DENON Vs Pioneer

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

DENON Vs Pioneer

Inlägg av Nicke Löfgren »

Vad rekommederar ni som är dj?

Har tittat på DENON DN-S3700 och den känns intressant, man kan köra direkt från USB
Har även tittat på Pioneer CDJ-800 Mk2, men den känns "gammal"


Eller vad tycker ni DJ proffs?

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: DENON Vs Pioneer

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Ska du ha Denon så ska det vara så enkel modell som möjligt... Min och flera andras erfarenheter
av Denon är att de är för svårjobbade: många knapptryck för enkla moment.

Bättre känsla på, och mer konsekvent agerande från Pioneer-spelarna jmf med Denon dessutom.Men
det finns säkert någon som tycker annorlunda

Ska vi snacka Raider-vänligt så är det Pioneer som gäller när det kommer till CD-spelare. Får en jocke
reda på att det sitter något annat än Pioneer så börjar denne genast att fråga vilken modell det är (om
han inte först frågar om den går att byta ut).

CDJ-800 mkII lämnar inte mycket över till att önska, visst är CDJ-1000 roligare, men frågan är om du
får mer betalt i hyra för ett par 1000-spelare? Ersättare till CDJ 800/1000 är väl snart här annars.

/M
_________________
T b a

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: DENON Vs Pioneer

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Beror helt vad du ska ha spelarna till och till vem?
Man ska tänka på att idag så är enbart CD död, det går ju snart inte att få tag på en CD skiva med dansmusik. Utan du blir tvingad att själv hålla på att bränna ut dina skivor.
Trenden nu är ju att gå över till USB disk/USB stickor och har sin musik där.
Ni läste säkert att Pioneer precis släppte informationen om CDJ2000/900. Denon har ju kört på detta nu i över två år.
Men det är ju som vanligt då det gäller Pioneer vs Denon. Ska du ha spelarna som uthyrnings spelare så lär många rynka på näsan och svara som Magnus säga.. Så mycket knappar….

Det är dok inte sant längre med S3700, ja visst mer är CDJ800, men om man jämför hur många knappar som S3700 har och nya CDJ2000 så är det 4 st mer på Denon är Pioneer, (och då har denon 4 effekter på spelaren vilket denon saknar). Det är bara en till 4 knappar som har mer än en funktion på S3700, vilket många har tyckt varit dåligt med Denon tidige.
Men troligen lär du ha lättare att hyra ut en CDJ 800 närmaste året jämfört med S3700 (iaf Sthlm inbitna Pioneers DJ lär ju vägra något annat ett tag till).

Det som är roligt med S3700 är att det är som att gå tillbaka till Vinyl, gamla DJ’s som lärt sig vinyl tycker det är skitroligt att köra dem. Folk som bara kommer fram och tittar då man jobbar säger samma sak? Kör du vinyl? Det syns igen att man är en DJ som jobbar, inte bara en som trycker på några knappar.
Nackdelen ,med nya tekniken med musik på en USB disk är att man måste veta hur man bör lägga upp låtarna på disken, vilket format filerna ska vara i och ha koll på dina ID3 taggar. (detta gäller alla tillverkare Numark, Denon, Pioneer).

Vi har totalt 5 st S3700 numera i United, och alla är jätte nöjda med dem. Dok så gillar jag HS5500 bättre, men det har mer med hur Displayen är och en funktion som heter Hotlist samt dubbla kanaler på varje spelare.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: DENON Vs Pioneer

Inlägg av Jakob Nilsson »

Som folk skriver så är Pioneer mer raidervänliga och det är ju verkligen ett plus. Men ska man ha en riktigt raidervänlig spelare är Pioneer 1000 och inte 800 du ska satsa på.

Personlig tycker jag Denon S3700 är den bästa spelare jag spelat på. Visst det är fler knappar än på Pioneer 800, men Denon är ändå mer lättarbetat. Enligt mitt tycke känns Pioneer 800 alldeles för plastig.

CD-spelarare är ju smaksak från dj till dj... Det du verkligen borde satsa på är rätt mixer också, Denon X1500/X1700 låter så otroligt mycket bättre än Pioneers mixrar (dessutom är det mycket bättre pris på dem).

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: DENON Vs Pioneer

Inlägg av Magnus Lindskog »

Jag hade valt Pioneer före Denon, Jag har jobbat med/ägt nästan alla modeller som Denon har släppt förutom DN-3500, DN-S5500 och de nya modellerna. Den enda modellen som har varit utan en massa buggar är Denon 2000f. De sista jag köpte var en massa DN-S1200 som jag tycke borde vara smidiga men efter en massa uppdateringar och mail,telefonsamtal till Denons kontor i Tyskland så tyckte de att jag var konstig som förväntade mig att spelarna skulle läsa skivor (9sekunder för att ladda en cd!) och inte hänga sig. Det var ju deras billiga modell!
Pioneer har också haft några risiga modeller (cdj-3000) men är i en helt egen klass när det gäller att läsa skivor och inte bugga. Givetvis finns det måndagsexemplar (mina 2 sista nya cdj800 som jag köpte har de fortfarande inte hittat felet på!) Men får man en hel så är den bra.
Jag spelar på en MEP-7000 när jag lirar på fester och är supernöjd, 1st hårddisk och den läser cd/dvd-skivor med mp3 snabbt och bra. Lite små reglage men det funkar på fester.
På nattklubbar så är det 800 eller 1000-spelare som gäller.
Vänta på Pioneer CDJ-2000 eller förmodligen prisvärdare CDJ-900 så blir du säkert nöjd.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster