Ny hörlurar, vilka?

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

HD 25 tycker ja e strålande, stänger ute ljud bra och låter bra, om man inte bestämmer sig för att koppla in dom i en dålig ljudkälla (dom låter skit m min dator,)

kan dessutom utfärda en dumvarning.

tryck inte in lurarna(ev. PFL knappen) om du inte har koll på volymkontrollen.. det gör ont :( :oops:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Men HD25 tycker jag att man ska prova innan man köper. Jag gillar inte alls hur de sitter på mitt huvud!

Jag har ett par K271S som jag är nöjd med, och ska köpa ett par e5 nästa gång jag vinner på lotto.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Johan Rex skrev:Nu när jag tänker efter så var det nog kanske inte Sony V-700 luren jag provade... Det var nog nån Sony lur i den lägre klassen, men som såg ungefär liknande ut...

Hmmm, så ni kanske ska glömma min kommentar om Sonyn...
Lånar tråden,

Funderar också på nya hörlurar då de gamla börjar bli trötta.
Kollat lite på shures lurar, Det är väl E2c eller E3c som kan vara aktuella. Några tankar om dom eller tips på andra i samma klass?!
KOmmer lyssnas främst genom en iPod...
Christoffer: E2c funkar inte så bra till iPod, lite låg känslighet. E3c funkar nog bättre, har inte provat.

ELLER, så gör du som jag och några kollegor har gjort. Skaffar Bose Quiet Comfort 3 lurar med Noise Cancelling! Kanonbara ljud och helt underbara på flyget, bussen, tåget.

http://www.bose.eu/EU/en/home-entertain ... /index.jsp

/Mats Lindgren, Primetec AB
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Om hörlurar kan man diskutera - och skriva - tills man blir hungrig. Det har jag gjort ibland, och provat ganska många. :)
The bottom line är att inga lurar är "bäst", det handlar helt och hållet om vad man vill använda dem till. Ett par öppna elektrostater är värdelösa för en DJ, och ett par hjärnspräckande slutna DJ-lurar är helt oanvändbara för filminspelning. Till exempel.

Slutna eller öppna?
Öppna lurar har generellt betydligt mer ofärgad/transparent återgivning än slutna. That's a fact. Nackdelarna är främst två; att störljud från omgivningen hörs mer än genom slutna kåpor, och att öppna lurar i allmänhet inte spelar lika högt som slutna.

På eller omkring?
Nästan alla öppna lurar och de flesta slutna har kåpor som "omfamnar" ytterörat, medan somliga istället ligger an mot/på örat. Vilket som är bäst är en smaksak, jag föredrar varianten omkring örat eftersom det ofta känns mindre tryckande och instängt/svettigt.

Känslighet?
Känslighet och max ljudtryck är två faktorer som inte alltid följs åt. Det finns lurar med rätt låg känslighet men som klyver kranium om de drivs hårt (typ Koss Pro4/AA), och andra med hög känslighet men som inte hänger med lika högt. Jag tycker att känsligheten är en viktig faktor i jämförelser mellan olika lurar, baserat på den empiriska insikten att somliga hörlursförstärkare i mixerbord är rätt klena.

Aktiva noise-cancelling lurar är ett kapitel för sig, jag har testat en och annan av eget intresse. Bose Quiet Comfort 2 och 3 är i mina öron bäst, bland ett stort antal konkurrenter. Modell 2 har litet mer neutral ljudkaraktär medan 3:orna har litet mer hängmatta, är mindre och ligger på istället för runt örat. Tvåorna drivs med AAA-batteri medan 3:orna har special-acc, totalt föredrar jag 2:orna i ytterst knapp ledning (bl.a. för batteriet).
På överraskande tät andraplats och i ett helt annat prisläge ligger Audio-Technica ATH-NC7.
Därefter kommer... resten, rätt långt efter. Sony, Panasonic, Sennheiser (de två nya stora dock bättre än de äldre små), Koss, Creative, whatever - alla har sämre aktiv dämpning och/eller mer färgad återgivning.

Användningsområde?
Jag har en flock olika hörlurar, som var och en är bättre till somliga jobb och sämre till andra. Dessa har jag använt i många år:

Sony MDR-7506 är en klassiker, i mina öron med aningen överdrivet mellanregister och neutral på gränsen till tunn bas. De är klockrena till exempelvis film- och tv-inspelning tack vare att de framhäver talregistret bra, men att de är slutna gör att de också funkar bra som mixplatslurar på livegig.

Sennheiser HD-25 är en annan klassiker och favorit, med litet annan karaktär än 7506:orna. Mer botten, inte lika uttalad mid/högmid. Mekaniskt mycket mer stryktåliga, och ofta förstavalet på livemixplats. Lurarna ligger på istället för omkring örat, det gör att jag inte gillar att använda dem längre stunder.

AKG K270 är ett litet udda djur; spelar högt... och högt. Jag har aldrig riktigt kunnat bli kompis med ljudkaraktären, men som partygig/DJ-lurar funkar de finfint.

Sennheiser HD-560 är (halv)öppna och låter klart bäst i samlingen. Oanvändbara för inspelning eller PA men overlägsna till referens- eller njutningslyssning. Jag släpper dem aldrig. Mjuka och lätta att ha på huvudet länge, sammetskantad kåpa runt om örat.

Koss (glömt namnet), lätta och plastiga med aluminiumbygel, billiga och åker därför med ibland på okritiska livejobb. Funkar men inget att skriva hem om, liksom.

Koss PortaPro använder jag ofta och gärna för ren fritidslyssning, tror inte det finns något egentligt alternativ i prisklassen. Överdriven basåtergivning, men lagom att kompensera med "Bass reduction" eq-preset i ipoden. Lätta, billiga, låter överraskande bra för sitt pris. Har inget existensberättigande i professionella sammanhang dock, alldeles för mekaniskt ömtåliga och för öppna för kringljud.
Senast redigerad av 1 Mikael Thieme, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Tvåorna drivs med AAA-batteri medan 3:orna har special-acc, totalt föredrar jag 2:orna (bl.a. för batteriet).
Det går åt ett och annat AAA batteri för 2:orna, eller har du uppladdningsbara? Annars verkar 3:orna vara ett bättre val ur miljösynpynkt! Jag har 3:orna, behöver jag tillägga det?

En mycket uttömmande hörlursutredning måste jag säga.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Absolut, jag tror också att 3:orna är bättre ur miljösynpunkt. Men att det ur ren driftsynpunkt, för hörlurar, är prioriterat med lättillgänglig kräm. Dessutom är jag ju så miljömedveten att jag inte äger vare sig modell 2 eller 3. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Hur länge har du varit på G att skaffa Noise Cancelling lurar, då? 8)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Ett bra tag nu, men mitt djupa miljöengagemang avhåller mig. *blomma*

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Mats Lindgren skrev:ELLER, så gör du som jag och några kollegor har gjort. Skaffar Bose Quiet Comfort 3 lurar med Noise Cancelling! Kanonbara ljud och helt underbara på flyget, bussen, tåget.
Kostar ungefär? Kollat runt lite men hittar inget pris, din länk funkade inte så bra, man kom bara till startsidan.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Inte så illa det ;)

Kostar 3800:- ink moms har jag för mig, värda varenda krona.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Jo, HD25 tycker jag inte riktigt funkar till referenslyssning, mycket hiphop låter inte alls kul i dom (eller är det dåliga skivor?).
Men det e sällan jag lyssnar i lurar hemma, och det känns inte som någon vits med ett par topplurar i en iPod, eller har jag fel.
Men Herr Thieme talade tidigare om referenslurar,
har ni fler förslag på sådana?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Rebecca Neumann skrev:och det känns inte som någon vits med ett par topplurar i en iPod, eller har jag fel.
Njae, du har förstås en poäng om man utgår från att alla ipodar bara innehåller 128 kbps mp3:or... :) Skämt åsido, smaken är ju delad men jag tycker ofta att ett par bra lurar kan vara ett trevligt komplement hemmavid. Visserligen låter det bra om högtaleriet i mitt vardagsrum, men för rent egoistisk fritids-musik-njutning kan jag ibland tycka att det ger en närmare och mer påtaglig upplevelse att lyssna i (bra) lurar. Oftast direkt ur en bra H/K CD-spelare. Störljud från omgivningen (trafik, grannar, barn, telefonsignaler från kollegor) kommer dessutom mer i skymundan... :wink:

En helt annan sak är att jag knappt kan komma ihåg senast jag hade tid och ro att sitta still och verkligen fokuserat njut-lyssna igenom en hel skiva oavbrutet. Men det är man väl knappast ensam om. :roll:

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Störljud från omgivningen (trafik, grannar, barn, telefonsignaler från kollegor) kommer dessutom mer i skymundan...
Jag får nog akta mej för att inte höra omgivningen.. finns risk att jag som gående missar bilar, eller missar att gå av tunnelbanan eller nät :? :)
Sennheiser HD-560 är (halv)öppna och låter klart bäst i samlingen. Oanvändbara för inspelning eller PA men overlägsna till referens- eller njutningslyssning. Jag släpper dem aldrig. Mjuka och lätta att ha på huvudet länge, sammetskantad kåpa runt om örat.
ska defenitivt ta och provlyssna dom då ett bra komplement även live, för att provlyssna grejjer (innan det börjar skrammla runt ikring), verkar vettigt samt hemma då. När man väl inte drar på för fullt *hoppar*
Men jag får väl skämmas om jag erkänner att jag har en iPod Nano, mest för att den e snygg å rolig...
:oops:
men sen ska ja ju inte lyssna på för bra saker när ja e på väg heller :D

Steffe P Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 14:56
Ort: Åkersberga
Kontakt:

Inlägg av Steffe P Pettersson »

HD25 har funkat bra för mig. Rekomenderar dem.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag tycker om mina Beyer DT 150.
Innan nån pundarmupp i Norrköping knyckte mina Etymotic er6 i somras så var de med mest hela tiden. Jag ska bara bestämma mig för att jag ska ha ett par igen. *mummel*
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Steffe P Pettersson skrev:HD25 har funkat bra för mig. Rekomenderar dem.
Jag kör med HD25 SP1 som är den något billigare luren om jag inte minns alldeles fel. Är inne på mitt andra par på över 12 års spelande och allmänt riggande så dom har klart varit prisvärda på det viset. Det nya paret köpte jag för 1 1/2 år sen och betalde runt 1400:- eller liknande.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag gillar HD280.
Jag tycker de är lite "hype:ade", rätt mkt bas, men det gör inget tycker jag. Väldigt bekväma och stryktåliga.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag byter mellan Beyer DT770 och Ultimate Ears SF5 beroende på situation. UE-lurarna funkar extremt bra med iPod, medan mina 770's orkar inte riktigt en Mac Mini eller en iPod driva tyvärr.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 53 och 0 gäster