Skumt fenomen på Pioneermixers!

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag lyckades inte återskapa något annat fel än att de i vanlig ordning låter som en påse nötter.
Förstår inte att alla DJ:s frågar efter dessa mixers när det finns de som låter bra, men som uthyrare så är det ju bara att lagerföra det som går att hyra ut.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Vilka DJ-mixers föredrar du?

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Hasse Queisser »

Magnus Gustafsson skrev:Vilka DJ-mixers föredrar du?

/M
Vad som helst som låter bättre. A&H, Rane, de lite dyrare Vestaxmodellerna....
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Någon som har erfarenhet av Eclérs mixers?

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Leif Baltazars »

Ecler låter bra, men är lite bortglömda. Sätts in på många London klubbar just nu.

EVO 4 är väl en lite normalare bruksmixer... http://www.eclerdjdivision.com/productC ... d=37&lang=" onclick="window.open(this.href);return false;

EVO 5 är väl för den som vill ha allt... http://www.eclerdjdivision.com/productC ... d=30&lang=" onclick="window.open(this.href);return false; Har bl a vunnit DJ Tech avards mm. Engelska DJ:s lyfter den till skyarna.


Säljs i Sverige av http://www.limelight.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Om nu Denons X1700 håller vad den lovar så lär den älskas av vissa ljudinstallatörer.
Förutom att de lagt in det bästa komponenterna som går att få tag på, så finns det inbyggd limiter. Och låsmöjligheter så att man inte kan gå över ett vist värde på EQ'n eller reglar osv.
Tyvärr så är dessa inställningar inte lösenords skyddade i första firmeware versionen så den som orkar läsa manualen lär kunna läsa sig till kunskapen hur man kommer in i owners mode och kan ställa om detta.
Dok så lär många tycka att den blir för dyr... ca 25 000 får man hosta upp som slutkund.

Men det är så som Hasse säger. 90% av DJ's idag kräver Pioneer. Spelar tyvärr inte så stor roll att det finns andra produkter som både är billigare och bättre så länge Pioneer kör sitt race med sponsra alla 100 Top Dj's i värden. Så ingen klubb som investerar i utrustning idag och tar in namnkunniga DJ's kan ju köpa in något annat är Pioneer om de vill slippa hyra in Pioneer varje gång man tar in gäst DJ's.
Dok hörde jag ett rykte om att någon större klubb i Sthlm slängde ut CDJ spelarna och satte in S3700 i stället. Men vilket ställe det var och om de är kvar vet jag inte.

Jag har också hört en del bra saker om evo 5 dok aldrig testat den.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Att kunna begränsa tonkontrollerna låter som en bra idé.

At Pioneer är så populärt är uppe i norr beror egentligen på att det känns som ett "säkert kort" då det sitter en DJM-600/700/800/3000 i båset. Förut så fanns det alltför mycket skit-mixers på krogarna här (har själv spelat skivor ute på krogen sedan 1989, så jag har sett det mesta tyvärr).

Med en större Pioneer så vet du vad du kan förvänta dig. Sedan så är de lättarbetade också, ljudkvaliteten är tyvärr av underordnad betydelse för många DJ´s, det är bara att kolla hur de förstör ljudet med sitt rattande och pillande på mixer och slutsteg mm....

Evo-4 från Ecler verkar vara intressant,förmodligen inte några problem att få med jockarna här uppe på den, funderar dock på hur bra den låter. Enligt det Budda skrivit här i tråden så lär den dock vara bra.

Sedan så finns Urei (Soundcraft) också, antar att de låter bra, men de saknar inbyggda effekter om jag minns rätt, vilket diskvalificerar dem för vissa jockar...

/M
_________________
T b a

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag har en kollega som precis köpte Soundcraft's sista klubb mixers som Septon hade på lager. Tyvärr så la de ner tillverkningen av de mixrarna.
4 Kanals klubb mixer som går att koppla till 4 Mic eller 4 line eller 4 phono enligt eget tycke. Låter helt OK, och var förvånansvärt billiga. Men som sagt saknar effekt delen.

Ja det finns några riktigt genomtänkta funktioner på Denon X1700 mixern. Får se om den håller vad den lovar enligt specar och manualen. Jag bör få mitt ex inom två veckor.

/Gugge
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Thomas Neumann »

Det du beskriver har jag vart med om, en av multikablarna hade lossnat och fick inte riktigt kontakt (en av alla flatkablar i mixern).
Det va Pionner i England som hjälpte mig där.
Men det som låter skumt är att du fått samma problem på både 800, och 400.
Hoppas att det iallafall löste sig.

Justja, Jag är dyslektiker.
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Hasse Queisser »

Thomas Neumann skrev:Det du beskriver har jag vart med om, en av multikablarna hade lossnat och fick inte riktigt kontakt (en av alla flatkablar i mixern).
Det va Pionner i England som hjälpte mig där.
Men det som låter skumt är att du fått samma problem på både 800, och 400.
Hoppas att det iallafall löste sig.

Justja, Jag är dyslektiker.
Hmm... det är ju värt att kika på. Men som sagt, när det är två nya mixers av olika modeller så är det nog bara att de låter så.

(PS! För att vara dyslektiker så skriver du förbannat bra. Faktiskt mycket bättre än många icke dyslektiker som bara slarvar).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Thomas Neumann »

Tycker fortfarande att det verkar konstigt. Är det vid speciella tillfällen som det uppdagas? Står dom i täta casear eller liknande?
Jag vet att mixern blir otroligt varm om man tätar både fram och bak (och på sidorna), och då kanske kan ge lite problem att mixern inte reagerar som den ska.
Men är det öppet bak så ska mixern få den mängd luft som den faktiskt behöver.
Har enbart använt 400 en gång, så den kan jag uttala mig väldigt lite om. Skitbord i min värld :)

När det gäller min dyslexi så har jag hjälpmedel, och gör otroligt mycket jobb för att lära mig att känna igen och återskriva ord. Likaså när det gäller särskrivningar. Inte alltid jag lyckas, men av misstagen lär man sig.
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Jag håller med Hasse, du skriver mycket bra, bättre än många andra utan dyslexi.

/M
_________________
T b a

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Jonas Areskough »

Tar upp tråden lite här igen, kom det ngn lösning på detta problemet? sitter med en 600 som tappar kraft redan efter några minuter, står luftigt och fint, reglar rengjorda till ny skick, ljudet i hörlurarna påverkas inte det minsta.
Ska man slita upp bordet och rengöra mer eller är det bara innse att det har gjort sitt och be kunden slänga det?
signalen är dålig på både line och balancerad.

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Robin Skarp »

Jag upplevde samma problem med min 800 mixer. bytte till X:one 92an och problemet var löst. men undrar fortfarande varför pioneermixern grötar ihop ljudet.

Skriv gärna om du får svar på frågan, kanske alla ska reklamera grejjerna?
Det man inte kan ska man lära sig.

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Philip Olsson »

Hasse,
Med risk att det redan har besvarats, har du gjort någon test av om det är värmerelaterat?

Något jag har funderat på är om moderna digitalmixrar kanske klockar ner sin processor vid hög temperatur och offrar upplösning för att kunna fortsätta köra. En långsökt hypotes men skulle inte förvåna mig. ( För som jag har förstått det så är Pioneers mixrar heldigitala jämfört med vissa konkurrenter som fortfarande summerar i analog domän. )

Annars är det väl bara att hitta någon som har en Audio Precision-låda och se om där är någon mätbar skillnad vid uppstart och efter några timmar. Men det är antagligen ett steg längre än vad man är beredd att göra som konsument.

// Philip

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Niklas Elste »

det är väll bara att skicka in en signal och jämföra med vad man får ut i ett oscilloskop eller summera och fasvända för att få ut diffljudet (kräver vu matchning) så vid orört ljud ska det inte låta nån ting men vid förstört ljud så blir det ljud

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Hasse Queisser »

Har inte gjort något vidare i ärendet. Folk fortsätter ju hyra dem trots att de låter som de låter :roll:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Skumt fenomen på Pioneermixers!

Inlägg av Niklas Elste »

så man kanske skulle börja hyraut beringer = billigare + låter likadant i slutändan :roll:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster