Byta CH-Fader på Pioneer DJM-3000, vad beställa?

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Max von Gegerfelt
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 dec 2007, 13:30

Byta CH-Fader på Pioneer DJM-3000, vad beställa?

Inlägg av Max von Gegerfelt »

Hej alla!

Tänkte äntligen byta ut den där fadern som någon lyckats bryta av för länge sen och undrar nu vilken slags fader jag ska beställa hem.

Såg på Thomann.de att det finns någon som är utan PCB (?) och någon med.
http://www.thomann.de/se/pioneer_crossfader_dcv1006.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - utan pcb
http://www.thomann.de/se/pioneer_kanalfader_djm3000.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - med pcb

Mina kunskaper om lödning och sånt är tyvärr obefintliga och för att förtydliga det som har hänt är att någon lyckats bryta av den platta metallpinnen som går upp genom panelen (den som channelknobben sitter på).

Någon som gjort nåt liknande och kan tipsa om vilken jag ska beställa och hur jag ska göra?

Vore hemskt tacksam för lite råd!

Hälsningar,

Max

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Byta CH-Fader på Pioneer DJM-3000, vad beställa?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Om du är osäker, köp med kort

Eller så kollar du med en som kan löda så beställer du en från elfa eller liknade för en 50lapp

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Byta CH-Fader på Pioneer DJM-3000, vad beställa?

Inlägg av Jonas Larsson »

Det står ju ganska utförligt att den första är till crossfadern och att den andra är till kanalreglarna.

Annars kan du ju, om du kan undvara mixern ett tag, skruva isär den och kolla om det sitter separata kort eller om de är fastlödda direkt på det stora kortet.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Max von Gegerfelt
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 dec 2007, 13:30

Re: Byta CH-Fader på Pioneer DJM-3000, vad beställa?

Inlägg av Max von Gegerfelt »

Ja, förlåt, trodde jag t.o.m. trippelkollade så att jag INTE fick med crossfadern... :D
Det var denna jag hade tänkt länka till istället:
http://www.thomann.de/se/pioneer_dcv_1010_fader.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Elfa kännder jag inte till... vet inte ens vad jag ska börja leta efter där (var inne å kollade lite).

Jag ska nog ta å skruva upp den lilla panelen vid alla channelfaders å se om jag kan utröna något.

Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Byta CH-Fader på Pioneer DJM-3000, vad beställa?

Inlägg av Jonas Larsson »

Det skiljer ju ganska mycket i pris mellan de två olika, men klart att har du inga egna kunskaper i lödning (eller känner någon i närheten som kan) så är det ju enklare att bara byta hela kortet i stället för att löda loss den gamla och dit med den nya.

Men någon i närheten borde ju kunna hjälpa till! Men förslaget att öppna och kika först låter som en bra idé!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta CH-Fader på Pioneer DJM-3000, vad beställa?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag bytte en switch på min djm 3000. var tvungen att skruva sönder precis hela mixern.
pioneers reservdelar är äckligt dyra. switchen ifråga kostade ca 400:- +moms, en liknande kostade 40:- på elfa men jag vågade/hade inte tid att chansa. har för mig att alla faders sitter på separata kort.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster