Problem med Martin Rush MH3

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
David Souza
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 07 maj 2017, 20:48
Presentation: Bor i Borlänge studerar på gymnasiet och har ljud och ljus som ett intresse.

Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av David Souza »

Så här är det, jag kör ljud och ljus på innebandyhall. Vi kör 4st Martin Rush Mh3 som styrs med Martin on Pc, och problemet är att ibland (relativt oregelbundet) så pekar en eller två av armaturerna åt helt ett annat håll. Det har hänt med alla armaturerna minst en gång men det är oftast en av dem. Sedan så måste man resetta ljuset för att de ska komma till rätta.

Problemet började efter att jag började programmera lite och använda gobos, olika färger och prisma. Tidigare hade dem bara kört öppet färghjul utan gobos och prisma och då hände det aldrig.

Vad kan vara problemet? Är det bara störningar i dmx slingan eller något annat?

Jonatan Bergman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 jun 2014, 01:47
Presentation: Hej jag heter Jonatan Bergman (JiBe Light)
Ort: Borås

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av Jonatan Bergman »

Testat att terminera lampan i slutet?
Hur lång är dmx slingan?

Låter som ett konstigt fel iaf.

David Souza
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 07 maj 2017, 20:48
Presentation: Bor i Borlänge studerar på gymnasiet och har ljud och ljus som ett intresse.

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av David Souza »

Jonatan Bergman skrev:Testat att terminera lampan i slutet?
Hur lång är dmx slingan?

Låter som ett konstigt fel iaf.
Jo får nog testa det då. Är inte säker på hur lång den är, men det är i taket på en innebandyplan så kanske en 100 meter.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av Jonas Larsson »

Termineringen låter som ett bra tips, oftast fungerar det ju utan problem men vet att vi hade en del problem med de tidiga enheterna. Har för mig det löste sig med terminering och ev gick någon armatur på retur.

Hade ett jobb för ett halvårsedan med ett gäng MH3 och MH4 och där blev det samma problem, någon armatur som snurrade lite hejvillt mitt i slingan, men det fixade sig direkt med terminering, så man bör ju göra det i förebyggande syfte.
//Jonas - ljudoljus.net crew

David Souza
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 07 maj 2017, 20:48
Presentation: Bor i Borlänge studerar på gymnasiet och har ljud och ljus som ett intresse.

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av David Souza »

Jonas Larsson skrev:Termineringen låter som ett bra tips, oftast fungerar det ju utan problem men vet att vi hade en del problem med de tidiga enheterna. Har för mig det löste sig med terminering och ev gick någon armatur på retur.

Hade ett jobb för ett halvårsedan med ett gäng MH3 och MH4 och där blev det samma problem, någon armatur som snurrade lite hejvillt mitt i slingan, men det fixade sig direkt med terminering, så man bör ju göra det i förebyggande syfte.
Tack så mycket för hjälpen, då är det bara att fixa en terminator och ta sig upp i taket och plugga i den, sen hoppas på att det funkar :D

Användarvisningsbild
Axel Antonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 12:33
Presentation: Ljud- och Ljustekniker i Sundsvallsområdet med omnejd. Driver AA Event och Teknik
Ort: Sundsvall

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av Axel Antonsson »

Termineringen kan ju hjälpa. Men eftersom det uppkommit efter omprogrammering känns det som att du kan ha lyckats lägga vissa positions-värden i någon av dina Cuer. Har du någon sparad fil sedan tidigare där du bara körde med öppet gobo-hjul? Isåfall prova ladda den showfilen och se om problemet kvarstår.
AA Event och Teknik - http://www.aaevent.se - Effektiva tekniklösningar för ditt arrangemang.

Tommy Lindroos
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 20:04
Ort: Sollerön
Kontakt:

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av Tommy Lindroos »

Terminering borde lösa problemet åt dig. Jag har alltid med mig en terminering på gigg i just detta syfte.
Å vi anv oss 99% av Wireless DMX
"There is no show without light"

Martin Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 16:03
Presentation: Jag är 21 år gammal ljustekniker som försöker hitta sin egen väg i denna branch.

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av Martin Andersson »

Har aldrig förstått varför man ska ha terminering, jag förstår vad ni menar och vad syftet är med den, men jag menar att jag har aldrig använt någon och aldrig haft nått problem, har aldrig sett en heller. Största riggen som jag byggt betog av:
23 Martin Viper
24 Martin Quantum Wash
36 Clay paky Sharpy
20 Martin Atomic
26 Blinders (4 och 8 lights)

Så vitt jag vet så använde vi inte terminator och om det funkar utan problem på en sån stor rigg borde det väl inte vara problem med mindre?

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av Michael Christiansen »

Martin Andersson skrev:Har aldrig förstått varför man ska ha terminering, jag förstår vad ni menar och vad syftet är med den, men jag menar att jag har aldrig använt någon och aldrig haft nått problem, har aldrig sett en heller. Största riggen som jag byggt betog av:
23 Martin Viper
24 Martin Quantum Wash
36 Clay paky Sharpy
20 Martin Atomic
26 Blinders (4 och 8 lights)

Så vitt jag vet så använde vi inte terminator och om det funkar utan problem på en sån stor rigg borde det väl inte vara problem med mindre?
Men vad då, hade alla samma startadress 001?
Hur kan du klämma in så många parameter kanaler på en dmx sträng?
Trollkarl? *kanin*

Läs detta och förstå det: http://artisticlicence.com/WebSiteMaste ... ay2017.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag skriver inte det här för att dissa dig, men det är bäst att dra lite fakta, när det väl behövs. Killarna i tråden har rätt med terminering plus att det ska vara rätt Ohmat och skärmad kabel, inget Billebro tjafs och dessutom bör ju ljusbord och lyktor ha samma fas eller i alla fall jord, vilket ju är essentiellt.

Det kan också vara en poäng, att det kan ligga nått gammalt i programmeringen och skräpa runt.

Trevlig fredag till alla!
Mvh
Michael Christiansen (DMX användare sedan 1990)
maximum bass - on all frequencies

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av Johan Fälth »

Vi har kunder som upplevt dessa problem med just MH3. Vi har själva aldrig varit med om problemt.

Synonymt med alla dessa kunder har varit att dom alla använt nån form av enklare styrning/ljusbord, ofta Dator baserat med dongel. Vet inte om det har något med saken att göra, att det inte är samma output på signalen som på ett Konsolbord? (Skjuter från höften)
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Martin Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 16:03
Presentation: Jag är 21 år gammal ljustekniker som försöker hitta sin egen väg i denna branch.

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av Martin Andersson »

[Michael Christiansen]

Riggen var fördelad på 3 rån + front så tror vi körde 1-2 slingor från NPUn till varje tross och 1-2 splitter på varje tross.
Bilagor
47319792_521037541717480_380258580273561600_n.jpg
Senast redigerad av 1 Martin Andersson, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av Niklas Elste »

Hej jag föreslår att minska slingorna och köra splitter

Har råkat ut för att vissa amaturer inte klarar snabb DMX

men här om dagen råkade jag ut för en dimmer som inte klarade saktagående DMX och då ska jag säga att det definitivt inte var den mest saktagående DMXen jag har sätt dock lustigt att det då inte är konsekvent

så jag tippar störningar på dmxen

ligger signal och kraftkablar i hopp

Martin Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 16:03
Presentation: Jag är 21 år gammal ljustekniker som försöker hitta sin egen väg i denna branch.

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av Martin Andersson »

Martin Andersson skrev:[Michael Christiansen]

Riggen var fördelad på 3 rån + front så tror vi körde NPU till splittrar, 1-2 slingor till varje tross och 1-2 splitter på varje tross.

Användarvisningsbild
Pehr Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 10 nov 2018, 19:24
Presentation: Har arbetat som DJ och med scen-, ljud- och ljusteknik i alldeles för många år. Det är en hobby som aldrig slutar att gå över styr.
Ort: Göteborg

Re: Problem med Martin Rush MH3

Inlägg av Pehr Larsson »

Martin Andersson skrev:[Michael Christiansen]

Riggen var fördelad på 3 rån + front så tror vi körde 1-2 slingor från NPUn till varje tross och 1-2 splitter på varje tross.
Att inte använda DMX-terminering fungerar ofta och speciellt så länge du inte har för långa slingor från respektive splitter. Men ibland kan det uppstå spökfel med signalen, så som den som beskrivs i tråden här och jag har varit med om det många gånger. Oftare när man har långa slingor eller många enheter på varje slinga.

Nu för tiden använder jag alltid terminering för att slippa lägga tid och frustration på felsökning. Ser inte riktigt poängen med att chansa för att det oftast fungerar med tanke på hur lite tid det tar att stoppa i ett mostånd. :wink:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster