I vilken ordning?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

I vilken ordning?

Inlägg av Anders Brandén »

Satt och disskuterade med några polare och tyckte att det kunde vara kul med lite andra synpunkter.

Vilken ordning editerar ni EQ, kompressor och ev extra EQ?

Exempel: Säg att ni ska EQa en baskagge. Förutom mickpreampen på mixerbordet finns även en kompressor och en extern grafisk EQ. I villken ordning ställer ni in de olika parametrarna?

Själv skulle jag använda den externa EQn först, följt av kompressorn och till sist mixerbordets EQ.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Den grafiska eq:n är till för att eq:a själva högtalarsystemet. Därför när man ska ställa den använder man oftast något material som redan är "klart" (dvs inte o-eq:ad baskagge). Vissa kör med en inspelad låt dom känner till. Andra kör med sin egna röst. En del kör med rosa brus och mäter med mätmik för att se vad dom ska göra med den grafiska eq:n.

Ska jag göra baskagge är således redan den grafiska inställd och jag eq:ar på kanalen.

Sen hur kompressorn ställs in beror ju på var den sitter inkopplad. Är det på utljudet, så är det förmodligen inte jag som kopplat in den, för där använder jag aldrig kompressor. Möjligen att man ställer den som limiter för att spara systemet / säga till när man pressar för hårt... Är kompressorn däremot insertad på baskaggekanalen så ställer jag den allt eftersom (samtidigt/efter att jag ställer kanal eq).

var detta svar på din fråga eller missförstod jag? :p
Senast redigerad av 1 David G. Åhman, redigerad totalt 0 gånger.

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Är den externa EQn FOH eqn?(korkad fråga men det framgår inte :))
Om det är så så hade jag lätt rattat:
1. Mixereq
2. Kompressor/Gate
3. foh eqn hade jag redan ställt in då jag soundcheckade med musik från skiva osv.... men kan även ändra på den.. men det är sista utvägen typ..

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Det jag menar är att både den externa Eqn och kompressorn ligger på en insertslinga på kanalen.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Ta bort den grafiska eq:n. Det du inte kan göra med en 4 bands (semi)parametrisk eq på en baskagge kan du inte göra med en 31 grafisk heller. Får du inte till det är det något annat som är fel. PA:t, mick- val/placering eller trumman. Eller möjligtvis SBS, dvs Skit Bakom Spakarna.

Möjligtvis kan du du använda den grafiska eq för att påverka vad som triggar kompressorn men med så smalbandig signal som bastrumma tycker jag inte det verkar så vettigt heller.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

När jag gör teater så använder jag en grafisk insertad på myggruppen. Den använder jag för att skära ut rundgångsfrekvenser. Anpassningar till enskilda skådisar gör jag på 4-bandaren.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Även det är en grafisk eq sämre på. Inserta gärna en grupp eq men använd en för ändamålet lämplig sådan, dvs en parametrisk.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Per Johanson skrev:Ta bort den grafiska eq:n. Det du inte kan göra med en 4 bands (semi)parametrisk eq på en baskagge kan du inte göra med en 31 grafisk heller. Får du inte till det är det något annat som är fel. PA:t, mick- val/placering eller trumman. Eller möjligtvis SBS, dvs Skit Bakom Spakarna.

Möjligtvis kan du du använda den grafiska eq för att påverka vad som triggar kompressorn men med så smalbandig signal som bastrumma tycker jag inte det verkar så vettigt heller.
Skit i allt utom Mixerbordets EQ. Använd kompressorn till nå annat......

Har fortfarande aldrig hört en konsert där jag tänker "fan vad snygg kagge undra vad han har för eq:ar eller kompressor".....

Lägger jag mer än 15 sek på att lyssna på baskaggen när jag är på konsert så är den för starkt mixad......
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Håller med!

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Martin Johansson »

Tobbe/per:
detta beror väl helt och håller vad det är för musik man mixar och hur man vill att den musiken skall låta... mixar man all musik lika så kan man väl tänka så, men då blir de ju inte så kul=)

Den grafiska eqn skulle jag kopla bort, finns det så mycket kompressorer så det räcker till andra saker jag vill ha komp på och jag skall göra sådant ljud så vist men det är ju inge krav, just baskagge klarar man i nästan alla fall utan komp....

men jag tycker att kommer man fram till att det låter bra om man använder både grafisk och parametrisk eq och komp och gate osv. så tycker jag man skall använda de.

i min mening finns det inga rätt eller fel i ljud skruvandet!!

//
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Martin Johansson skrev:Tobbe/per:
detta beror väl helt och håller vad det är för musik man mixar och hur man vill att den musiken skall låta... mixar man all musik lika så kan man väl tänka så, men då blir de ju inte så kul=)

Den grafiska eqn skulle jag kopla bort, finns det så mycket kompressorer så det räcker till andra saker jag vill ha komp på och jag skall göra sådant ljud så vist men det är ju inge krav, just baskagge klarar man i nästan alla fall utan komp....

men jag tycker att kommer man fram till att det låter bra om man använder både grafisk och parametrisk eq och komp och gate osv. så tycker jag man skall använda de.

//
I min mening så är det fel att använda parametrisk eq, kompressor och grafisk eq på 1 kanal på bordet........

kanske skulle ta bort Live Sound från din signatur nu när dom gått i konkurs.....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Martin Johansson »

jasså!! kände jag inte till

ja den signaturen va kanske inte så uppdaterad=) va ett tag sedan jag gigga me dem.
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Martin Johansson skrev:Tobbe/per:

//
Behöver du kompressor, gate, grafisk eq samt bordets eq för att få till ett ok bastrummeljud är det något annat som är fel. Att skapa ett sound är en sak men att använda fyra mojänger för att göra det gör bara livet komplicerat. Och dyrt. IMNSHO.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Vet inte om bastrumma bara var ett (illa valt) exempel men normalt sett brukar ju bastrumman vara det som är enklast att få till med minst mojänger. Eftersom man kan placera miken på så många olika ställen utan att få för låg nivå in så går det att akustiskt få till det mesta som man kan göra på en eq.

Skriv svar