Snö

Här kan du efterfråga utrustning för dina tillfälliga hyresbehov.
Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Snö

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tjena,

SKa göra en julshow där dom vill ha med snö på vissa nummer,
Sist jag körde den här showen gjorde vi ett litet hemmabygge på en snömaskin som funkade bra, Vi hade också någon typ av konstsnö flingor, som ajg tror vi köpte från spectra, jag hittade det inte i katalogen när jag kollade, Någon som vet vart man får tag i det?
//Carpvik

Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 07:04
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olof Lindvall »

Hej Christoffer,

Kul me snö! Vi kan erbjuda allt inom snö, både inomhus och utomhus, teater till film. Vi har argenturen för snowbuissnes i Sverige. Hör av dig med vad för sort du behöver via PM så ska vi se vad vi kan ordna.

// Olof, Panorama
MVH
Olof Lindvall

Stage & EventLight Stockholm
+4670-39 40 131
olof@stageeventlight.se
http://www.stageeventlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Hej och hå igen,

Har kollat lite på Antari S100 II, det ska tydligen vara en snömaskin, någon som jobbat med den? Hur funkar den isåntfall? Blir det snyggt o bra?

Någon som har på hyran?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Christoffer Carpvik skrev:Hej och hå igen,

Har kollat lite på Antari S100 II, det ska tydligen vara en snömaskin, någon som jobbat med den? Hur funkar den isåntfall? Blir det snyggt o bra?

Någon som har på hyran?

DaFreak i Skövde har en Antari S100 på hyran...
//Magnus - Fegge & Mattes

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Magnus Jerkrot skrev:
Christoffer Carpvik skrev:Hej och hå igen,

Har kollat lite på Antari S100 II, det ska tydligen vara en snömaskin, någon som jobbat med den? Hur funkar den isåntfall? Blir det snyggt o bra?

Någon som har på hyran?

DaFreak i Skövde har en Antari S100 på hyran...

Okej, vet du om den funkar bra? Finns någon från DaFreak representerad här på forumet så man kan prata med dom? Eller någon som kan PM:a mig någons mailadress.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Christoffer Carpvik skrev:
Magnus Jerkrot skrev:
Christoffer Carpvik skrev:Hej och hå igen,

Har kollat lite på Antari S100 II, det ska tydligen vara en snömaskin, någon som jobbat med den? Hur funkar den isåntfall? Blir det snyggt o bra?

Någon som har på hyran?

DaFreak i Skövde har en Antari S100 på hyran...

Okej, vet du om den funkar bra? Finns någon från DaFreak representerad här på forumet så man kan prata med dom? Eller någon som kan PM:a mig någons mailadress.
Viking Grandin heter han här på forumet...
//Magnus - Fegge & Mattes

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

Vi använder 2st Antari S100 (inte version 2) på en julshow och det blir väldigt snyggt. Dom kastar en jämn ström på ungefär 4 meter, så har du 8 meter scen så häng en i varje ända så har du en snygg snöridå. Minus är dock ljudvolymen som överröstar en dammsugare samt att det blir VÄLDIGT halt på ett scengolv.

Glöm inte att späda ut vätskan till närmare 95%... funkar jättebra ändå, men det blir obeskrivligt halt! trust me ;)

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Niklas: Kan man inte ställa hur "hårt" eller hur långt den ska kasta ut snö? Späda ut vätskan med vatten? Jag ska bara täcka en liten liten del av en 10 meter bred scen...jag kommer också att ha ett svart "mässgolv" från elmia som scengolv, så halt blir det nog inte. Blött då kanske.

Men frågan blir ju då

Ska man späda ut "skiten" med vatten? Och kan man ställa hur långt man vill kasta eller är det bara "på eller av" som gäller.
//Carpvik

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

Man spär ut vätskan med vatten, mellan 90-95% (dryg vätska). Det blir ju skum av det hela. Du kan välja hur mycket snö det ska komma (antingen via dmx eller på den medföljande kontrollen). Längden ställs in med två lägen genom att slå om en brytare bak på maskinen om jag inte minns fel.

Ang. "halkan" så klarar du dig nog rätt bra med mässgolvet. Kan bli blött efter en stund bara...

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Okej, men minimum i "kastlängd" är typ 4 m? och maximum jätte långt? haha.

Men i vilket fall så blir det en snygg och jämn snö som går att använda även på seriösa tillställningar? Det ser inte ut som att de bara sprutar snö liksom?
//Carpvik

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

hehe... dessvärre är är det på max som den kastar 4m (en uppskattad längd, kanske kastar 5m...) Det bästa är att försöka få den bakom en tross, ett tak på en teaterförsöka få den bakom nåt.
Vet inte vad du skall göra på elmia men strålen är som från en rökmaskin fast det faller ner... vet inte hur jag skall förklara. ;)

Det blir en snygg och jämn snö om du kan dölja själva strålen
.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

nejnej, jag ska inte vara på elmia, dom som har showen har hyrt in golvet därifrån, vi kommer vara i en kyrka, en variant är att gömma den uppe på en orgel.

Kul att det står på alla hemsidor att den kastar 5-10m. haha. men för mig är det bättre om den inte kastar sålångt. Tack så mycket för svaren Niklas.

Nu återstår då, är det någon som har en sån här maskin som dom vill bli av med billigt eller någon som vill hyra ut den billigt i en vecka i början av december.
//Carpvik

Johan Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 19:27
Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan Olsson »

Fick för mej att jag hade sett en snömaskin på totalljud här i jönköping och jag fick rätt
http://www.totalljud.se/prod_show.asp?I ... =968510755

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Yes dom har en,

vill dock inte köpa en, vill helst hyra, men alla verkar ta mer betalt för att hyra en vecka utan vätska än att köpa en med vätska..haha.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Köp en, använd och sälj begagnad till halva priset. Blir förmodligen billigare än att hyra.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

det verkar så....totalljud(förlåt) säljer den med vätska för totalt 3145 :- inkl. moms. det är ju inte dyrt, ska kolla vad dom som vill ha de säger
//Carpvik

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Pelle på Stagelight i Jönköping har ett eget system för att framkalla naturtrogen snö. Det består av avlånga "rullar" som man lägger små plastflingor i. I princip helt ljudlöst och hastigheten (mängden snö) styrs med DMX. Snacka med honom! Har du inte numret kan du slå en signal till mig så får du det. Lycka till!
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Viking: Vet att pelle har den varianten, är dock helt säker på att han använder det på en stor julshow han levererar till...Men dom är bra hans maskiner annars. Nummret har jag redan.
Har dock fått tag i en Antari S-100 nu. Någon som har ris eller ros att berätta om den, alltid bra att höra från folk som har erfarenhet av prylar. Att det blir halt har jag redan förstått, men ingen som direkt har beskrivit hur pass bra snöfall det blir osv.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Enda erfarenheten jag har av dom är att dom funkar bra tills dom är fulla med frigolitkulor...

vi körde med sådana när vi var ute med dreams och snöparty....

men du va det ju frigolitkulorna som var det roliga.... sitter fortfarande kulor i taken runt om i landet på krogar =)

synd vi inte får köra med dom längre...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

Vi har en S-100 II. Låter som sagt rätt mycket men ger väl en helt OK effekt. Har inte använt den så mycket än, hade väl kanske tänkt att det blir nåt till julshowerna nu.

Kan man spä ut den überdyra snövätskan 10 ggr eller snackar ni om något koncentrat då?
Martin / Optisound

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 60 och 0 gäster