Aida the Musical

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Marcus Jönsson skrev:Jo det e inget avtal de har med PSI de bara tar där ifrån precis som vi i Hällseholm tar ifrån Gurkan.
Jaha okej...de får ta från vem dom vill, men tycker ändå det var lite löjligt att inte ens ringa upp och kolla läget!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vad heter musikalen som är med i Team America? Är inte det ett liknande namn?

:wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Den heter ju "Aids the musical" ;)
Johnny Andersson

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

"Everyone has AIDS - my grandma and my dog old Blue, the pope has got it and so do you" Är det inte humor?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

VIP-premiär idag för recensenter, sponsorer och sånt. Premiär för allmänheten i morgon. Det gick kanon idag, alla gav järnet! Och eftersom jag nästan tappat rösten p.g.a. förkylning var jag extra trovärdig som den döende Farao. :wink:

Bild

Har tagit några bilder med snyggt ljus men orkar inte posta dom nu, postar en egotripp istället. 8)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har fått reda på att PSI inte har bara levererat ljus teknik dit utan även ljudtekni bla deras nya digitalmixer från Yamaha
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Såg ett reportage i syd-nytt från något slags genrep, eller vad det nu var, såg schysst ut...

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Ljudet var piss när Sydnytt var där. Den trådlösa micken till TV-kameran störde ut våra myggor, så att det blev outhärdliga sprakljud. Till sist fick dom koppla in en SM-58 via kabel till kameran. Och orkestern var inte där så vi fick använda sunkiga karaokebakgrunder på Emils laptop. Där är en manskör i bakgrunden på "Min Coola Stil", så det blev ju lite konstigt när det bara var tjejer på scenen. Har inte sett inslaget på TV själv, men dom lyckades kanske klippa ihop något bra av det ändå.

Den digitala mixern verkar hur cool som helst. Martin har programmerat scener där han sparat vilka myggor som ska mutas av och vilken volym och sånt dom ska ha. Sen trycker han bara fram scen för scen så att han slipper hålla alla smådetaljer i i huvudet. Igår på VIP-premiären var det kanonbra ljud.

Högtalarna är HK, 6 toppar och 2 eller 4 basar vad jag kan se. Dom har flugit 2 högst upp i taket, sen sitter det en på vardera sidobalkongen varje våning. Men akustiken i lokalen är så bra, så teoretiskt sett skulle det inte behövas någon ljudteknik. Jag spelar congas på en låt och det hörs bra utan att vara uppmickat. Bandet spelar dock nästan helt digitalt, det enda som låter är en liten gitarrförstärkare och mina congas.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Aida - proffsigt av amatörerna


"+ Stort plus för den perfekta ljudbilden i både tal och sång (Martin Sventorp, Jon Möller och Niclas Pehrsson)."
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Citat från dagens (Kvällsposten Tony Kaplan): Stort plus för den perfekta ljudbilden i både tal och sång.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Oops, Jonas hann före med länken. Jag gick ifrån datorn en halvtimme mitt i skrivandet. :)

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Saxat från Nyhetskanalen
Fantastiskt, underbart, otroligt - superlativerna från den entusiastiska publiken ville liksom inte ta slut. När ridån gått ner och Emil Sigfridsson tillsammans med övriga i ensemblen begått debuten av Elton Johns tolkning av Aida ville applåderna inte ta slut. De stående ovationerna höll på i flera minuter.

Nyhetskanalen mötte en lättad och överlycklig Emil Sigfridsson bakom scenen bara några minuter efter att premiären var överstånden.

Emil berättade på sitt vanliga ödmjuka sätt han redan 2001 hade en galen dröm att få sätta upp musikalen Aida. För ca1,5 år sedan började planerna ta form.

De 350 personer som sökt sig till Teatern i Kristianstad denna afton fick uppleva en magisk, förtrollad och oförglömlig kväll. Emil Sigfridsson som tillsammans med Åsa Bratt regisserat föreställningen har verkligen lyckats att få alla att prestera det där lilla extra - något som pubiken kommer att tala länge om.

Varje karaktär lyftes fram på ett otroligt sätt. Du såg inte på en teaterföreställning du kände hela tiden att du var där i pjäsen - i händelsernas centrum var en kommentar ur publikhavet.

Läs mer om publikens reaktioner och om föreställningen under nöje & kultur.

Text och foto: Jörn Holmgren

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Martin är inte med längre nu, han var bara där i början, programmerade digitalmixern och visade de andra teknikerna hur den funkar. Första gången utan honom blev det lite strul med det tekniska, så vi körde en hel föreställning med tysta scenmonitorer och högljudd gröt i orkesterdiket. Regissören skällde ut oss i pausen för att vi inte hade den rätta gnistan på scenen. Det gick bättre i andra akten, men vi hade fortfarande ingen monitor.

Men dom hittade felet till dagen efter, så resterande föreställningar har varit kanon.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Många i ensemblen tyckte att kvällsföreställnigen idag var den bästa hittills. Men matinén innehöll några ljudtekniska fadäser som blir ett minne för livet. Digitalmixern har varit utlånad till nåt annat gig där den programmerats om, och idag var "tredjeteknikern" för första gången ensam bakom spakarna, så i början av föreställningen blev det lite konstigheter.

Det kunde gått riktigt illa när en av huvudrollerna stod halvnaken i logen med händerna över brösten och kläckte ur sig: "Här står jag". Problemet var att hennes mygga var avmutad, så frasen gick rakt ut till publiken. Hon kunde ju lika gärna sagt "Här står jag och visar tuttarna", och då hade det ju blivit väldigt konstigt, eftersom det pågick en svärdsfäktning på scenen just då. Men som tur var sade hon inte hela frasen, så det var nog inte många i publien som märkte att något var fel.

*farao*

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Underbart med avmutade myggor som borde vara mutade!
Lite offtopic, men... Satt på en gudstjänst får några år sedan när prästen fick för sig att gå ut på toa och kissa, även han med en avmutad mygga. Tänk var roligt det kan bli :)
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Elina Lundström
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 13:17
Ort: Borlänge

Inlägg av Elina Lundström »

den vill ju jag se... men det kostar ju en halv förmögenhet att ta sig ner dit :/

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag har tagit lite mer bilder. Olof har haft lite julafton med nya gobos sen vi tog bilderna till programmet. Används flitigt i några scener
Bilagor
Strongest suit 1.jpg
Strongest suit 1.jpg (76.09 KiB) Visad 7562 gånger
Strongest suit 2.jpg
Strongest suit 2.jpg (63.95 KiB) Visad 7555 gånger

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Sen kom nån på den "lysande" idén att använda lysstavar från militären för att illustrera giftet som ska hällas i Faraos vin. Blir riktigt effektfullt när mördaren smyger fram i halvdunklet bak på scenen. *farao*
Bilagor
poison.jpg
poison.jpg (60.47 KiB) Visad 7553 gånger

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

En spegelboll användes på "Written in the Stars".
Bilagor
Ballet.jpg
Ballet.jpg (218.75 KiB) Visad 7433 gånger

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster