Datastyrning

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Datastyrning

Inlägg av Pelle Widell »

För att lära sig mer programmering av ljus, jag har ju redan en MIDI mapper (Akai APC40Mk2) som man kan använda som ”ljusbord” om man kopplar det till något ljusbordsprogram (GrandMA2 OnPC alternativt Onyx eller vad nu M-PC heter numera) om man kompletterar med något usb/dmx låda.
Om jag förstått allt rätt är både GrandMA2 OnPC och Onyx gratis upp till 4 Universe vilket räcker för mig i detta avseendet.
Vad mer skulle jag behöva/måste ha?

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Datastyrning

Inlägg av Pelle Widell »

Ingen som hade förslag?

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Datastyrning

Inlägg av Danne Persson »

Hej!
Grand MA Onpc är inte gratis.
Jo, du kan använda programmet "offline" så att säga men om du skall få ut DMX så behöver du MA hårdvara.
minst en Onpc nod.

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Datastyrning

Inlägg av Fredrik Thörn »

Vet inte hur det är med Grand MA, men MA Dot2 onPC kan du få ut ett universum gratis med valfri dongle både via DMX och ArtNet. Så klarar du dig på det så blir det gratis
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Datastyrning

Inlägg av Pelle Widell »

Ja, då det bara är för utbildning hemma och främst lära sig koppla ihop olika system i sync räcker det med ett universe.

Finns det ingen möjlighet att använda min MIDImapper? Den använder jag både i musikprodultionen (Ableton) och i laserstyrningen (Beyond) så det vore smutt att även kunna trigga exvis presets via den.

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: Datastyrning

Inlägg av Mathias Lindqvist »

jag har ett liknande upplägg som du, fast jag använder chamsys magicq för pc, tillsammans med ett behringer bcf2000 och M-audios trigger finger, och touch skärm. dvs 12 reglar, 16 rattar och ca 40 knappar, plus allt på touch skärmen. dock kan det inte midimappas direkt utan chamsys midi enhet så det gör jag via Osc istället, kan tillägga att programmet i sig är enkelt finns många bra tutorials på tuben. dock har det vart en hel del pill att få alla grejor att funka ihop, mjukvaran är gratis, dock krävs det att man låser upp programmet med chamsys hårdvara.
kan inte uttala mig om MA etc då jag inte kan något om det.

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Datastyrning

Inlägg av Fredrik Thörn »

https://help2.malighting.com/Page/MA_do ... MSC/en/1.1" onclick="window.open(this.href);return false;
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Datastyrning

Inlägg av Pelle Widell »

Tack Fredrik, jag kan väl tolka det som att med konfigurering kommer jag kunna få min Akai att fungera med MA Dot2 OnPC men jag behöver köpa en dongel för DMX/ArtNet och är begränsad till ett universum? I så fall duger det absolut åt mig.
Några tips på BRA donglar? Hellre bra än billig då det ofta blir dyrt i längden...

Peter Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 29 aug 2014, 23:24
Presentation: Ljud- å ljusteknik och så. Och mycket annat. Skogen, Returkultur, Skogsfesten, Ställbergs gruva, frilans osv.

Re: Datastyrning

Inlägg av Peter Widell »

Enttec är väl ganska standard på usb/dmx-interfacefronten. DmxKing är bra enttec-kopior som alltid funkat fint för mig. Har dock ingen återförsäljare i Sverige.

Jag har kört qlc+ för enklare dmxstyrning en hel del. Det är gratis och open source och rullar på alla operativsystem (eller ja, osx/win/Linux iaf). Går även att köra på en raspberryPi om man skulle ha behov av det, i installationer osv.
Åh andra sidan är det ju vettigt att lära sig MA om man någon gång i framtiden skulle hamna framför en sån konsol:)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster