Nu vill jag komma till min fråga, är det någon där ute som kan rekommendera ett program i likhet med Dialux till mac os? Det verkar inte som om de någonsin kommer att släppa en macversion.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Både rätt och fel. Det finns faktiskt företag som gör Mac-versioner av sin ljusmjukvara, även för ljusplanering (MacLux t.ex.). I övrigt kan jag försäkra dig om att det inte handlar om att "ignorera" utan att det handler om prioritering på tidsmässiga och ekonomiska grunder.Josef Rudenlöv skrev:Jag är trött på att ljusbranchen hela tiden ignorerar macanvändare.
Några krafttag tror jag i ärlighetens namn inte att vi kommer att se röken av. Grundproblemet är dålig kompatibilitet mellan Mac OS och Windows. Till din glädje kan man dock notera att vissa projekt som t.ex. Mono (implementation av .Net på Mac OS) på sikt kanske kommer att göra det möjligt att bygga applikationer som inte bara kör på ett OS.Josef Rudenlöv skrev:Någon form av förbättring har skett på senaste, men det måste tas krafttag.
Bättre, stabilare och smidigare - på alla sätt! Det var ord och inga visor. Tyvärr kan jag inte hålla med. Jag har kört Sketchup på både PC och Mac och det fungerade väsentligt bättre på PC. Det berodde förvisso på grafikkortet/drivrutinerna, men det är också lite av min poäng. För när det gäller grafikintensiva applikationer så hänger mycket grafikdrivrutinerna och om de är dåliga eller bra är inte Apples eller Microsoft's förtjänst.Josef Rudenlöv skrev:Jag som ljusdesigner arbetar helst i mac, då andra designprogram fungerar bättre, stabilare och smidigare i mac på alla sätt, och jag vill slippa byta till pc så fort jag ska jobba med ljus.
Tack för tipset, det måste jag kolla upp!Lars Wernlund skrev:Både rätt och fel. Det finns faktiskt företag som gör Mac-versioner av sin ljusmjukvara, även för ljusplanering (MacLux t.ex.). I övrigt kan jag försäkra dig om att det inte handlar om att "ignorera" utan att det handler om prioritering på tidsmässiga och ekonomiska grunder.Josef Rudenlöv skrev:Jag är trött på att ljusbranchen hela tiden ignorerar macanvändare.
Full kompatibilitet mellan operativsystemen kommer aldrig att finnas, det är ju ett smart projekt det där, men för optimal prestanda är det det klassiska som gäller, tror jag, man kodar program för respektive operativ. Jag vet inte exakt i detalj hur det går till, men om det tillsätts lite pengar, som jag förstått är grundproblemet, så tror jag företagen kan koda för mer än ett operativ. Jag tror faktiskt att det finns stora pengar att tjäna på att släppa macversioner, jag har ju däremot ingen marknadsanalys som stöder mina ord.Lars Wernlund skrev:Några krafttag tror jag i ärlighetens namn inte att vi kommer att se röken av. Grundproblemet är dålig kompatibilitet mellan Mac OS och Windows. Till din glädje kan man dock notera att vissa projekt som t.ex. Mono (implementation av .Net på Mac OS) på sikt kanske kommer att göra det möjligt att bygga applikationer som inte bara kör på ett OS.
Ja visst hänger det drivrutiner och dylikt, men det jag menar är hur operativsystemet i sig självt fungerar. Till exempel är minneshanteringen väldigt olika i Mac OS och Windows, och det är bland annat därför jag har upplevt större smidighet i användandet av tunga applikationer i mac, just för att minneshanteringen i mac är lite smidigare.Lars Wernlund skrev:Bättre, stabilare och smidigare - på alla sätt! Det var ord och inga visor. Tyvärr kan jag inte hålla med. Jag har kört Sketchup på både PC och Mac och det fungerade väsentligt bättre på PC. Det berodde förvisso på grafikkortet/drivrutinerna, men det är också lite av min poäng. För när det gäller grafikintensiva applikationer så hänger mycket grafikdrivrutinerna och om de är dåliga eller bra är inte Apples eller Microsoft's förtjänst.
Men håll ut, med lite tur händer det saker efter sommaren.
Förstår inte riktigt vad du menar? En mac kan du ju inte påstå är byggd med halvbra komponenter, det enda de satsar på är ju kvalitet. En pc kan du ju köra till det rejält med när du bygger själv, förstår inte riktigt påståendet..Oskar Johansson skrev:Kruxet, som jag ser, med Mac vs pc i just det här sammanhanget är att just den datorn som du behöver på ett arrangemang, den kan du faktiskt bygga om du väljer pc. Väljer du mac kan du inte räkna med att just den optimala konfigurationen, byggd med stabila komponenter, redundans etc. Och det tror jag är ett problem..?
Säg att du designar en show på en dator med windows och sparar den som en fil, och sen öppnar den i en annan plattform, os x, vad skulle vara problemet? I windows är programmet kodat för windows, i os x för os x, och filen du öppnar är programmet som läser, inte operativsystemet. Du kan öppna en photoshop-fil i windows lika bra som i mac, förutsatt att du har photoshop installerat på båda datorerna. Skillnaden skulle väl vara att hårdvaran skulle klara redigeringen lättare i en macOskar Johansson skrev:(Jag har ingen koll alls på programmen i sig, men om samma kod ska vara med i både design och live så är live trots allt mest kritiskt, och då faller nog valet på pc..?)
Det handlar mer om enkelhet. Mac OS är, i alla fall enligt mig, mer användarvänligt än Windows. Att byta mellan två operativsystem eller datorer är omständigt.Oskar Johansson skrev:Dessutom, hur många bryr sig vad det är för hårdvara sålänge programmet fungerar? Med tanke på vad allt annat kostar så är det inga pengar i att äga både en mac-burk och en pc-burk
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Apple ger väldigt lite möjligheter till att välja och vraka mellan olika komponenter. Detta är både bra och dåligt. Apple kan så gott som garantera att prylarna fungerar bra med OSX, eftersom de kan provköra med all hårdvara de säljer, men de erbjuder komponenter som samtidigt ska passa både små och stora plånböcker.Josef Rudenlöv skrev:Förstår inte riktigt vad du menar? En mac kan du ju inte påstå är byggd med halvbra komponenter, det enda de satsar på är ju kvalitet. En pc kan du ju köra till det rejält med när du bygger själv, förstår inte riktigt påståendet..Oskar Johansson skrev:Kruxet, som jag ser, med Mac vs pc i just det här sammanhanget är att just den datorn som du behöver på ett arrangemang, den kan du faktiskt bygga om du väljer pc. Väljer du mac kan du inte räkna med att just den optimala konfigurationen, byggd med stabila komponenter, redundans etc. Och det tror jag är ett problem..?
Och jag kan inte försäkra dig om att du har tokfel, men jag tror att de ekonomiska grunderna för att utveckla en vettig lösning för MAC aldrig varit bättre. Med Capture konkurrerar du med 10 anda liknande produkter för PC om en stor procentuell marknadsandel.I övrigt kan jag försäkra dig om att det inte handlar om att "ignorera" utan att det handler om prioritering på tidsmässiga och ekonomiska grunder.
efter sommaren.
Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster