Skumt fenomen på Pioneermixers!

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Och då ställde jag frågan vad som skiljer mellan rock och disco. Bra spektral balans är väl bra spektral balans oavsett hur programmaterialet produceras? Eller missar jag något?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

disco brukar innebära mer bas och inte absoluta botten

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Angående det med att djs spela för högt så håller jag med.
borde fan va nån snabb utbildning iaf för man ska få va dj i dag, verka nästan som att dom flesta djs tror att alla röda lampor som lyser på mixer,steg med mera bara är nå roliga häftiga färgade lampor som lyser.
Helt otroligt, ibland är det etablerade rätt kända hyfsat bra djs med som fan inte vet vad skillanden på gain,line och master är. men när det ej gå att höja mer nånstans på mixern så gå dom väl lös i stegvagnen iställe, att det knastrar och låter skit i högtalarna verkar ej vara nå problem bara det är hööögt! att sedan förstå att det är samma volym hela kvällen ute på golvet men att man som dj blir van ljud volymen så småningom verka ej gå in i skallen heller utan man måste höjja, att det dessutom är max volym i lurarna hjälper juh inte heller då dom åker av för då ha juh helt plötsligt volymen blivit lägre ute enligt dom. Ne efter att för i tiden fått åka på klubbar och bytt element varje helg och även på mobila riggar som folk hämta själv från lagret, fått bytt element, så förstog man juh rätt fort att man måste ha limiter och grejer. Nu är jag inte hatisk mot djs så,hehe jag var dj själv många år och spelar fortfarande ibland, men nog är det en fördel att åtminstone fatta liiiite grann vad som händer utanför mixerbordet iaf.

Hoppas iaf ni få ordning på mixrarna och hoppas jag ej stöter på detta problem i framtiden.

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

Med en bra anläggning behöver man inte spela för högt - den liksom talar om för en att man utnyttjar dess oändliga resurser på ett lagom sätt då man
gör det? Eller? (Bara en dum rookie reflektion!)

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

sant, fasst tro mig jag ha hyrt ut anläggningar som varit alldeles för stora för lokalen, till folk där man fan ej kunnat stått på golvet knappt för det varit obehagligt högt men endå trots detta höjs det tills det ej går mer, känns som en del är tvingad att spela järnet hur högt och bra det än låter ska det alltid va mer och mer. men nu börja vi kanske komma ifån ämnet för mycke, ledsen för det. hoppas hasse få fler svar angående pioneer mixer problemet iställe.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

det finns alltid dbkåta djs
hadde en som hörde tills subbarna lär illa
då sänkte han basen och ökade diskanten
sen ökade han igen
och sänkte basen och ökade diskanten
och så vidare
förstå va illa det måste ha låtit
vi hörde gräjerna hem och den riggen ska inte klara att spela så högt 2km i tätbebygt område och med ett bärg och en skog i mällan
2 vds 2x18
2 img 2x15 toppar
han försökte överrösta ett STORT pa minst 4 ggr större
dessutom så under kvällen hadde dom slagit på en diselvärmare som stod och blåste ca 60 gradig värme rakt inn i slutstegs racket
=inte bra

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

tja - jo - men det är ju vanligt till den grad att det nästan är regel att forum grejer ballar ur lite från ursprungsfrågan - men det är då nog oftast ett tecken på att urspungsfrågan diskuterats tillräckligt och att det finns aspekter/varainter av denna som förtjänar att diskuteras vidare - eller annars skulle slutsatsen vara att folk postar helt meningslöst ...

disco-gubbar kör väl vanligen med ett par halvsdassiga 215 - som de får spela skiten ur - men med en mera profi anläggning skulle de säkert kunna spela lägre men mera tillfredställande ...

pioneer eller ej ...

mvh

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

spela ingen större roll vad det ställs upp för anläggning,beror juh på vilka djs det är men ofta så spela det mindre roll, det blir samma "spela för högt" syndrome endå. Ha sett och använt många olika dj riggar och det är samma sak jävligt ofta, även en kollega och bekant i grannkommunen som brukar ställa upp bra riggar som nexo tex har samma problem med djs. dom kan aldrig hålla nivåerna på mixern. dock måste jag säga att "äldre" djs eller djs som kört mobilt själv och varit med ett tag är juh generellt mycke bättre på detta än alla yngre nya djs som ska spela på värsta pioneer setet fasst dom inte ens kan lägga en taktmix, har mycke svårare för detta med volymen.

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Inlägg av Torsten Endrell »

OT men jag kan inte hålla mig. Snälla, läs vad ni skrivit en gång innan ni postar texten. Det är sjukligt många stavfel i slutet av denna tråd.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

svenska lärare finns det gott om här inne iaf. :P

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Niklas; Jaså, det är inte min uppfattning. Varför skulle det behövas mer bas på disco?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Inlägg av Torsten Endrell »

Mattias Carlsson skrev:svenska lärare finns det gott om här inne iaf. :P
HAHA.. I rest my case

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Inlägg av Henrik Källsson »

Vad är spektral balans om jag får fråga.
Kan gissa mig till det, men är inte hundra.
(Antar att det är linjär åtgivning av alla frekvenser.)

Kul att folk här pratar om disco fortfarande...
Inte många personer över 18 som säger att de ska gå ut på "disco" o dansa... ;)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Det som åsyftas är frekvensåtergivning ja. Linjär ja visst, men då inte som i helt rak, eftersom ett helt rakt system låter hårt och och äckligt.

Discotek är väl fortfarande rätt? Det är ju dans till fonogram som åsyftas?

edit: Klargörande om vad som åsyftas med linjär.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Haha, jadu Torsten, jag hör kanske till en av dom som ,konstigt nog, tycker själva ämnet är viktigare än stavningen, vad tillförde du diskussionen?

I rest my case!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

För mig innebär din arrogans att man inte orkar läsa ditt inlägg. Så vad tillförde du i så fall?

Oavsett vad du tror så bedöms du till viss mån efter vad du skriver här. Om du inte ens orkar bry dig om att skriva läsligt, hur är det då med allt annat?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Och så är vi tillbaka till denna diskussion, men jag kan inget annat än att återigen hålla med Per.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Mee Too :-)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Per Johanson skrev:Niklas; Jaså, det är inte min uppfattning. Varför skulle det behövas mer bas på disco?
personligen så är det min erfarenhet att det är så
men inte min åsikt att det ska vara så

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Så himla svår läsligt är det väl endå inte? eller?

Men jag antar att folk som inte kan stava lika bra som andra eller folk som har dyslexi och annat är mindre värda enligt dig? Och kan mycke mindre och är sämre än alla andra?

Jag fattar inte, så länge man kan läsa och förstå vad folk menar så stör jag mig inte det minsta på nått stavfel här och där, inte dialekter eller dylikt heller, alla är väl olika, eller?

Det är väl endå inte ett forum för att rätta folks stavning eller? skippa mina och andra inlägg då som är så svår att förstå. Än en gång önskade jag att folk kunde hålla sig mer till ämnet på detta forum. Jag dömer verkligen inte folk efter hur dom stavar iaf!

Angående min arrogans, ptja, kanske för jag helt och hållet anser att det är helt orelevant i denna tråd, det hadde jag tyckt också om jag varit svenska lärare,hadde jag velat reta upp mig på stavfel och rätta stavfel hadde jag vänt mig till ett sådant diskussions forum. Herregud, jag vet det är fler som stavar illa här inne, förmodligen finns det dom som till och med är värre än mig, men för fasiken låt folk va som dom är. herregud!

Alla kanske inte kan va lika perfekt som dig. Helt otroligt att man ska behöva tjafsa om såna här saker varenda gång nån frågar nått.
Ajja ni ha givetvis rätt till er åsikt och om det nu är så jobbigt så ber jag om ursäkt för det då, men jag ha endå svårt att tro att folks vardag blir förstörd för lite fel här och där?

Ajja jag kan inte hålla mig, jag måste få säga vad jag tycker eftersom det nu tagits upp igen, vi kanske ska starta en felstavnings tråd då?
Jag tycker iaf att allt sånt härärså jäckla onödigt i folks trådar där dom bara vill ha lite enkla svar.

Och angående vad jag tillförde? kanske inte så mycket MEN jag höll mig iaf hyfsat till ämnet och försökta svara på dom frågor som uppstog i den mån jag som lekman klara av. förlåt så hiiiimla mycke....

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster