Om ni hade...

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.

Om ni hade...

Inlägg av Jakob Nilsson »

Om ni hade 150 000 kr och skulle bygga upp ett PA. Hur skulle ni då använda pengarna? Tänk på att allt måste köpas, inte bara dyra saker som steg och mixer utan även kablar, stativ m.m.

Räkna på ett normalstort system, typ 24 kanalar och för en publikmängd på mellan 300 - 500 pers.

Skulle vara kul att se vad folk priorterade.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Leta på begagnad utrustning, inte bara i sverige utan i tyskland.
Satsa på bra topplådor å ett hyfsat bord.

Köp komplett så du kan göra jobb direkt. När kulorna börjar trilla in kan man köpa på sig lite "lull lull"

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag skulle lätt satsa på en digitalmixer, typ Yamaha DM1000, dom e inte så dyra längre. Du behöver en case, å sen e allt klart. Om man jämför med ett analogt system så blir det bra mycket billigare och det är så mycket mer lättjobbat! Du slipper köpa på dig dubbla case, kompressorer, effekter, eqs å en massa multikabel mellan mixer och effektrack. Sen skulle jag satsa på begagnade högtalare, steg, mikar med mera.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Om man inte ska ha andra som mixar på den så är digitalmixer vägen att gå. Många gästande tekniker skyr fortfarande digitalmixrar.
"This is the updated input list"

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag tycker att det är framtiden med digitalmixrar och om man ska bygga upp någonting på nytt så tror jag att det är dumt att satsa på annat än digitalt. Men det är som du säger, marknaden är inte riktigt mogen för det än, särskilt inte om man ska sub-hyra ut utrustningen... Det är synd!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Och det alla verkar ganska tydliga med är att för 150k får man inte ett komplett PA hur gärna man än vill. Om man ska kunna arbeta med det.

undantag finns men det är inget som nån här skulle använda frivilligt!

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Heh, på tal om billiga PA.n så gör jag en installation me några till i en kyrka nu, vi har fått loss roliga grejor för billiga pengar.

2st. SLS LS8695
4st. SLS LS8800
2st. RCF ART705as
1st. Mackie TT24
1st. Mackie DFX6
1st. Mackie DFX12
+ div. Beyerdynamic mickar och kablage, stativ,multikabel(Procon 24/4)

till detta även ett aktivt litet PA att ha som portabelt..med DFX mixrarna och RCF ART 310 och ART 312 2st av bägge.

Allt detta för 180 000:-
PRISVÄRT!
Senast redigerad av 1 Christoffer Carpvik, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Gustaf skrev:Och det alla verkar ganska tydliga med är att för 150k får man inte ett komplett PA hur gärna man än vill. Om man ska kunna arbeta med det.

undantag finns men det är inget som nån här skulle använda frivilligt!
Visst kan grabben få tag i ett Pa för 150000kr

Tittar man lite snabbt på blocket finns det mycket beg.

Tex Crypton killarna har bara ett hög.system för ca 65000kr
Bilagor
begstor_rcf.jpg
begstor_rcf.jpg (65.07 KiB) Visad 7435 gånger

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Den här diskussionen var uppe för ungefär ett år sen. Svaret var nog "börja med mixplats och jobba sen vidare", tror jag.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ni "grabbar runt 40"!

Jag kan hålla med om att ynglingarna kan bli lite sturska ibland, men här är jag beredd att hålla med dem.

Idag är det dels billigare att köpa digitalbord än en analog mixplats, ofta mycket billigare till och med. DM1000 är faktiskt ett lysande exempel. Innan du har byggt en analog mixplats med all processing, rackar, multikablage mm så har du faktiskt nästan köpt två DM1000. Samtidigt så tar du kanske 20% av lastytan och vikten. Jag var länge lite feg på det där med digitalt jag med, men har insett dels hur smidigt det är och dels att jag skulle bli frånåkt om jag inte "bet i det sura". Digitalt är här för att stanna, och det blir allt färre tekniker som vägrar köra digitalt. Jag har ärligt talat inte haft en enda som vägrat sen jag uppgraderade (och jag tycker verkligen jag uppgraderade). En och annan har varit lite tveksam, men med 15 minuter snabbkurs har alla gjort giget med bravur.

Och visst går det att få ett grundläggande PA för 150 loppor, särskilt med lite shoppande på begatmarknaden på högtalare och steg. Inget extraordinärt på något sätt, men ett rock'n roll-PA som lirar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Lite sturska? Jag har mer än en gång betett mig som en idiot på det här forumet, det erkänner jag :roll: Visst får man ett PA för 150k, men inte komplett med en riktig mixplats, monitorsystem, mikar och allt kablage. Vi sitter här i min studentförening och kikar på nytt PA, och det drar väldigt lätt iväg, och då behöver vi egentligen en till mixplats, en ny multi o.s.v.

Därför var helt enkelt mitt tips att man lägger till 150k. Ett annat alternativ är givetvis att köpa ett Yamahabord begagnat, och till det lite begagnade mikar, och bygga därifrån.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Vi sitter här i min studentförening och kikar på nytt PA, och det drar väldigt lätt iväg, och då behöver vi egentligen en till mixplats, en ny multi o.s.v.

Därför var helt enkelt mitt tips att man lägger till 150k. Ett annat alternativ är givetvis att köpa ett Yamahabord begagnat, och till det lite begagnade mikar, och bygga därifrån.
Nu tror jag iofs ni ligger "lite" över den klassen på PA jag tänkte mig i mitt svar, både i storlek och kvalitet. För inte så himla mycket mer än 150 loppor går det nog att få ett litet PA för 300 personer. Det kan man nog plocka ihop på de svenska hyrföretagens begatsidor utan något större problem.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Visst ligger vi lite över den klassen PA som får anses som basic, men fortfarande är det väldigt lätt att det drar iväg. Rackman skriver "Tänk på att allt måste köpas" och då är det här en väldigt svår fråga tycker jag.

PA, mixplats, multi, monitorsystem, mikar, stativ, elcentral, ström, packcase till allt... 150k tycker jag helt klart är i underkant, och jag skulle isf satsa på valda delar, och hyra PA sålänge, eller kanske hyra någon annan del.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Skulle jag få 150papp och skaffa prylar till så hade det antingen en mindre begagnad rigg så får man hyra in på de större jobben eller så hadde det blivit en komplett mixplats och sen hyra in resten till jobben. Troligen hadde det blivit det förstnämnda

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.

Inlägg av Jakob Nilsson »

Ja visst skrev jag en svår fråga. Det som kostar är ju egentligen de billiga prylarna... 20 st mickstativ kostar ju typ 10000 inkl moms, 30 mickkablar runt 7000, elcentral + diverse elkabel blir ju lätt 5000. Så visst blir frågan svår. Oftast "glömmer man bort" att räkna på kablar. Jag köpte in en anläggning åt en jazzgrupp för ett tag sedan, de hade själva räknat ut att det skulle kosta 15 000, men när jag påpekade att de inte räknat med kablage och högtalarstativ, blev priset ett annat. Det slutade på 20 000 istället.

Skriv svar