PA Rigg hemma

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie
Presentation: Är en kille från Närke med stort intresse av musik och ljudanläggningar. Har ett stort Pa som hemmastereo,där Dödsmetal manglas på hög volym...

PA Rigg hemma

Inlägg av Ronny Emanuelsson »

Tjena!

Är ny här på forumet och tänkte kolla om någon har erfarenhet av att ha PA grejer hemma.
Jag har nämligen detta som hemma stereo:

Toppar: B&C de 750,dubbla B&C 12" midbasar. 12" drivs av ett Lab4000,De 750 av ett lab1600
Basar: 4 st Eighteen sound 18lw1400,2 st B&C 18TBX100. Drivs av ett lab4000.
Delningsfilter: Dbx Driverack PA
Mixer: Denon Dn-x 800

Det jag inte är 100% nöjd med är topparna.
Någon som har förslag/funderingar på andra toppar/andra element som skulle passa bättre hemma än dom jag har? Som låter bättre på sång/röster tex.

Observera att jag vill ha förslag på saker som spelar starkt och rent,men som helst inte kastar ljudet fullt lika långt som De 750 gör,nu har man ljudet i ansiktet typ. Och gärna lite snällare ljud skulle inte skada heller.
2" är ganska arg.. Och lite svår att tygla tycker jag även med EQ.

Nu delas det såhär: Bas: 30-80 hz,Mid: 80-1000 hz,High: 1000- Verkar det vettigt?

Jag är lite knäpp,jag vet, men jag gillar verkligen att spela högt och inom hifi finns inget som kan spela så högt som jag vill o låter rent. Som inte kostar sjusiffrigt vill säga.
Och nej,jag är inte hörselskadad..

Mkt tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Re: PA Rigg hemma

Inlägg av Hasse Queisser »

Ronny Emanuelsson skrev:Observera att jag vill ha förslag på saker som spelar starkt och rent,men som helst inte kastar ljudet fullt lika långt som De 750 gör
Det är en myt att vissa högtalare "kastar" längre än andra. Alla högtalare lyder under samma fysiska lagar, dvs de tappar 6 dB per fördubblat avstånd (med viss reservation för linjestrålare).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

haha i tonåren hade jag en polare som hade dubbla 15" basar bakom soffan.
nånstans där föddes mitt intresse för PA-högtalare. :o

själv har jag numera clas ohlson högtalarpaket hemma. att bära en SB218 två trappor till inflyttningsfesten har stannat på skämtnivå.
klart det vore kul att ha genelec eller nåt hemma men finns så mkt annat skoj att lägga pengarna på privat..

du får nog köpa ganska dyra PA-högtalare om det ska låta riktigt bra. koaxial är ju aldrig fel på korta lyssningsavstånd.
kolla L-acoustics 112P/115P eller Genelec 8040/7050.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Presentation: __________________________________________________

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Bra ljud och högt ljudtryck: Feta studioburkar som Anton föreslår ovan...

Själv hade jag ett par Cerwin 18" Jr-horn hemma i pojkrummet ett tag, drivna
av ett LAB 1000, ovanpå det ett par hornförsedda 12" som toppar drivna av ett
Power APK-steg (finns de fransoserna kvar föresten?).

/M

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie
Presentation: Är en kille från Närke med stort intresse av musik och ljudanläggningar. Har ett stort Pa som hemmastereo,där Dödsmetal manglas på hög volym...

Tack för svaren!

Jag har kikat på genelec burkar,men de är så dyra...
Ok,så det kastas inte olika långt alltså?
Det upplevs som att ljudbilden är precis vid ansiktet ungefär.
Lyssnar man på hifi tex så är ljudbilden inte alls i ansiktet utan mer behagligt typ mellan högtalarna.
Det ljudet är skönare att lyssna på,men så var det aspekten med ljudtrycket..

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Ni pratar om olika saker, ljudtrycket avtar alltid med kvadraten på avståndet när det gäller punktformiga ljudkällor. Däremot så är väl djup och breddinformation i stereosignalen av underordnad betydelse när det gäller en PA-högtalare och jag tror det är det du beskriver.

Det du beskriver som en nackdel är oftast en fördel när man mixar live-ljud, men typiskt sett är inte din konfiguration så där väldigt "in your face".

Har du testat så att det inte beror på att du har för mycket nivå till HF-drivern och att den återger för lite information över typ 10 kHz? Att lyssna på en horndriver på det avståndet är inte riktigt det man vill ha för att det ska låta snyggt, det är bara starkt som gäller.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Överst på min önskelista för hemmabiohögtalare:

5 st. Genelec 6010A aktiv monitor
1 st. Genelec 5040A aktiv bashögtalare med fet volymkontroll för hela systemet

Valfri surroundförstärkare med lineout alt. surroundförsteg. Låter hur bra som helst.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Ronny Emanuelsson skrev:Jag har kikat på genelec burkar,men de är så dyra...
Ett extremt kostnadseffektivt alternativ för dina behov kan vara detta: http://www.blocket.se/alvsborg/PA_anlag ... w=3&last=1 .

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie

Ja,den faller ju av efter 10 khz ganska kraftigt.
Därför har jag sänkt miden på den,för att inte förlora headroom.

Har testat sänka nivån till den, men då låter det ju crap totalt
Har också testat att höja nivån över 10 khz stigande för att kompensera fallet som blir,men det bli ännu sämre.

Nu låter det inte jättedåligt,absolut inte, men det låter inte som jag vill att det ska låta.
Om man ska lyssna på kortare avstånd,vad skulle du rekommendera istället för min horndriver?
En coax?

Det måste finns Pa burkar som spelar finare än mina gör och ändå har högt ljudtryck,eller?

Lite snällare ljud och bättre på röster/sång och samma output som nu,då är vi hemma.

Någon som hört BMS 4590?
Den ska vara riktigt grym vad jag har förstått.

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie

Testade en grej på sköj bara..
Mina toppar ska vara relativt lika JBL srx722 i karaktären,iaf enligt konstruktören av mina.
Kom då på en snilleblixt,i Driveracket finns ju Den modellen med, med färdiginställd EQ,delningar o sånt.
Så jag gjorde ett program som att jag hade dessa som toppar.
Med lite finjustering så låter det faktiskt lite bättre nu tycker jag.

Kom på en annan grej,borde det inte vara bättre med en 1" Driver istället för min 2"?
De 250 ska ju ha mkt rakare kurva än mina har och låta snällare.
Är ju även bra mkt billigare.
Kanske inte fixar samma output,men det kan inte vara mkt som skiljer eller vad tror ni?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

1" låter generellt sett snällare än 2". Distar tidigare, har mer utsträckt frekvensgång uppåt men klarar inte lika mycket neråt. Troligen ett mindre dåligt val för dig.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Ronny Emanuelsson
Rookie
Rookie

Har nu fått tips om dessa element till toppar,vad tror ni om det?

Bms 15cn682 Coax och Rcf MR8N301.

Skulle detta kunna funka bättre hemma än mitt nuvarande gör?

Skriv svar