Denon DN-X1500

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Så då har man beställ ett ex från Tyskland.
Får se om den är lika bra som vissa säger att den är.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag fick några timmar med mixern i går kväll. Första intrycket var faktiskt lite blandat. Tyckte nästan den var för liten med sina 12” för att vara en 4 kanals mixer. Knapparna var små och reglarna korta.

Hur som helst, det var bara att sätta igång att sätta in alla kablar bak i mixern. Det blir ju en med två CD spelare som varje har 2 utgångar, två st 1200 vinylsvarvar och så ska CD-n ha Faderstart kabel också. Så det blev det vanliga råttboet av kablar bakom mixern. :)

Sedan så var det bara att slå på strömmen och hoppas att allt fungerade och att man satt alla kablar rätt. Visst hade man det! Men varför kom det inge ljud i hörlurarna?? :shock:
Hmmm.. jag fick ljud då tryckte in CUE på kanalen, men jag hörde inget från mastern i hörlurarna. Men det kom ljud till stereon, så det var inge fel. Men efter lite letande så hittade jag en CUE knapp som man måste trycka in för att höra mastern i hörlurarna. Jag fattade inte vitsen med det eftersom jag inte kunde adressera om CUE:n för att lyssna mellan 2 kanaler utan endast som är normalt mellan CUE (Channel 1-4)/Master.

Sedan så var det att ställa in crossfader kurvan. Den går att ställa in steglöst så man får en kurva som passar just den mix tekniken du använder dig av. Jag vill själv kunna ha crossfadern i mitten utan att man säker ljudet för mycket på master ut.

Sedan så började jag testa regel starten. Jag har aldrig fattat innan vad man skulle behöva ha regel start till. Men jag hittade faktiskt en sak som blev lättare om man använde sig av det.
Kör man RnB och hip hop och gör en backspinn för att sedan mixa över till nästa låt så har man innan behövt först ställa cross fadern i mitten, göra backspinn på ena CD:n samtidigt som du trycker play på den andra. Sedan flytta snabbt över handen tillbaka till crossfadern för att inte få med ljudet när backspinnen avtar och vänder håll. Nu så räcker det att låta ena handen göra backspinnen och den andra kan man hela tiden ha på crossfadern hela tiden.
Regel starten går att ställa in så att den antingen startar på crossfadern eller på reglarna på respektive kanal.

När jag ändå är inne på crossfader och reglarna så går det att genom en nersänkt switch att ställa om vilken sida du vill adressera till crossfadern eller om du inte vill använda dig av den (om du är lagd åt det hållet att mixa med reglarna i stället). Jag rekommenderar dok att använda crossfadern eftersom den är en P&G regel vilket de vanliga reglarna inte är.
Både reglarna och crossfadern är precis lagom ”tröga” de är varken för lätta så att de rör sig av att man bara råkar röra vid dem eller för tröga.

Effekterna var både bra och dåliga. När jag testade att köra lite trance så är flanger effekten hur bra som helst när man gör en till två minuters långa mixar. Det är också bra om man vill mixa mer kommersiell musik (Pop/Euro) med dåliga mix möjligheter (outro eller brake). Lägg på flanger på låten och mixa upp introt på nästa, man slipper lätt grötigheten i låtarna och man kan ändå göra längre taktmixar.
Echo var sådär, jag tycker nästan den är lättare att använda från CD:n.
Delay effekten använder jag hellre mirror mix funktionen som finns på CD Spelarna. Jag tycker den ger bättre kontroll på volymen eftersom jag kan reglera den på en separat regel.
Men det kanske krävs mer övning och test för att börja tycka om effekterna.
Det kommer snart en uppdatering på effekterna från Denon. Det finns en USB kontakt på baksidan av mixern som ger dig möjlighet att flasha om programvaran i mixern. Troligtvis så kommer de också komma ut i en förbättrad BPM algoritm i mixern. Iof så tyckte jag den fungerade bra, nästan bättre än vad som redan finns i CD-Spelarna. Men folk har gnällt att den fungerar dåligt på vissa musikstilar.

Samplern försökte jag mig endast lite med. Jag har nog en hel del att lära hur man kan använda sig av samplern och få det att låta bra i mixarna.

En sak som jag ser som negativt är att hörlurs uttaget sitter för nära volymen för hörlurarna. På mina Sony hörlurar så är pluggen rätt så hög och stor så det är nästan irriterande svårt att justera hörlurs volymen. Men det går väl att lösa genom att köpa ett hörlurs kontakt L och sedan jacka in Sony lurarna i den.

Mixern blir varm, det är inget fel tydligen utan den blir jummen upptill och nästan varm på ena sidan där nätdelen sitter. Men om man ser det positivt så om man har en spelning utomhus på höst kanten så behöver man inte frysa fingrarna iaf utan man har ett litet element med sig. :D

Sammanfattat efter ca 2h användning:
Från att först varit lite tveksam och nästan känt som det var nästan för mycket åt Brio-leksaks hållet så växer den och växer i mina ögon. Ljudkvalitén är otrolig, reglarna och crossfadern jätte sköna och knapparna för CUE och effekter är precis som de som sitter på alla Denon CD spelare idag. Dvs knappar som klickar lite när man trycker ner dem och lyser då de är på. Ett klick till så är de av och lampan bakom slocknar.
Flanger effekten kommer att användas mycket av mig.
Men det är som med Denons dyrare CD-spelare att man måste sätta sig ner och öva och öva för att kunna utnyttja dess fulla potential. Att kunna ge ett helhets omdöme efter knappt 2h är jätte svårt.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 45 och 0 gäster