Köpråd #2: Mikrofon till Smaart

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

hah lol

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Givande inlägg Polkaz.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

dawen skrev:loudnlight: Om du läst igenom vår kritik ordentligt hade du antagligen insett att den är aningen mer nyanserad än så.

Behringer som företag är inte skit. Deras kopierande tycker jag dock är moraliskt förkastligt. Är du med?
Mycket kritik kring Behringer. Personligen har jag rätt mycket behringer prylar, några kompressorer, en eq, v-verb, några lineboxar, t.om. några mickar och dessutom två st. basförstärke (som jag är grymt nöjd med).

Visst låter inte allt perfekt, men det funkar. Måste man ha 6 kompressorer och 4 eq och inte har 60 000 som ligger och skräpar, så är ju det nästan bara Behringer och Alto man kan satsa på.

Just nu ligger mina behringer lineboxar på hyllan och vilar, eftersom jag köpte ett gäng Samson boxar. När jag får råd ska väl även de bytas ut mot BSS eller TL Audio, men kort sagt har behringer boxarna varit ena riktiga arbetshästar.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

rackman: Begagnat går jättebra det också. Jag köper hellre begagnat än kopierat iaf, dels för att det oftast är bättre produkter, och även för att jag vet att det i slutändan resulterar i mer pengar till R&D.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Men det var väl ett jävla tjat om kopior.. Alla vet att de kopierar, de är billiga och de flesta har inte råd att köpa annat i början för att komma igång. Kan vi släppa detta nu??

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Och det är en lika dålig affär varje gång, så det förtjänar väl att upprepas? Buy once, cry once är en bra devis.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Brolin: Det är stämmer ju inte. Det finns Alto, Phonic och andra företag som åtminstone inte stjäl design rakt av och kostar ungefär lika mycket. Dessutom kan man köpa saker begagnat.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Men är det någonsin någon som har påståt att det skulle vara marknadens mest pålitliga grejer?? Man vet vad man får. Varför behöva upprepa detta gång på gång??

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Öh, jag är inte helt säker på att alla som handlar kompressorer av Behringer känner till hur Udos affärsmetoder historiskt sett ut.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Nä, men... Det som är lite intresserade av ljud/ljus-teknik hinner nog få den uppfattningen ganska fort. Övriga skiter nog fullständigt i det. De får en "häftig pryl" för lagom lite pengar.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jo men en häftig pryl som inte går att använda. Det är i väldigt många fall bättre att lägga pengarna på en beggad Klark, BSS eller Drawmer.

För övrigt är det väl en tidsfråga innan bra analog teknik kommer att försvinna från marknaden, riktigt bra saker kommer säkert att efterfrågas men lite billigare saker kommer nog att få tuff konkurrens av digitalteknik.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Men tror du att 15 årige kalle som ska börja med mobildisco verkligen köper beggad Klark etc, när han kan gå in på Börsen i närmaste lite större stad och köpa en ny häftig blinkande pryl för mindre pengar? Knappast. De är precis den målgrupp som Uli tillverkar för, tillsammans med tex folk som ska börja med en hemstudio eller liknande. De ÄR inte gjorda för proffsmarknaden och påstår inte heller det. Att då gnälla på att det är skit är väl bara onödigt? Prylarna fyller ett alldeles utmärkt syfte som nybörjargrejer som de flesta kan ha råd med. Varför då gnälla? Det är nog fasen inte många som inte har använt produkterna i början. Man får helt enkelt vad man betalar för och vill man ha bättre grejer kan man ju alltid köpa dom, utan att ens behöva fundera på att det finns Behringerprylar. Ingen tvingar nån att köpa dom.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ja med tanke på att innan behringer fanns så fanns det inga billiga prylar att köpa i princip så har nog rätt många inte börjat med billigt skit alls. Då fick man väl köra utan kompressorer och eq´s antar jag. Och frågan är om man inte klarade sig minst lika bra.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Faktum är dessutom att det finns alternativ till Behringer, typ Phonic. Det här handlar inte om att det inte ska finnas ett lågprissortiment, utan att Behringer inte ska vara det enda märket som det pratas om när man har en sträng budget.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

ECJ skrev:Ja med tanke på att innan behringer fanns så fanns det inga billiga prylar att köpa i princip så har nog rätt många inte börjat med billigt skit alls. Då fick man väl köra utan kompressorer och eq´s antar jag. Och frågan är om man inte klarade sig minst lika bra.
Diskussionen blir egentligen rätt onödig, alla vet att man för det mesta får det man betalar för. Många av behringers prylar och även andra billga märken är inte speciellt bra medans andra är det. Och visst klarar man sig utan Eq och kompressor... jag körde ett gig i Uppsala Domkyrka för något år sedan och fick många kommentarer om att det aldrig varit så bra ljud i kyrkan förut. Riggen jag använde var helt utan fx/insert-rack. så visst går det, men det kan bli lättare med eq, kompressor även om det är en behringer/phonic/alto... fast visst fördrar jag dbx, bss, klark framför de billiga märkena. Man kan se det billiga som ett bra komplement.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Det handlar inte om att det är billiga produkter! Det handlar om att behringer kopierar produkter som andra företag lagt ner pengar på att utveckla. Mackie Onyx blir Behringer Xenyx. Rolands pedaler blir exakta ripoffs, t om med hänvisning till Roland. Whirlwind IMP2 blir Ultra DI400.. listan kan göras jättelång..

Phonic, alto, samson.. helt ok i mina ögon! Man får det man betalar för naturligtvis, men åtminstone blir du inte lurad att tro att du får en "british eq" eller ett "great headroom". Hur många kommer inte köpa en DI400 i tron att den inte kan vara så mkt sämre än IMP2?

Ok att folk inte vet bättre och köper endå, men det är ingen anledning att hålla tyst om det tycker jag :) Detta bör tjatas om och eltas :D

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Jag förstår din tanke helt! Kopior är inte helt schysst. Men detta verkar vara en problematik främst i ljudsammanhang om man hoppar över till t.ex. musik så ser man inte på samma sätt på problem. Vi kan ta gitarrer eller basar som exempel. En fender jazzbas är känd för att vara en bra bas, kostar dock runt 15000 kr. Nu finns det ju massvis med tillverkare som gör kopior på fender jazz, och inte rynkar fender på näsan för det... fenders egna dotterbolag squier gör ju kopior på fender jazz och de kostar typ 2- 3 loppor istället för 15. Likadant är det med Gibson och Epiphone. Man tar en bebrövad och bra design som fungerar och försöker göra något billigt av det. Visst det håller inte samma kvalitet, men för den som inte har råd är det en bra lösning.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Jo men nu kostar Behringers produkter inte så mkt mindre, t ex Xenyx är bara hälften så dyrt som Onyx, ungefär. Dvs runt 5000 istället för 10000 för ett 16-kanaligt bord.. Det är ju inte så att man automatiskt förstår att behringers är jättemkt sämre på samma sätt som man förstår att en bas för 2000kr som orginalet kostar 15000kr, kanske inte är lika bra..

Problemet är mer som om typ Gibson plötsligt svängde över till att göra enbart fenderkopior, för att slippa betala sina utvecklingskostnader, och kunna sälja basarna för 7000 istället för 15000kr.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster