Ny hörlurar, vilka?

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Ny hörlurar, vilka?

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

Hallå där!!

I fredags lyckades jag riva sönder mina hörlurar och måste därför skaffa ett par ny så fort som möjligt..

Som jag har sett tidigare finns det egentligen bara tre modeller..

Sony MDR-V700DJ
Pioneer HDJ-1000
Sennheiser HD25

Finns det någon som har provat/äger något eller flera av dessa..

Kom gärna med förslag på andra hörlurar också, jag är inte så insnöad som det verkar.. (okey då, lite)

"Money is no object" - Så länge det inte blir mer än runt 2500.. :?
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag tycker att HD25 är det absolut självklara valet. Visst dom är dyrast men du får vad du betalar för. 2500:- tror jag listpriset är på dom.

Jag har använt mina i snart 2år och jag är hur nöjd som helst! Dom dämpar omgivande ljud riktigt bra, sjukt tryck kan man få i dom och dom spelar riktigt rent. Den absolut största fördelen med dom som jag diggar är att skulle du mot förmodan lyckas pajja dom på något sätt så finns alla delarna att få somreservdelar dvs. du behöver inte köpa en helt ny lur som du lär göra med dom andra. Servicen gör du själv på dom, dom är mycket enkelt iohpsatta.

Riktigt slitstarka lurar är det och så länge du håller reda på dom så kan du ha dom hur länge som helst, du kanske får byta någon enstaka del men det är allt!

Det är min åsikt jag vet att Jens på discoservice.nu kör pioneer så jonas kanske har nått utlåtande om dom. Men annars tycker jag helt klart att du ska sattsa på HD25.

Edit: givetvis menade jag sony vet inte varför jag skrev pioneer för det var sony jag tänkte på:P
Senast redigerad av 1 Gustaf Tydén, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

Men en sak som retar mig lite på är att det inte verkar gå att vika ihop dem, eller har jag fel där?
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

mjea vika ihop går väl inte men trycker du ihop dom så mycket det går så tar dom inte mycket plats. Jag har alldrig stört mig på att dom tar mycket plats. En annan fördel jag gillar är att dom är relativt små, själva "lurarna" är små som dom går att ha runt halsen utan att vara ivägen, som jag tycker andra lurar kan vara.


Men prova dig fram vettja:P

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Gustaf(KMD) skrev:Det är min åsikt jag vet att Jens på discoservice.nu kör pioneer så jonas kanske har nått utlåtande om dom. Men annars tycker jag helt klart att du ska sattsa på HD25.
Vi (hm, Jens) kör med Sony MDR-V700, har inte jämfört dem mot de två andra lurarna, men jag är övertygad att alla 3 håller bra standard.

Sony lurarna kostade strax under 2000:- och spelar högt och rent med bra bas. Jag tror man ska känna lite på de olika lurarna och välja de som sitter skönast/låter bäst, hörlurar är ju ett ganska viktigt arbetsredskap för en dj och man kommer ha dem på sig i många timmar, så då gäller det ju att välja något som man trivs med.

Sorry att jag inte kan ge någon vettigare information om Sonylurarna, men jag jockar knappt något själv... Har bestämt för mig att DaFreak här på forumet också kör med samma lurar!

Vad hade du för lurar tidigare?

Gjorde en liten snabbsökning på pricerunner:

Bild
Märke: Sony MDR-V700
Bästa pris: 1190:-
Recensioner:
http://se.pricerunner.com/sound-and-vis ... 71/reviews
http://www.djportal.nu/recensioner/visa ... .php?id=93

Bild
Märke: Pioneer HDJ-1000
Bästa pris: 1795:-
Recensioner:
http://se.pricerunner.com/sound-and-vis ... 78/reviews
http://www.djportal.nu/recensioner/visa ... php?id=191

Bild
Märke: Sennheiser HD 25
Bästa pris: 2125:-
Recensioner:
http://se.pricerunner.com/sound-and-vis ... 06/reviews
http://www.djportal.nu/recensioner/visa ... .php?id=14

Jag trodde även Dj Battle (http://www.djbattle.net) skulle ha lite recensioner eftersom de fokuserar ganska mycket på djutrustning, men jag hittade inget där direkt, men gör du en sökning i forumet på tex "hörlurar" så får du upp massvis av åsikter, bla ang 3 ovanstående hörlurar och diverse andra, mkt intressant läsning om man orkar läsa igenom allt, men lite mera kött på benen borde du kunna få där.

Lycka till!
Senast redigerad av 1 Jonas Larsson, redigerad totalt 0 gånger.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

Läste recensionerna på alla tre lurar och man blir ju lite skraj när den ena personen säger att V700 är kanon och den andra att de är kass.

Jag har haft Sonys V300 tror jag dom heter, är väl ganska nöjd, men som det skrivs i recensionen om V700 så får man ont efter 30-60 minuter...
Även om man inte har på sig dem mer än max två tre minuter i sträck så vill jag kunna använda dem till annat också...

Som det ser ut nu så blir det nog Pioneeren men jag måste reka lite till..

Finns det någon mer sajt med recensioner?
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jepp, åsikterna är ju minst sagt blandade.

Jag fyller på med lite mera recensioner (se ovan)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag har Sony MDR-V700DJ och de gör inte alls ont efter 30-60 min efter jag har använt dom.
Jag tycker det är kanon bra!
Passar mina öron perfekt och ett satans bra ljud har de.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

Jag har också sony v700 och dem fungerar som många andra säger mycket bra sitter skönt och så, men har man dom på sig konstant i mer än ungefär 2 timmar kan de göra ont, upptäcker sånt mest under långflygningar , man tar ju av och på lurarna när man spelar så det borde inte hindra dig, men som hifi lur kanske man ska tänka en gång extra. Sen hd25''an är visserligen något bättre ljudmässigt enligt mig men de har ej spiral sladd vilket är mkt fördelaktigt sen så har dom inte liak tänjbara som sony... Kan ej svara på hur pioneer lurarna är men dom borde vara identiska med sony lurarna förutom att dom är mindre utstående om man säger så :lol:

Användarvisningsbild
Daniel S
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Presentation: Systemutvecklare till vardags men DJ och lite ljudfixare på valda helger.
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Daniel S »

Hej

Jag skulle vilja tipsa om Sennheiser HD280 som jag själv använder. Sony, Pioneer och HD25 sitter allihop på örat, vilket jag upplever en aning störande och vid längre tids lyssning så blir trycket på örat irriterande. HD280 är lite större och sitter därför runt örat och är därför bekvämare tycker jag, men det är ju förstås en smaksak. Jag tycker dessutom att de låter bättre än både Sony och Pioneer, plus att de dessutom kostar mindre.

Lycka till


/Daniel

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Daniel S: Ah, äntligen fler människor som fattar att lurar som man ska ha på sig länge inte ska ligga och trycka mot brosket mot skallen! :wink:

Men, sluter HD280 bra? Jag skulle vilja ha ett par lurar som spelar bra, sitter stort runt örat men ändå inte släpper in allt annat ljud. De får gärna vara lite mindre än typ HD600 också :roll: :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

Vet inte om Ministry of Sound lurarna är nåt att ha, görs ju i samarbete med Ixos eller nåt sånt, hur som helst så ser deluxe modellen stor ut.... har nån testat?

Användarvisningsbild
Daniel S
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Presentation: Systemutvecklare till vardags men DJ och lite ljudfixare på valda helger.
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Daniel S »

dawen skrev:Men, sluter HD280 bra? Jag skulle vilja ha ett par lurar som spelar bra, sitter stort runt örat men ändå inte släpper in allt annat ljud. De får gärna vara lite mindre än typ HD600 också :roll: :wink:
HD280 är väl marginellt mindre än HD600. Om de skall sluta runt örat så måste de ju ha en viss fysisk storlek. :lol: Dock går de att vika ihop se de blir platta, vilket ju är bra när de skall transporteras. Isolerar bra gör de i alla fall. Upp till 32dB dämpning beroende på frekvens, om man får tro Sennheiser själva, vilket gör dem väldigt lämpade för dj-bruk eller i andra miljöer där man vill stänga ute ljudet runt omkring.

/Daniel S

Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

Nu har jag ägnat nästan hela måndagen till att läsa recensioner, guider tips så att jag nästan blev fyrkantig i ögonen... Trance.nu hade en väldigt bra artikel om vad man ska tänka på innan och efter köpet, kan verkligen rekomenderas..

Men imorse fick jag en flash-back och kom på att tidningen STEREO testade hörlurar för något år sen, HD-25 kom ut som testvinnare totalt, men HDJ-1000 var bäst på dj-fronten..

Så jag har beställt en par Pioneer nu.. kommer på torsdag..
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Cronlajoon skrev:Så jag har beställt en par Pioneer nu.. kommer på torsdag..
Återkom gärna med en recension!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

Jonas skrev:
Cronlajoon skrev:Så jag har beställt en par Pioneer nu.. kommer på torsdag..
Återkom gärna med en recension!
Det ska jag!! *dubbel 18 bastryck* *tummen upp vänster*
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Lånar tråden,

Funderar också på nya hörlurar då de gamla börjar bli trötta.
Kollat lite på shures lurar, Det är väl E2c eller E3c som kan vara aktuella. Några tankar om dom eller tips på andra i samma klass?!
KOmmer lyssnas främst genom en iPod...
//Carpvik

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ny hörlurar, vilka?

Inlägg av Andreas Birgerson »

Carl-Fredrik Herö skrev:Hallå där!!
Som jag har sett tidigare finns det egentligen bara tre modeller..

Sony MDR-V700DJ
Pioneer HDJ-1000
Sennheiser HD25

Pioneer SEDJ5000 torde vara det självklara valet. Enligt hörsägen skall HDJ1000 inte vara lika praktiska och sköna att jobba med.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Där sätter jag mig emot faktiskt! Alla tycker ju olika som vi kommit framt till tidigare, men det här är min åsikt:

PIoneer Se DJ-5000 tycker jag är bland det gräsligaste i hörlurväg jag har provat... Känns som o ha två påsar med nötter som trycker mot öronen. (o ja, jag har provat dem) Stora och klumpiga!

Sony lurarna måste jag tyvärr också säga inte riktigt gilla, känns plastiga o veka...

Köpte mig själv ett par Technics RPDH-1200 här om månaden, och de gillade jag skarpt. Som Jerker Björn sa i min diskussion om de lurarna så låter de lite mesigt o plastigt i tex, datorn, men när man kör dem i en vettig mixer så låter det toppen. Sköna är dom också, o går o vika...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Nu när jag tänker efter så var det nog kanske inte Sony V-700 luren jag provade... Det var nog nån Sony lur i den lägre klassen, men som såg ungefär liknande ut...

Hmmm, så ni kanske ska glömma min kommentar om Sonyn...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster