Dj Mixer???

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Te
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Ort: Frankfurt am Main

Dj Mixer???

Inlägg av Te »

Skulle behöva förslag på en bra dj mixer (ej pioneer)...

Mina spec krav är:
Minst 3 phono...
3 bands eq (mer + än -, tex, -30/+4)
Ballanserat ut
Inga inbyggda effekter
Effekt ut och in (insert eller send)
Cue på både kanalerna och mastern
A och B assign på alla kanalerna (avstängningsbar crossfader)
helst inte 19"

har ni något förslag vore det bra att veta, har ett Ecler SMAC 40 nu men effect funktionerna suger på den så behöver en med andra effect möjligheter!

Everlast
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 01 jan 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Everlast »

jag tror att Matrix-3 (Numark) passar in på den profilen... :D

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag själv beställde precis en Denon X1500 mixer, har inte fått hem den ännu, men tyvärr så har den har en massa inbyggda effekter som du inte ville ha.
Det som är bra med effekterna är att man kommer att kunna uppdatera effekterna efterhand som Denon förbättrar dom. Det görs via en USB port bak på mixern.

Annars så har den nog allt du letade efter.

EQ:n på varje kanal
Hi: -40/+10dB
Mid: -40/+10dB
Low: -40/+6dB

3 Phono ingångar som du kan i sin tur lägga på valfri regel
Ballansert ut
Cue på valbar kanal + Master
Effekt ut/ingång för externa effekter
12”

Manualen hittar du på: http://www.denon.de/site_pro/download.p ... -X1500.pdf

Priset i är nog jämförbart med Pioneer DJM600, vet faktiskt inte om den går att få tag på i Sverige ännu med tanke på vad som hände med TTS och Denon.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Du glömde att det är matrix på ingångarna, dvs man kan adressera vilken ingång till vilken regel man vill...
//Magnus - Fegge & Mattes

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Queerdoo skrev:Du glömde att det är matrix på ingångarna, dvs man kan adressera vilken ingång till vilken regel man vill...
Det var det jag menade med "3 Phono ingångar som du kan i sin tur lägga på valfri regel"

Men jag borde nog ha skrivit som du skrev.

Finns ju en hel del andra funktioner på mixern som Sampler, regelstart och bla bla.. (ja läs manualen för en lista på samtliga funktioner) Och så blir det väl ändå att man använder en tiondel av effekterna och funktionaliteten när man väl använder mixern live på spelningar.

Te
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Ort: Frankfurt am Main

Inlägg av Te »

Visste inte om denon mixern...

Har mest funderar på en Vestax PMC-55, Rane Empath eller en Allen & Heath Xone 62... Någon sam har erfarenhet av dem?

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Te skrev:Visste inte om denon mixern...
Denon mixern kom ut December 2003 så den är rätt så ny.
DJ MAG, UK recenserade mixern precis: http://www.usa.denon.com/catalog/pdfs/DJX1500review.pdf
Te skrev: Har mest funderar på en Vestax PMC-55, Rane Empath eller en Allen & Heath Xone 62... Någon sam har erfarenhet av dem?
Tyvärr så har jag inte använd någon av de nämnda märkena, men klart man vill ha en Allen & Heath, fast jag skulle nog vilja ha Xone 92 eller 464. Det är väl det märke som har bäst rykte om sig att ha bra hållbarhet och ljudkvallite på sina prylar. Men de kostar ju också nästan dubbelt så mycket är T ex Denon/Pioneer

Te
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Ort: Frankfurt am Main

Inlägg av Te »

De kostar inte så mycket mer, en pioneer 600 ligger på 13000.
Både Empath:en och Xone62:an ligger också där och Vestax:en ligger på ungefär 15000.

Största nackdelen med Xone:en är att de har en 4 bands eq så den blir mycket "långsammare" att mixa på.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Opps vad dyra priser du har :P
Handla från Tyskland i stället!

ALLEN&HEATH - XONE:464: 16955:-
ALLEN&HEATH - XONE:62: 11460:-
ALLEN&HEATH - XONE:92: 17094:-
DENON - DN-X1500: 8935.:-
Pioneer - DJM 600: 8258:-

Priserna är ink 25% Svensk moms. Frakten kostar under 200 kr, enda nackdelen är att du måste sända prylarna till tyskland om de går sönder under garanti tiden.
Tyvärr så hade de inte Vestax PMC-55 eller Rane Empath i sitt sortiment.

Vad är du för typ av DJ?
Låter nästan som du är House eller techno/trance DJ med tanke på att du använde EQ:n mycket.

Te
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Ort: Frankfurt am Main

Inlägg av Te »

jo, visst går det att fixa billigare priser utomlands...

De priserna var från Djservice i Sverige bra att jämföra med eftersom de har alla mixerborden.

jag lirar techno så jag behöver tre phono ingångar för taktmixarna och en eq som dödar mycket.

Användarvisningsbild
Daniel S
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Presentation: Systemutvecklare till vardags men DJ och lite ljudfixare på valda helger.
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Daniel S »

Hej Allihop

Jag är ny här och passar på att göra min första post i den här tråden. Jag har själv en Xone 62 och jag trivs alldeles utmärkt med den. Den låter väldigt bra och den är gediget byggd.

Varför den skulle vara "långsammare" att mixa med för att den har trebandig eq förstår jag inte. Det är i så fall om du vill justera alla band samtidigt i mixen, men det ser jag inte poängen med :) Det är precis som vanligt, bara att du har en midbas-kontroll också. Jag tror centerfrekvensen ligger runt 250Hz för den, så den är bra att använda om skivorna är lite honkiga i midbasen.

Det enda negtiva är att filtret i mixern brusar en aning när det är inställt i lowpass-läge, men om man inte använder filtret så bör det stängas av helt.

Effektsendarna är en annan sak jag gillar med A&H. De går att skifta mellan pre och post, så på den punkten är mixern helt flexibel.

Rane är alltid bra köp oavsett modell. Jag har sett 10-15 år gamla Rane-mixers som sett nästan nya ut. Allt på en Rane är rejält tilltaget och stabilt, så köper du en sådan så borde du bli nöjd.

Vad gäller Vestax PMC55 är jag inte riktigt övertygad om att den är helt prisvärd. Både A&H och Rane erbjuder likvärdiga funktioner, men med högre kvalitet. Jag kan också rekommendera Formula Sound, då jag har en sådan också, men då blir det 19-tumsrack. Andra som väger tungt är Ecler Sclat-serien, Rodec, Amix och D&R, men även där är det 19 tum och feta plånboken som gäller.


Lycka till

/Daniel

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag skulle nog rekommendera Rane med sin VCA-crossfader. AH funkar också rätt bra, även om vi har råkat ut för några måndagsexemplar (pluspoäng för att dess PFL-mätare är korrekt)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:AH funkar också rätt bra, även om vi har råkat ut för några måndagsexemplar (pluspoäng för att dess PFL-mätare är korrekt)
En fördel med A&H är också att de är omöjliga att klippa utgången på (mastern på fullt är 0dB ut). Ruggigt bra när man får DJ''s som inte tror prylarna är påslagna förrän alla röda lampor lyser :roll:

Däremot tycker jag det är lite klen utnivå på dem, man får gaina som ett litet jehu på EQ''n/DSP''n.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Särskilt skoj när man har en DSC260 som inte har nån mastergain...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Fast om man inte får 0 dBu förrän mastern är på fullt så är det inte så konstigt att det är låg utnivå.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:Fast om man inte får 0 dBu förrän mastern är på fullt så är det inte så konstigt att det är låg utnivå.
Lite slarvigt uttryckt av mig.
0 dB på mätaren är ju +4dBu på utgångarna. Man kan ju klippa inputen i vanlig ordning, men det finns ingen extra gain att hämta på kanalreglar eller masterregel som det normalt finns.

Med en massa extra EQ, alla kanaler uppe osv så kanske det finns en teoretisk chans att klippa utgången, men det lär bli jobbigt. Peak (röda) lampan på masterreglarna indikerar typ +16dB, men mixern har 23 dB eller nåt sånt internt headroom, så det är extremt otroligt att någon skulle klippa utgångarna.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ah, reglarna går bara till 0 och inte +10? Det är lite jobbigt. Fast säkert bra.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 58 och 0 gäster