Ljusrigg för mobilt disco

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Gustaf Söderbaum
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 apr 2007, 16:14
Ort: Halmstad
Kontakt:

Ljusrigg för mobilt disco

Inlägg av Gustaf Söderbaum »

Hej alla glada!

Jag har drivit runt här på forumet en tid och hittat en hel del matnyttigt faktiskt, tackar för det! Men nu är det min tur att kladda lite här...

Saken är som så att jag har blivit ombedd att ta fram en ljusrigg till ett mobilt disco-projekt och har inte hittat någon tråd här som slutade riktigt där jag ville, så hoppas på att jag lyckas styra upp min egen åtminstone :)

Det jag själv tänker på spontant är följande:
6-8 st scanner (250W?) att placera i tross över scénen
4-6 st moving head (250W?) att placera över dansgolvet
2 st (ytterligare) moving head (250W?) för placering på t ex stackade toppar
2 st strobe (1500W?) för placering över dasgolvet
x st led-kannor för belysning av väggar/tak och annat som passar
1 st datorstyrd dmx-styrning

Då är ju den självklara frågan, vad rekommenderar ni rent spontant för armaturer? Eller tycker ni att min spec är helt ute och cyklar?

Jag låter medvetet bli att nämna vad jag själv tänkt på för att inte styra era åsikter eftersom jag antar att ni precis som jag direkt skulle snöa in på samma storleks- och prisklass. Men som sagt, det ska vara MOBILT! Dessutom gör det ju inget om det är hyfsat ekonomiskt försvarbart pris på prylarna då det gäller väldigt mobilt användande och det är disco och inte melodifestivalen.

Med det sagt, låt era tankar flöda!
<b>Logik är en systematisk metod att komma fram till en felaktig
slutsats med övertygelse.</b>

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Såg rätt bra ut det där Gustav...
Nu vet jag ju inte alla förutsättningar hur stora fordon och så som ni har tillgång till: Om JAG skulle rigga så blir det som vi kör (är väl hemmablind, hrm)

8-10m tross till front
10-12m tross till golv
4st lyftare

8st Movingheads (MSD250 minimum)
4st Strobe (1500W minimum) att köra på 4-kanalsstyrning i "varsitt hörn". Helst Martin Atomic eller SGM Flasher.
4st Flowerburkar (typ populära Geni Spyro) till frontross.
2-4st Barrelscans (typ Martin Acrobat, Wizard elller liknande)
1st Spegelboll (stor 75cm) mitt på golvtrossen
2st Färgväxlare (minimum MSD-250) att belysa spegelbollen. Alt. 2st MH Wash.
2st UV-kanoner (400W)
1st Laser (minimum grön 150mW). Helst 3st :). Utgår med 1st iaf från mitten av fronttrossen.
1st DMX PC-styrning (Martin Lightjockey)
x st LED-kannor (PAR64 golv)

Hmm... det där blev ju väldigt likt som vi brukar rigga, men ja jag tycker vi brukar sätta upp en bra rigg, hehe :)

Märkesmässigt är det ju svårt att veta vad man ska satsa på. Där spelar ju budgeten mkt stor roll.
Gällande movinghead så kör jag själv med Futurelight och är väldigt nöjd. De är prisvärda, men det finns ju en uppsjö av olika fabrikat och modeller, men nånting av Martin, SGM, Robe, Futurelight. Huvudsaken att man inte snålar på lampan. MSD-250 är minimum!
Vill man ha några scanners så kan man väl sätta upp några på fronten. Samma sak gäller där med lampan. Minimum MSD-250. Bättre att satsa på några movings till istället för scanners.
När det gäller discoeffekter så är det ju en ännu värre djungel än movingheads, men Martin gör bra prylar.. Abstract och Geni är också populärt.

Nu har jag flödat mina tankar...

Funderar du hur detta upplägg kan se ut kan du kolla in galleriet på hemsidan.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

En centereffekt kanske? Vi har en NovaLight Divine (vet inte om det är fler i landet som har?), sextonspegeleffekt, 1200W HMI. Jordens bästa pryl. Folk dyrkar den när de dansar, lika skoj att se varje gång.

Vågar inte svara på turnerbarheten, vår hänger fast i taket.

När det gäller moonflower så gillar jag Martin Lynx. Driftsäker, överlever allt, lättreparerad.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Ljusrigg för mobilt disco

Inlägg av Jonathan Olsson »

Gustaf Söderbaum skrev: [...]
6-8 st scanner (250W?) att placera i tross över scénen
Martin Mania SCX600 (250W halogen) eller
Martin Mania SCX700 (150W urladdning)
Gustaf Söderbaum skrev: 4-6 st moving head (250W?) att placera över dansgolvet
2 st (ytterligare) moving head (250W?) för placering på t ex stackade toppar
Martin Mac250 Entour eller
Martin Mac250 Krypton (Ett gobohjul mindre)
Gustaf Söderbaum skrev: 2 st strobe (1500W?) för placering över dasgolvet
Martin Atomic 3000, med colors om du har råd.
Gustaf Söderbaum skrev: x st led-kannor för belysning av väggar/tak och annat som passar
För att bara färga lite saker så vad som helst där du individuellt kan styra röd grön blå funkar.
Gustaf Söderbaum skrev: 1 st datorstyrd dmx-styrning
Martin LightJockey 2 med touchskärm och LJ Manager.
Gustaf Söderbaum skrev: Då är ju den självklara frågan, vad rekommenderar ni rent spontant för armaturer? Eller tycker ni att min spec är helt ute och cyklar?
Rent spontant gillar jag Martin :)
Är preferred partner och arbetar mycket med Martin så jag är väl inte helt opartisk.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jag var inne på detta med centereffekter jag med förut, men tycker de har en tendens att bli lite "plottriga". Jag föredrar en fet spegelboll istället :P

Kul Ian att du nämner Martin Lynx... Lynxen har ju en brorsa som heter Discovery som inte är en "hel" flower, som Lynxen, utan bara yttercirkeln med strålar. Har 4st liggandes här som väntar på att skickas ner till Viking på service (när jag får tummen ur). Hur som helst så är dessa armaturers akilleshäl ljudstyrningen som är grymmt dålig. Ibland snurrar den hela tiden när det INTE är musik - för att sen stå still när det ÄR musik.
Vill man vara garanterad styrbarhet på dessa Martin-burkar så är det DMX-styrda Destroyer eller Punisher som gäller (har ett gäng såna burkar med). De är mycket användbara, men lite tråkigt att de har kombinerat gobo/färghjul. Med separata såna hade de varit optimala.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Vore jag du skulle jag nog inte riktigt satsa på så stor rigg direkt, men jag vet ju inte hur mycket ni spelar och vart ni spelar.

Ni kanske gör gigg varje vecka där likn. rigg skulle vara perfekta.

Vore jag du så skulle jag satsa på en halvrigg av det du skriver.

Kladdar ihop något som kan funka med lite mindre budget.


*4st Scanners, Martin MX-4/MX-10 eller kanske Roboscan Pro-518, Robe funkar så länge det är från och över 250W (ev.200W) URLADDNING.
*4st DMX-styrda Flowers, Geni Spyro/Martin Destroyer/likn.
*kanske 1-2st större effekter, Martin Wizard/likn. men helst en gammal fet Centrepiece från Ariane/Lampo eller liknande
*1-2st Stroboskop, SGM Flasher
*2st UV-Floodar (Hellre Flood en kanon), 400W
*Ev. spegelboll (50cm och uppåt) samt Movingheads (MSD-250W, Robe, Martin mfl.)
*1st Rökmaskin (Utan rökmaskin inget mobildisco skulle jag vilja säga), High End F-100, Antari Z-3000 eller kanske en JEM ZR-33.
*Jag skulle helst vilja ha riktiga PAR-64 kannor, men detta medför problem med dimmers och helt plötsligt behöver du mer kräm i väggen, så ett antal P-64 LED skulle sitta fint.
*Det finns rätt många vettiga kontroller som inte är PC-baserade så jag säger en Elektralite skulle funka finfint.


Nu har jag skrivit lite och de största punkterna är att jag har lagt MH's eventuellt och likaså med PC-baserade kontroller. Jag tycker att ett mobildisco blir härligare med endast scanners och det mesta som går att göra med MH:s går att göra med scanners för oftast ett bättre pris, detta gäller dock mobildisco då det inom konserter är lite smidigare att använda/styra MH:s istället för scanners.

En PC-baserad kontroll är inte fy skam, men det finns ganska så mycket kontrollenheter som funkar helt okej och jag tycker det känns bättre att köra på en vanlig kontroll än på en PC.

Spegelbollen kan belysas med MH:s men det går lika bra att belysa den med scanners eller kanske någon fresnell/profil då jag inte är stormförtjust i spegelbollar som växlar färg. Eventuellt skulle du kunna ta bort flowers totalt om du tycker det blir plottrigt.

Jag kanske ligger kvar i den gamla tidens mobildiscotänk (90tal för mig) men nu har jag iallafall sagt mitt i ett inlägg med en fruktansvärt dåligt strukturerad text.
Johnny Andersson

Gustaf Söderbaum
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 apr 2007, 16:14
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Söderbaum »

Ja här finns ju en del skilda åsikter. Jag hade absolut inte tänkt hoppa över rökmaskin och uv utan glömde mer av dem nånstanns på vägen...

Jag vet inte om det bara är jag som udda eller är inte en massa äldre discoeffekter och nyare flowers väldigt plottriga?

Ang. transportfordon så känns det väl som att det som finns att tillgå är bil i storlek med största MB Sprinter med släp så går att packa in en del!

När det gäller spegelbollar och den stämpeln de har idag så anser jag väl att "ska det vara så ska det vara" och då känns 100cm som enda alternativ, dock ganska otympligt att släpa runt på i vårt avlånga land.

Varför inte PC-baserat? Kan det bli skönare än en liten plastburk och en laptop när det gäller mobilitet? Och därmed kunna spara ner färdiga lokaler och när man kommer tillbaka så är det bara att luta sig tillbaka och ta en cola istället för att ägna en massa tid åt programmering?

Men om det ska disskuteras lite märken också, givetvis så är ju alltid ett trevligt pris att föredra och om man kör på "Martin-paketet" så drar det ju iväg ganska snart. Dock vill man ju inte sitta där med 40 armaturer som ska tillbaka till Thomann på garantijobb för att man snålat heller...

Jag tänkte lite spontant på:
* MH Geni Oby-3, lånat ett par en gång och är väl ganska mycket lampa för pengarna? Vad finns mer i samma prisklass eller finns det billigare men lika bra alternativ?
*Scanners, först var tanken Robe DJ-scan 250XT men tänkte att det är ju roligare att kunna kasta in pengarna på fler huven eller liknande, eller kanske en centereffekt. Vad finns det för andra scannrar som klarar uppgiften? Givetvis inte FÖR billiga, röd ska vara röd på alla och inte rosa på en och vinröd på nästa. Tankarna har flugit förbi både Shiva, Mojocolor, Futurelight och liknande.
*Rökmaskin, strobe och uv kan ju kvitta då det inte ligger några störra pengar i detta då det gäller enstaka enheter.

Det där med laser är ju alltid något som ses som häftigt, men är det inte VÄLDIGT reglerat med besiktningar och att man inte får träffa människor osv? Annars är ju MH-laser ganska grymt!

Vad kan man ha som center om man inte vill släpa på en kubikmeter spegel eller nåt som plottrar sönder allt?

Det var lite mer åsikter från mig, låt gärna idéerna flöda vidare...
<b>Logik är en systematisk metod att komma fram till en felaktig
slutsats med övertygelse.</b>

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Mitt råd, undvik Geni's MH. Har haft några Oby-3'or isärplockade på bänk - inget varken lätt eller kul jobb. (Dåliga lödningar på nätdelen, en sönderbränd ballast, konstiga DMX-fel etc). Visst dom är billiga som fan, men jag skulle satsa på att ha några extra på lager att byta med i så fall.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Ulf Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 sep 2006, 13:37
Ort: Umeå

Inlägg av Ulf Andersson »

Ok. Nu ska jag sticka ut hackan....
Har funderat en del på varför det är sådan fokusering på moving heads.
Visst, de ÄR häftiga ingen snack om den saken.
Men ska man designa en rigg i den storlek som du skissar på och den
ekonomiska ramen som det underförstått innebär så skulle jag allvarligt
fundera på att byta ut Moving headsen mot scannrar !!

Så här tänker jag:
(Som exempel använder jag martin, ersätt med ditt favvo-märke)
För priset av 4 Martin Mac 250 krypton får man 17 Mania scx 600 scannrar
Visst det är skillnad i ljusutbyte o vad de kan.

MEN lägger man ner tid på att progga scannrarna så får man ut en helt
annan upplevelse för gästen på det upplägget! Det är iaf min erfarenhet !
Hellre många enheter som har "basic funktioner" än få som kan allt utom att koka kaffe !

Med "basic funktioner" menar jag en en enhet där du kan individuellt styra Pan/Tilt/Färg/Gobo/Shutter.

Nu tar jag på mig min brandsäkra dräkt o duckar :-)

MVH Ulf Andersson

Ps
Får man välja fritt så kan man ta 16 MH, men då brukar man spräcka budgeten :-(

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Jag håller med dig helt och hållet Ulf.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Är väl inget konsigt med det. MH's är inte magiska ;) Välj det som get mest effekt för pengarna så länge det uppfyller minimikraven (funktioner, underhållskostnad, driftsäkerhet, vikt, storlek, etc, etc, beroende på vad man ska ha dem till).
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Dessutom finns det en annan aspekt när de gäller MH kontra scanners och det är hastigheten och rörelsen. I mina ögon rör sig en scanner mkt snyggare och dessutom väldigt mkt snabbare.
MH är grymma för sin flexibilitet men jag har hellre 16 scans än 16 mh på mitt dansgolv.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag tror att du kommer få problem med 100cm spegelbol. Många dörrar är anpassade efter att få in pallar etc, alltså 80cm. Satsa på en 80cm spegelboll istället. Robe DJ-scan 250 är en klockren scanner för discon. Den väger inte så mycket, den är sjukt prisvärd och otroligt driftsäker. Om man heller inte föredrar ett datorbaserat ljusbord så kan jag slå ett slag för Martin Xciter. Funkar perfekt för discon!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

David: fast en MH ser cool ut bara man stoppar i ström i den och den börjar röra sig.
(jag har också hellre scanners till discho)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

MH:s fungerar skitbra ifall man har nån konstruktion hängandes över dansgolvet, kanske inte det vanligaste på mobila discon... Hänger man MH's rakt upp å ner i en truss vid scen (eller vad det nu finns) så försvinner typ syftet med MH's...
//Magnus - Fegge & Mattes

Gustaf Söderbaum
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 apr 2007, 16:14
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Söderbaum »

Då det känns som att tanken med denna riggen är mobilitet så kommer den att vistas i många olika lokaler och därmed vill man inte behöva lägga ner för lång tid på programmering varje gång vilket det lätt blir om man väljer att satsa på att ha t ex 20 scannrar. Dessutom förlorar det alternativet ändå på mobiliteten då en moving head som gör allt utom att koka kaffe klarar av att, i besökarens ögon, fylla funktionen för flertalet scannrar och därmed får man mindre att dra på.

Men vad ni lagt fram hittills så känns det inte som att min första spec var helt ute och cyklade? Vad rekommenderar ni för märken och modeller då?

*På scanners har jag kollat på t ex Martin mania scx 600, Robe 250 XT dj scan, men oxå betydligt billigare som Futurelight och Genis Mojocolor. Visst, sistnämnda är klart sämst, men till mobilt discoanvändande?

