvd, kompis som spelade över den ifrån vhs...så kvaliten är ju lite halvsunkig.
Q.E.D

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Så pass, då får det väll duga med VHS då!!!

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Vilken ljussättning av konsertern Pulse med Pink Floyd.. håller med er helt . Något ut över det vanliga och ändå så är det ju 11 år sen. Laddade ner den på DC+ för en dag sen och man kunde ju inget annat än njuta och förvånas av ljuset.
En verkligen välarbetat ljussättning där man verkligen satt ljuset efter musiken.

Vet någon vad det var för armaturer de använde sig av?!
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vart får man tag på den konserten om man inte har DC nån som har nån direkt länk?

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Gustaf(KMD) skrev:Vart får man tag på den konserten om man inte har DC nån som har nån direkt länk?
hmm.. jag vet inte om de finns någon dirketlänk precis... men den går ju alltid att skicka via msn me de tar ju sin lilla tid :roll:
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Jovi
Rookie
Rookie

Inlägg av Jovi »

Lydnill skrev:Vilken ljussättning av konsertern Pulse med Pink Floyd.. håller med er helt . Något ut över det vanliga och ändå så är det ju 11 år sen. Laddade ner den på DC+ för en dag sen och man kunde ju inget annat än njuta och förvånas av ljuset.
En verkligen välarbetat ljussättning där man verkligen satt ljuset efter musiken.

Vet någon vad det var för armaturer de använde sig av?!
Större delen är Vari*lite men det sitter en del moving mirror som jag tror är någon Clay Packy model!
Ganska intressant om man tittar noga det sitter nämligen två rader med VL5'or bakom scénenytan för att belysa fond-domen, om någon skulle intressera sig för att räkna så missa inte dom...!

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

jag har hört siffror i storleksordningen 7000 armaturer, vet inte om det stämmer dock.
Q.E.D

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Det är nog att ta i lite. Det finns en intervju på denna sida där man kan läsa ett och annat om gigget, eller om det är turnén. Jag är för trött för att orka läsa själv. Det finns även en massa andra teknikrelaterade intervjuer om Pink Floyd på www.pinkfloyd-co.com som kan vara av intresse.

http://www.pinkfloyd-co.com/band/interv ... hil95.html

/HenrikH
Henrik Hansson
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

om man räknar in alla ACL:er i scenframkant blir det nog nåt tusental, jo.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jovi
Rookie
Rookie

Inlägg av Jovi »

Några bilder för er som inte har sett konserten!

Bild
Bild
Bild

Skriv svar