Projekteringsmjukvara

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Projekteringsmjukvara

Inlägg av Mikael Thieme »

Vilken - om någon - mjukvaruplattform använder du för projektering/predikering av tillfälliga och fasta högtalarinstallationer?

Själv använder jag ofta d&b ArrayCalc men det klarar bara de allra enklaste behoven. Jag letar efter en generell plattform som inte är produktspecifik, som har 3D-möjligheter, reflekterande ytor etc.
EASE borde vara det mest logiska alternativet men det finns ju fler, bl.a. Bose Modeler. MAPP Online använder jag då och då, men där är man dels låst till produktfloran och dels begränsad till 2D.

Tankar, förslag, erfarenheter?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Mupp Online är ju ett otroligt kraftfullt verktyg på många sätt, men som du säger, begränsat till Meyers sortiment. Dessutom kan jag tycka att det krävs lite väl mycket bakgrundskunskaper för att nå dit man vill. Det är inte riktigt avpassat för att man snabbt ska få till en ok prediktion. EASE är väl det bästa generiska verktyget antar jag men jag har ingen stor erfarenhet av detta.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Inlägg av Carl Bergander »

l-acoustics har ju ett system, men jag vet inte om det är begränsat till deras produkter.

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Projekteringsmjukvara

Inlägg av Anton Jonsson »

Kostar Mapp Online Pro något ? har inte hittat någon info om det.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Projekteringsmjukvara

Inlägg av Måns Nilsson »

EASE verkar vara väldigt poppis.

Som jag minns tycker många att Meyers EASE-data är lite kasst; det är för låg upplösning. Men andras (speciellt Ronkles-Hünz) data lär vara excellent.

L-Acoustics är väl "bara" ett Excel-ark som berättar hur man ska hänga, och MAPP är väl samma fast en Web-app. (150ggr CPU-utnyttjande, och 3% av kompatibiliten men det är MODERNT!)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Projekteringsmjukvara

Inlägg av Jocke Hammar »

Måns Nilsson skrev:EASE verkar vara väldigt poppis.

Som jag minns tycker många att Meyers EASE-data är lite kasst; det är för låg upplösning. Men andras (speciellt Ronkles-Hünz) data lär vara excellent.

L-Acoustics är väl "bara" ett Excel-ark som berättar hur man ska hänga, och MAPP är väl samma fast en Web-app. (150ggr CPU-utnyttjande, och 3% av kompatibiliten men det är MODERNT!)
EASE utvecklas ju av R-H så deras data borde vara bra.

L-acoustics Soundvision är ju ett 3D program, men det är bara till för förutsägning av täckning, det tar inga akustiska hänsyn. Dessutom är det begränsat till L-acoustics produkter.
Dom flesta högtalartillverkare har något men av de jag sett är nog soundvision det mest flexibla.

Ett annat program värt att nämna är svenskutvecklade CATT, har kanske inte lika bred spridning, men är å andra sidan helt tillverkaroberoende, till skillnad från EASE.
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Projekteringsmjukvara

Inlägg av Måns Nilsson »

Jocke Hammar skrev: Ett annat program värt att nämna är svenskutvecklade CATT, har kanske inte lika bred spridning, men är å andra sidan helt tillverkaroberoende, till skillnad från EASE.
Det verkar ju SJUKT kompetent. Lämnar ju 99% av branschen bakom sig (inklusive undertecknad, som sov på mattelektionerna) med avseende på vad man behöver grokka för att använda det. Gör troligen riktigt bra förutsägelser om man ger det vettiga data.

Fredrik Setterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 03 dec 2008, 23:08
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Projekteringsmjukvara

Inlägg av Fredrik Setterberg »

Måste bara slänga in ett inlägg i debatten här.
EASE utvecklas av ADA i Berlin, ett högtalarmärkesoberoende företag som pysslar med akustikkonsultation och mjukvaruutveckling. Av olika anledningar är Renkus-Heinz distributör av EASE världen över, mest på grund av gamla band mellan respektive ägare. Dock är inte EASE på något sätt bundet till Renkus, alla tillverkare har samma möjlighet att själva skicka in sina högtalardata till ADA och få med dem i programmet. I och med den senaste versionen av EASE (4.3) har Meyer skickat med data på sina högtalare. Det är främst på grund av att man numera kan importera högtalardata med en grads noggrannhet, något som Meyer själva har i MAPP Online.
Jag använder EASE oerhört mycket i mitt arbete och är mycket nöjd. För de som inte behöver bygga upp lokaler och simulera så ofta så kan vi på Soliflex hjälpa till. Vi har bland annat byggt modeller av Nya Gamla Ullevi (a k a Hoppborgen), Nya Malmö Stadion, Idrottsparken i Norrköping, Nationalmoskén i Qatar med mera.
Det var det hele.
Hälsningar
Fredrik Setterberg
Soliflex Svenska AB
http://www.soliflex.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster