Festivalarbeta

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Festivalarbeta

Inlägg av Tommy Pettersson »

Här kan vi diskutera att arbeta (eller "arbeta") som vissa vill få det till.

Jag tänker nog köra Arvika i år igen, Måste ju göra allt för att jävlas med Ian ;)
Hela den där alternativscenen var ett skämt egentligen, UC:s och skarvsladdar som låg i regnet gillade inte Ian och hans gäng. Så går det med pressening som tak antar jag.

Någon mer som tänkte köra ett race till i sommar?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag tänkte köra Hultsfred som stagehand/hump och Arvika som el, igen. För mig är det rätt skönt att göra nåt jag inte gör dagligen tillsammans med en massa andra människor som inte heller gör det dagligen, utan gör det för att det är kul.

Jag har inga moraliska problem med att jobba som oavlönad funktionär på festival, men det är dels för att se banden i sig är betalning och dels för att jag har semester från mitt dagliga jobb och gör det för att det är kul (Även om man kan diskutera underhållningsvärdet i överström/jordfeljakt mitt i natten i hällregn...)
"This is the updated input list"

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56

Det är lite det som det handlar om.
Man arbetar på ett annat sätt, det är klart man gör sitt bästa men på ett mer avkopplat sätt. Man lär sig en hel del också, oavsett hur mycket jobb man gör är det inte ofta man gör en sån stor produktion som en sådan dylik festival är. Och självklart skulle man inte säga nej till att få betalt för det man gör, men det är inget man tänker på direkt. För det är som Ian säger mest roligt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jag har arbetat som betald tekniker två senaste åren på Hultsfred och antar att jag kommer att göra det i år igen. I år kommer det dock bli utan Ingo på plats :(

Förhoppningsvis får jag tag i ett kneg som innebär att man kan tjäna pengar på att göra det man tycker är kul hela sommaren. Hittar jag inte det är risken stor att jag hittar ett jobb som jag inte tycker är kul men som genererar riktiga pengar, gör jag det så misstänker jag att jag är ledig för att göra Arvika. Frågan är om det i år blir Apollo eller Vintergatan.

Hoppas på att få se Ian, Tommy och Måns på Hultsfred i år! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56

Jag har inte riktigt greppat hur man blir funktionär på Hultsfred, mer än det att man måste vara med i Galaxen. Kommer inte ihåg om det kostar något att vara med där heller, men som jag kommer ihåg det så var det så. Det känns ju lite avigt. Du kanske kan ta mig som assistant dawen? ;)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Önskar du humpa på Hultsfred tror jag det går att ordna. Binary här på forumet är områdesansvarig för den scen som bl.a. jag, Ingo, Walka, Hempa, mansaxel, knoppen, Hansson och coffe varit på.

Galaxen däremot har väl med Arvikafestivalen att göra enbart?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56

Oj, jag menade deras förening, Rockparty eller hur? :oops:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Exakt. De söker på våren efter funktionärer via hemsidan, fast jag rekommenderar att man istället hör av sig till någon som har att göra med produktionen. Jag skrev ett brev där jag angav festivalarbetande tekniker som referens, men de hörde inte av sig. Det slutade med att jag humpade, men p.g.a. sjukdom fick hoppa in som tekniker - trots att jag enligt Rockparty inte ens dög som funktionär från början :)

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Anlidningen är att det är ganska många som hör av sig till rockparty.
I år var det över 7000 funktionärer- det är lite att greppa i. - kanske inte så konstigt att du inte fick nått svar.

Dom flesta funktionärsplatserna bokas bara några veckor innan festivalen, lite sent kanske, men det funkar förvånansvärt bra.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

jodå, det blir hultsfred i år igen. Skall göra scenchef på ladan verkar det som...
Q.E.D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Zefram: Jag vet. Fast, 7000 funktionärer? Var det inte mycket färre i år? Jag har för mig att det var under 4000.

Det var förra året jag sökte, det är därför jag tycker att det är konstigt att jag inte fick något svar. Då hade de ungefär dubbelt så många funktionärer, om jag förstått det hela rätt.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56

Jag är gärna på. Skönt att umgås lite med forumkillarna :)
Aldrig varit på hultsfreds scenområde ens.

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

det blir 16:e året för mig om jag ska jobba på Hultan igen... det är dock DH samtidigt och jag har fått ett par påpekanden därifrån att det finns en del att göra där åxå :)

Förra året åkte jag på 12 festivaler, detta året på 7... humm.. dags att trappa ner lite...kanske

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Skulle va kul att humpa på hultsfred, men är rätt så sugen på att åka dit och festa istället ännu en gång :), men det hänger ju lite på vad för band som kommer nästa år.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Exodus skrev:Skulle va kul att humpa på hultsfred, men är rätt så sugen på att åka dit och festa istället ännu en gång :), men det hänger ju lite på vad för band som kommer nästa år.
du kan ju jobba under förarbetet.. tex bygga scen eller tatta el... så blir du mer eller mindre ledig under hela festivalen, sen river man ner scenerna å allt på sista natten. så kan du fortfarande glo på alla band du vill...
...jag har dock bara åkt till hultsfred en gång för ett band, FAITHLESS.. det var bra som in i helvette!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Infrastruktur på Arvika är rätt soft. All jobb innan och efter, lite under, men det är mest slappa i en soffa, röka vattenpipa och vänta på att nån brytare går / nån slang springer läck. Och glo på de band man vill se.
"This is the updated input list"

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56

Ljud/ljus-byggare är nog bäst ;) Bara jobb dagen innan och efter sista bandet.

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

för min del har det varit mest områdesansvarig, security manager, vip/artist resturant manager, scenbygg, ljud/ljus-hump, foto...typ...
man har ju hunnit med en del under årens lopp

Magnus Malmberg
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Magnus Malmberg »

Lär väl bli Sundsvalls Gatufest och Storsjöyran för min del igår igen...hoppas jag i alla fall :D

Oh, en post till, till samligen :wink:

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

igår igen?
Q.E.D

Skriv svar