*På moving heads har jag kollat in Martin Mac som alla pratar om, men då får man ju hosta upp en slant, och får visserligen kvalité istället för kvantitet. Jag har hört en del blandade meningar om Genis Oby-3 huven? För mig har de dock alltid funkar. Det var även nån som nämnde Futureligt tidigare, hur är det märket egentligen? Robes ClubSpot 250 CT ligger ju rätt bra till prismässigt faktiskt.

*Övrig utrustning kvittar ju som jag sagt tidigare eftersom det gäller så låga kvantiteter så det knappt blir någon prisskillnad.

För att förtydliga vad som finns så kommer det att finnas tross för att bygga både över dansgolv och scén så på det sättet kommer MH:s att funka.
<b>Logik är en systematisk metod att komma fram till en felaktig
slutsats med övertygelse.</b>

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Gustaf: om man inte vill lägga ner så mycket tid på programmering så är ju Martin LightJockey på en laptop en extremt bra styrning, ännu bättre blir den med touchscreen så kvällens DJ kan byta ljus snabbt och enkelt. Scanners eller MH:s för mobilitet kan man diskutera länge, jag tycker att båda fungerar lika bra, scanners kanske tål en massa flyttar mellan olika lokaler bättre men jag vet inte riktigt.

Skulle jag vara DJ så skulle jag helst ha både scanners (barrel och med vanlig spegel) och MH:s i min rigg över dansgolvet samt Martin LightJockey med touchscreen för styrningen så man bara behöver trycka lite snabbt för att byta ljus samtidigt som man vänder plattor.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

För vilka publikstorlekar ska mobildiscot köra. I första specen känns det som 500pers och uppåt. Och för att att avbryta så skulle det vara intressant att veta vad du tänkt att använda för ljudrigg?

Från Geni så kan jag rekommendera Shiva-200R och Spyro-250 som är riktigt vettiga.

Är du ute efter billiga scanners så finns ju Eurolite TS-255 (dock så har dom lite problem med det du inte vill ha, typ alla har inte identiska färger i färghjul, kan ju dock varit ett måndagsex (1st av 8st) studentföreningen som jag var med i har), scannrarna har dock MSD-250W och roterande gobos och för priset så är dom riktigt bra.

När du nämner Robe och Futurelight så är det väl så att (iaf. förr) så byggdes dom i samma fabrik om jag inte missminner mig?

Som Movinghead så funkar Robe:s 250XT serie utmärkt.
Johnny Andersson

Gustaf Söderbaum
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 apr 2007, 16:14
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Söderbaum »

För vilka publikstorlekar ska mobildiscot köra. I första specen känns det som 500pers och uppåt. Och för att att avbryta så skulle det vara intressant att veta vad du tänkt att använda för ljudrigg?
Den info jag har idag är att det ska användas för publik i storlek 500-1500 pers. Ljudriggen som ska åka med är i dagsläget EV DeltaMax, antal lådor efter väntad publikstorlek.
När du nämner Robe och Futurelight så är det väl så att (iaf. förr) så byggdes dom i samma fabrik om jag inte missminner mig?
Vilken fabrik det tillverkas i är ganska oviktigt då det finns många exempel på företag som tillverkar både "riktiga" grejer och "budget"-grejer under olika namn för att på det sättet täcka upp hela marknaden utan att smutsa ner det namn som används för kvalitativ utrustning.
<b>Logik är en systematisk metod att komma fram till en felaktig
slutsats med övertygelse.</b>

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

[quote="Gustaf Söderbaum"]Då det känns som att tanken med denna riggen är mobilitet så kommer den att vistas i många olika lokaler och därmed vill man inte behöva lägga ner för lång tid på programmering varje gång vilket det lätt blir om man väljer att satsa på att ha t ex 20 scannrar./quote]

Se här varför man ska ha en centereffekt i stil med Divine eller en barreleffekt som Martin EFX500. Man kopplar i och så gör den sin grej, ingen programmering, ingen tjafs. :)
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster